REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Branża budowlana w czasach zarazy: radzi sobie dobrze i sięga po nowe technologie

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 29 mar 2021 11:57
Branża budowlana w czasach zarazy: radzi sobie dobrze i sięga po nowe technologie
Cyfryzacja może stanowić skuteczną odpowiedź również na trudności i ograniczenia, które na przestrzeni ostatniego roku sygnalizowało coraz więcej przedsiębiorstw z sektora budowlanego. fot. mat. prasowe Plan Radar

Wbrew początkowym obawom, przedsiębiorstwa z branży budowlanej radzą sobie stosunkowo dobrze  w okresie pandemii. Podobnie jak w innych branżach, również branża budowlana zwraca się coraz częściej w kierunku zdigitalizowanych rozwiązań.

REKLAMA

  • Średnia wydajność przedsiębiorstw z branży budowlanej w roku 2020 wyniosła ok. 80-90%.
  • Wg. danych GUS, wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury (NSA) w sektorze budowlanym osiągnął w kwietniu ub.r. rekordowo niski poziom i wyniósł -47,1. Obecnie sytuacja powoli wraca do normy – w marcu br. współczynnik NSA kształtował się na poziomie -6,4.
  • Na znaczeniu zyskują rozwiązania z zakresu digitalizacji, które pomagają optymalizować wydatki.

Dla wielu polskich firm rok 2020 był czasem istotnych wyzwań związanych z kolejnymi falami pandemii i niepewnością w kontekście wprowadzanych obostrzeń. Wbrew początkowym obawom, przedsiębiorstwa z branży budowlanej radziły sobie na tym tle stosunkowo dobrze, a ich średnia wydajność operacyjna wyniosła w ubiegłym roku około 80–90%.

Przeczytaj także >> Tylko 20 proc. firm budowlanych uważa, że pandemia ma niekorzystny wpływ na branżę

Rok pełen wyzwań w branży budowlanej 

Obecnie nic nie wskazuje na gwałtowny spadek koniunktury, ale nie oznacza to, że firmy nie reagują na aktualną sytuację i nie dążą do poprawy swojej efektywności. Na znaczeniu zyskują rozwiązania z zakresu digitalizacji. Jednak jak wynika z opinii ekspertów PlanRadar, wciąż niewielki jest odsetek przedsiębiorstw budowlanych, które korzystają na co dzień z tego typu narzędzi.

Miniony rok był wyzwaniem dla wielu firm, w tym także dla przedsiębiorstw z sektora budowlanego, które z jednej strony musiały zmierzyć się z wahaniami cen na rynku surowców i koniecznością zapewnienia odpowiedniego reżimu sanitarnego swoim pracownikom, a z drugiej dążeniem do utrzymania terminowej realizacji kontraktów oraz bezpiecznego poziomu rentowności projektów.

Dużym utrudnieniem były oczywiście wprowadzane odgórnie ograniczenia, w tym także czasowy lockdown, które odcisnęły swoje piętno na gospodarce i istotnie wpłynęły na nastroje w całej branży. Potwierdzają to m.in. dane GUS, według których wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury (NSA) w sektorze budowlanym osiągnął w kwietniu ub.r. rekordowo niski poziom i wyniósł -47,1 (w marcu 2019 r. jego wartość wynosiła zaledwie -1,9). Obecnie sytuacja powoli wraca do normy – zgodnie z danymi GUS w marcu br. współczynnik NSA kształtował się na poziomie -6,4.

Nie oznacza to jednak, że firmy tracą z oczu widmo zbliżającej się na wielu rynkach recesji. Aby odpowiednio przygotować się na okres dekoniunktury, przedsiębiorcy już dziś poszukują rozwiązań, które pomogą im przetrwać trudny czas, a jednocześnie usprawnić bieżące procesy. W przypadku branży budowlanej coraz częściej mówi się też o konieczności cyfryzacji tego sektora, co już dziś dla wielu przedsiębiorstw stanowi ważny element planów inwestycyjnych.

– Choć firmy dość szybko dostosowały się do pracy w ścisłym reżimie sanitarnym, a wskaźniki rynkowe zaczęły stopniowo wracać do poziomu sprzed pandemii, wciąż wiele z nich wyraża dużą niepewność w kontekście najbliższych miesięcy i kwartałów. Przedsiębiorcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że pandemia nadal trwa i wciąż nie ma pewności, kiedy zostanie ogłoszony jej koniec – ocenia Bartek Pietruszewski, Country Manager PlanRadar w Polsce i dodaje, że naturalnym krokiem w tak trudnej do przewidzenia rzeczywistości jest poszukiwanie oszczędności i dążenie do redukcji zbędnych kosztów.

– Nie chodzi jednak o ograniczanie liczby etatów czy wyprzedaż aktywów, bo rynek prędzej czy później wróci do pełnej wydajności, a ci, którzy dziś wyhamują zbyt mocno, będą potrzebowali wielu lat, by odzyskać pozycję na rynku i przywrócić poziom wzrostu sprzed pandemii. Pamiętajmy, że wbrew pozorom, nawet tak trudny okres można odpowiednio wykorzystać, dostosowując biznes do bieżących potrzeb i myśląc przy tym o przyszłości. Przykładem jest m.in. cyfryzacja. Wiele firm, szczególnie z branży budowlanej, uważa ją za żmudny proces inwestycyjny ze stosunkowo długą stopą zwrotu, a tymczasem na realne zyski nie trzeba wcale długo czekać – zauważa Bartek Pietruszewski.

Cyfryzacja także w branży budowlanej

Cyfryzacja może stanowić skuteczną odpowiedź również na trudności i ograniczenia, które na przestrzeni ostatniego roku sygnalizowało coraz więcej przedsiębiorstw z sektora budowlanego. Według opracowania GUS „Koniunktura w przetwórstwie przemysłowym, budownictwie, handlu i usługach 2000-2021” aż 62,3 proc. z nich zmaga się obecnie z kosztami zatrudnienia, a 66,3 proc. wyraża niepewność w kontekście ogólnej sytuacji gospodarczej.

Obok tych wyzwań pojawiły się dodatkowo także kwestie związane z utrzymaniem ciągłości projektów, objęciem części pracowników obowiązkową kwarantanną czy zdalne zarządzanie procesem budowy i poprawy komunikacji w ramach zespołu. W każdym z tych przypadków z pomocą przychodzą m.in. cyfrowe aplikacje, takie jak PlanRadar, które wspierają biznes, przenosząc część procesów do wirtualnej rzeczywistości, skracając czas potrzebny na wykonanie określonych działań, a w rezultacie optymalizując wydatki.

– Pandemia wyraźnie pokazała, że inwestycje w cyfrowe technologie nie są zarezerwowane wyłącznie dla największych przedsiębiorstw budowlanych, a ich bezpośrednimi beneficjentami mogą być także małe i średnie firmy. To właśnie one najmocniej odczuły skutki pandemii i to na nich najbardziej odbiły się m.in. wzrosty cen surowców, będące efektem wciąż wysokiej aktywności deweloperów w 2020 roku. Warto w tym miejscu zauważyć, że położenie tych firm może ulec dalszemu pogorszeniu. Jak wynika z danych GUS, tylko w segmencie mieszkaniowym wskaźnik rozpoczętych w ub.r. inwestycji spadł o 5,7 proc. Odzwierciedla to nastroje inwestorów, którzy na czas pandemii wstrzymali się z decyzją o uruchomieniu kolejnych projektów, i może mieć kluczowe znaczenie właśnie dla mniejszych podmiotów, które w przeciwieństwie do dużych graczy nie dysponują znaczącymi rezerwami finansowymi – tłumaczy Bartek Pietruszewski i wskazuje, że ratunkiem dla mniejszych i średnich firm w czasach spowolnienia gospodarczego może być skupienie się na wykorzystaniu dostępnych zasobów i odpowiednie zarządzanie nimi w dłuższej perspektywie. –Przykładem są m.in. firmy wykonawcze, które w celu uniknięcia błędów podczas realizacji procesu budowlanego coraz częściej wykorzystują właśnie wyspecjalizowane aplikacje. Dzięki zintegrowaniu ich z projektem wszystkie osoby odpowiedzialne za jego realizację mają dostęp do najważniejszych informacji na temat aktualnie prowadzonych prac i mogą eliminować potencjalne usterki już na wczesnym etapie robót budowlanych, ograniczając tym samym koszty poprawek – podkreśla.

Rosnące zainteresowanie przedsiębiorstw cyfrowymi narzędziami potwierdza również doświadczenie PlanRadar. Spółka jest obecna w 46 krajach na całym świecie, a w połowie 2020 roku zadebiutowała również w Polsce, w krótkim czasie pozyskując do swojego portfela szereg klientów z branży nieruchomości, a także segmentu usług okołobudowlanych, w tym m.in. Nacarat, Lumen Polska, Decoroom, SunForYou, En-GEO, ADC.

Do grona użytkowników aplikacji PlanRadar dołączyła także firma Furmanek Renewal zajmująca się kompleksową renowacją zabytków. – Naszą działalność opieramy na doświadczeniu specjalistów, sprawdzonych wzorcach i nowych technologiach, a PlanRadar doskonale wpisuje się w naszą filozofię. Jest to narzędzie, które zwiększyło efektywność naszych zespołów projektowych. Możliwość cyfrowego zarządzania dokumentacją budowlaną, digitalizacja procesu organizacji pracy i zadań, a także zapewnienie sprawnej komunikacji pomiędzy uczestnikami projektu pozwoliły zaoszczędzić czas, dzięki czemu realizowanie codziennych obowiązków stało się jeszcze bardziej wydajne. Przy tym należy wspomnieć, że rozwiązanie to jest niezwykle łatwe w obsłudze, a jego wdrożenie do zespołu odbyło się błyskawicznie – ocenia Grzegorz Śmiech, Kierownik Działu Zakupów, Furmanek Renewal Sp. z o.o. S.K.A.

– Patrząc wstecz na ostatnie trzy kwartały, możemy śmiało powiedzieć, że był to dla nas niezwykle pracowity rok. Globalnie zadebiutowaliśmy w 8 nowych krajach i kontynuowaliśmy pracę nad udoskonalaniem naszego produktu. Przykładem jest choćby jedna z ostatnich aktualizacji naszej aplikacji i zintegrowanie jej z technologią modelowania BIM. Dzięki tej funkcjonalności użytkownicy PlanRadar mają możliwość przenoszenia projektów 3D bezpośrednio do naszej aplikacji i dzielenia się tymi danymi z resztą zespołu – mówi Bartek Pietruszewski i wskazuje, że firma, bazując na międzynarodowym know-how i doświadczeniu we współpracy z blisko 10 000 tys. klientów, stale udoskonala swoje narzędzie. – Naszym celem jest przede wszystkim odpowiadanie na potrzeby bezpośrednich użytkowników naszej aplikacji, a przy tym zapewnienie realnego zwrotu z poniesionej inwestycji firmom, które zdecydują się na współpracę z nami. Jak pokazują prowadzone przez PlanRadar analizy, korzyści te są wymierne, a firmy korzystające z aplikacji zgłaszają wzrost efektywności nawet do 70% – podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.