REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Co odróżnia start-upy? Design!

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 22 lut 2018 11:27
Co odróżnia start-upy? Design!
Paneliści podczas sesji "Designerski start-up", fot. PTWP
Co odróżnia start-upy? Design!
Co odróżnia start-upy? Design!
Co odróżnia start-upy? Design!
Co odróżnia start-upy? Design!
Co odróżnia start-upy? Design!

Uczestnicy panelu poświęconego designerskim start-upom na 4 Design Days podjęli próbę zdefiniowania tego, czym jest start-up – w szczególności designerski start-up, a także jaką rolę i znaczenie dla sukcesu start-upów ma innowacyjność.

REKLAMA

- Pojęcie start-upu rozumiem bardzo szeroko, ponieważ dla mnie start-upem jest po prostu nowa firma – powiedziała dyrektor Zamku Cieszym, Ewa Gołębiowska. - Warto mówić o nowych firmach, które od początku świadomie wykorzystują potencjał wzornictwa. Mogą to być firmy, których założyciele czy pracownicy sami mają kompetencje w tej dziedzinie. Mogą to też być firmy, które od początku współpracują z projektantami i wyniki tej współpracy są zdumiewająco dobre. Mamy na Śląsku konkretne przykłady takich firm, które pokazują, że taka współpraca pozwala dobrze zacząć, uniknąć pomyłek, trafić w potrzeby użytkownika i odnieść rynkowy sukces.

Nie bardzo natomiast wierzę w designerskie start-upy. W Polsce projektanci są kształceni głównie na akademiach sztuk pięknych, więc z założenia są twórcami, wykonują wolne zawody i prowadzą działalność na zupełnie innych zasadach niż prawo gospodarcze. Często tworzą grupy projektowe, a nie firmy.

Uczestnicy panelu zgodzili się, że start-upem może też być sam projekt: pomysł, który z czasem rozwija się i może przekształcić w działalność biznesowo-zawodową. Zdaniem Doroty Warych – głównego projektanta PIU Design, aby projekt odniósł sukces i zapoczątkował działalność gospodarczą, już na początku niezbędne jest połączenie dwóch elementów. - To dwa ogniwa według mnie niezbędne do sukcesu na rynku: twarde biznesowe podejście do prowadzenia firmy oraz świadome tworzenie produktu w oparciu o potrzebę użytkownika, z uwzględnieniem estetyki i użyteczności. Przykładem takiej firmy, gdzie pomysł udało się przekuć w rynkowy sukces jest właśnie PIU Design. Pomysł na projektowanie, na aranżację wnętrz doprowadził nas po dwóch latach do produktu. Potrzebna była do tego wizja, upór i brak lęku przed ryzykiem - zauważyła.

Konsumenci coraz bardziej doceniają dobry design. Dlatego też zdaniem uczestników panelu, designerski start-up to nie branża czy grupa produktów bądź usług, które projektujemy. Przemyślane wzornictwo na wysokim poziomie stanowi obecnie narzędzie, które pozwala młodym firmom – niezależnie od branży, w jakiej działają – wyróżnić się i zdobyć rynek. Przykłady takich lokalnych śląskich start-upów prezentowała Ewa Gołębiowska.

- Oprócz genialnego pomysłu, który wynika z konkretnej potrzeby i kryje się za start-upem, coraz częściej i coraz bardziej zaczynamy dbać o to, żeby produkt był przyjemny dla oka. To jak nasz produkt ma wyglądać i w jaki sposób będziemy go prezentować klientom, jest wynikiem głębokiego namysłu, efektem pracy sztabu ludzi z różnych dziedzin: ekonomii, marketingu, technologii i designu – mówiła z kolei Małgorzata Stasinowska, właściciel marki Good Inside. - Designerski start-up to jest coś, co łączy pomysł biznesowy z produktem przyjaznym dla oka i intuicyjnym w obsłudze (tzw. user experience).

Ewa Gołębiowska – dyrektor Zamku Cieszyn, udowadniała, jak istotna jest współpraca z projektantem dla budowania pozycji i przewagi rynkowej młodych firm. - Nigdy nie jest za wcześnie i żadna firma nie jest za mała na to, by rozpocząć współpracę z projektantem. To projektant wydobywa z produktu jego oryginalne, unikalne wartości, innowacyjne na rynku - podkreślała. - Jest to szczególnie ważne dla start-upów działających w tradycyjnych branżach, takich jak przemysł spożywczy czy meblarski. One bardzo potrzebują innowacyjności, jako elementu, który odróżni je od konkurencji.

W dyskusji pojawił się też wątek estetycznej wrażliwości konsumentów oraz jej uzależnienia od zasobności portfela klienta. Uczestnicy panelu przyznali, że ambicją i wyzwaniem dla projektantów jest „wprowadzenie designu pod strzechy”.

- Design często idzie w parze z wysokiej jakości technologią, rozwiązaniami technicznymi – stwierdził Grzegorz Jaworski, Manager Poland w firmie Renson Group. - Przy obecnym nasyceniu rynku towarami i wysokim poziomie konkurencji między producentami podobnych produktów, innowacyjność i design to jest właśnie coś, co pozwoli firmie się odróżnić i pokazać na rynku. Nieważne czy celujemy w markę premium, czy w rynek ekonomiczny i sprzedaż masową. Według mnie te elementy są dziś niezbędne każdej nowej firmie, aby odnieść sukces.

Rozmówcy zgodzili się jednak, że podstawą sukcesu jest odpowiedź na konkretną potrzebę. - To potrzeba kreuje pomysł, a z pracy nad nim rodzi się start-up, czyli nowa inicjatywa gospodarcza, w której koszty i przychody muszą się bilansować. Do sukcesu młodej firmy, oprócz twardego biznesowego podejścia potrzeba jeszcze projektanta, który ubierze nasz pomysł w estetyczną, funkcjonalną formę. Tym bardziej, że jako społeczeństwo stajemy się coraz zasobniejsi i doceniamy ciekawe rozwiązania oraz produkty przyjazne dla oka – podsumował debatę Janusz Dramski, Growth Manager Business Link Poland.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie