
Na Lotnisku Chopina trwają prace adaptacyjne powierzchni handlowej Baltony. Elementy wykończeniowe do inwestycji na Okęciu sprowadzane są m.in. z Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Francji czy nawet Stanów Zjednoczonych. Nowe lokale zaskoczą pasażerów efektami multimedialnymi. Do końca grudnia będzie ich działało łącznie dziesięć. Ostatnie otwarcia planowane są na wiosnę 2019 roku. To najszybciej prowadzona modernizacja w historii warszawskiego lotniska.
W maju tego roku Baltona podpisała z Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze” umowę najmu obejmującą 14 lokali handlowych o łącznej powierzchni niemal 3 tys. mkw., znajdujących się w obu terminalach Lotniska Chopina w Warszawie. Prace remontowe rozpoczęły się w połowie lipca, a pierwsze sklepy – dwa lokale tymczasowe – zostały oddane pasażerom już pod koniec sierpnia. Od tego czasu spółka otworzyła siedem sklepów, a kolejne otwarcie planuje jeszcze w grudniu.
- Prace adaptacyjne naszych lokali prowadzimy w bardzo szybkim tempie, dbając jednocześnie o najdrobniejsze szczegóły. W procesie wspieramy się najlepszymi specjalistami. Współpracujemy z projektantami, architektami, ekipami wykonawczymi, wyspecjalizowanymi w pracy przy tego typu obiektach. Znaczna część osób zaangażowanych w modernizację dobrze zna Lotnisko Chopina i jego specyfikę – komentuje Piotr Kazimierski, prezes zarządu spółki Baltona.
Remont powierzchni handlowych jest naprawdę głęboki. – Lokale zostały rozebrane praktycznie do stropów, ale jesteśmy bliscy zakończenia całej inwestycji. Główne wyzwanie dla tego typu obiektu, poza wyzwaniami związanymi z architekturą i infrastrukturą, to procedury operacyjne związane z przepisami bezpieczeństwa. Każdy materiał przechodzi przez wielopoziomowy proces akceptacji, a jego pochodzenie musi być potwierdzone stosownymi dokumentami. Procedury dotyczą też pracowników – bez weryfikacji i szkoleń zakończonych egzaminem nie może być mowy o pracy w strefie zastrzeżonej - dodaje Andrzej Grabowski, dyrektor operacyjny Forbis, generalnego wykonawcy.
Elementy wykończeniowe do inwestycji na Okęciu sprowadzane są m.in. z Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Francji czy nawet Stanów Zjednoczonych. Staranne dobranie najlepszej jakości materiałów związane jest z walorami estetycznymi, jak również z przepisami bezpieczeństwa.
W nowych lokalach na Lotnisku Chopina Baltona zaskoczy pasażerów efektami multimedialnymi. Do tej pory zainstalowano 7 km listew diodowych oraz ponad 40 km kabli sygnałowych, które będą sterowały całą instalacją. W lokalach znajdzie się 76 mkw. ekranów oraz 1500 lamp i 300 tys. diod. Sufit w największym sklepie złożony będzie z 1500 elementów dekoracyjnych, gdzie oświetlenie będzie zintegrowane z treścią wyświetlaną na ekranach.
Operator stawia na nowe podejście do komunikacji z klientem. Znane marki, takie jak Paco Rabanne czy rodzima Żubrówka stworzą zaskakujące aranżacje dedykowanych dla nich przestrzeni w sklepach Baltony.
Docelowo Baltona będzie operatorem czterech sklepów Duty Free, oferujących pasażerom szeroki wybór produktów, począwszy od perfum i kosmetyków, poprzez alkohole i słodycze podróżnicze akcesoria. Kolejny format to trzy butiki, w tym w nowopowstałej strefie Non-Schengen, oferujące odzież i dodatki zarówno znanych światowych marek, jak i najlepszych rodzimych projektantów. W siedmiu sklepach typu convenience pasażerowie zaopatrzą się w prasę, książki oraz wyjątkowe pamiątki z Polski. Koncept, który zasługuje na szczególną uwagę to „Spirit of Poland”, na półkach którego pasażerowie znajdą wysokiej klasy polskie produkty, w tym alkohole, słodycze, regionalne specjały czy wyroby z małych, rodzinnych manufaktur.
- Lotnisko Chopina jest miejscem, gdzie podróżni często po raz pierwszy mają kontakt z Polską. Zależy nam, aby to pierwsze wrażenie było jak najlepsze. Dlatego w koncepcji aranżacji wynajmowanej przez nas przestrzeni stawiamy na nowoczesność, ale nie zapomnimy o tradycji – podkreśla Piotr Kazimierski. – Ważną częścią naszej oferty będzie pokazanie tego, czym nasz kraj może się pochwalić. Dlatego, poza uznanymi już na świecie polskimi markami, będziemy oferować starannie wyselekcjonowane specjały z rodzinnych manufaktur, ubrania i akcesoria od młodych polskich projektantów oraz wyjątkowe rękodzieło – dodaje.
Największy sklep Duty Free zostanie oddany pasażerom w drugiej połowie stycznia, a uroczyste otwarcie podsumowujące całość inwestycji planowane jest na wiosnę 2019 roku.
współzałożyciel i wspólnik JEMS Architekci
Projektant i Wspólnik Open Architekci
Projektant i Wspólnik Open Architekci
Projektant i Wspólnik Open Architekci
Dyrektor Generalny Majkut Design
Projektant Pracownia Architektoniczna 1997 sp. z o.o.