REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Zmiany na rynku biurowym. Jaki jest ich kierunek?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 24 cze 2020 14:37
Zmiany na rynku biurowym. Jaki jest ich kierunek?
Biura elastyczne CitySpace w Rondo 1 w Warszawie, fot. mar. prasowe

Najnowsze prognozy są jednoznaczne - zapotrzebowanie na biura elastyczne będzie rosło dynamicznie. Firmy potrzebują alternatyw dopasowanych do potrzeb.

REKLAMA

Analizy międzynarodowej firmy doradczej CBRE wskazują na duże zmiany, jakie czekają rynek biurowy w Polsce, który będzie musiał dostosować się do nowych oczekiwań firm. Wiele z nich zgłasza potrzebę szybkiego powrotu do biur ze względu na trudności, z jakimi spotkały się podczas przedłużającego się okresu pracy zdalnej. – Większa świadomość o pracy zdalnej po okresie izolacji społecznej może w długim okresie przyczynić się do wzrostu zainteresowania biurami elastycznymi – przewiduje Konrad Szaruga z CBRE.

Rosnące zapotrzebowanie na biura elastyczne wynika z pięciu głównych przyczyn. Po pierwsze firmy nie chcą wiązać się umowami na długi okres, dając sobie większe możliwości działania. Po drugie chcą skoncentrtować się stricte na pracy, a bieżącą obługę biura (np. sprzątanie i wyposażenie) powierzyć operatorowi. Po trzecie bardzo atrakcyjny staje się system łączący pracę z biura z pracą zdalną, do czego biura elastyczne nadają się wręcz idealnie. Po czwarte więcej firm będzie rozmieszczać zespoły lub oddziały w kilku mniejszych lokalizacjach zamiast w jednym dużym biurze. Piąty powód to optymalizacja kosztów wynikająca z tego, że niektóre pomieszczenia wynajmuje się tylko wtedy, kiedy są potrzebne (np. sale konferencyjne), a w części kosztów (m.in. recepcja, wyposażenie kuchni, sprzątanie) partycypują wszystkie firmy obecne w centrum biurowym.

Wielofunkcyjność daje duże możliwości

Firmy chcą być bardziej mobilne, pracować w modelu łączącym pracę biurową i zdalną, a w związku z tym rozpraszać struktury, aby zwiększać efektywność operacyjną oraz zabezpieczać ryzyko. Wielofunkcyjne centra biurowe, ulokowane w najważniejszych miastach przez jednego operatora, mogą znacznie ułatwić przeprowadzenie tego procesu.

- Jest to możliwe dzięki dostępowi do prywatnych biur różnej wielkości, powierzchni typu open space, sal konferencyjnych i tzw. hot desków do wynajęcia w dowolnych konfiguracjach i do dopasowania w zależności od potrzeb oraz możliwości skorzystania z wielu dodatkowych usług. Wszystko to rozliczane jedną fakturą – prosto i przejrzyście – zaznacza Jarosław Bator, dyrektor zarządzający CitySpace – operatora z grupy Echo Investment. - Możliwość wyboru miejsca w granicach jednego miasta to wyznacznik elastyczności, który sprzyja nowemu modelowi pracy. Prawie 70 proc. elastycznej powierzchni biurowej jest ulokowana w Warszawie, ale z pewnością operatorzy będą teraz dynamicznie rozwijali działalność także w innych miastach Polski – przewiduje Renata Hartle, menedżer ds. strategii flex office i rozwiązań technologicznych w Colliers International. 

Biura elastyczne mają do zaoferowania o wiele więcej: elastyczne warunki umowy najmu czy kompletne wyposażenie i umeblowanie prywatnych biur oraz przestrzeni wspólnej. Dużym udogodnieniem jest również serwis, uwzględniający opiekę managera i recepcji, wsparcie IT, dostęp do urządzeń biurowych i infrastruktury technicznej czy serwis sprzątający. Dzięki temu, firmy mogą w pełni skoncentrować się na działalności operacyjnej.

Nowe możliwości i większa elastyczność

Ważnymi elementami są także biura wirtualne, pozwalające zarejestrować działalność pod prestiżowym adresem, oraz tzw. day office do wynajęcia na bardzo krótki termin, np. tylko na kilka dni w tygodniu. – Z łączonego trybu pracy z pewnością zacznie korzystać więcej firm, szczególnie tych mniejszych, a także większa liczba działalności jednoosobowych i przedstawicieli wolnych zawodów. To przede wszystkim z myślą o nich wprowadziliśmy na rynek tę nowość – tłumaczy Magdalena Śnieżek, regional manager Poland South w CitySpace.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.