REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo Forbo
×

Szukaj w serwisie

Cyfryzacja jest eko. Nowe technologie mogą pomóc chronić klimat

  • Autor: PAP
  • 26 lis 2020 09:58
Cyfryzacja jest eko. Nowe technologie mogą pomóc chronić klimat
Fot. Unsplash

W Polsce wciąż brakuje świadomości, jak wiele w walce ze zmianami klimatu można osiągnąć korzystając z cyfrowych rozwiązań, wyzwaniem są też takie regulacje, które wesprą firmy w inwestowaniu w odpowiednie technologie - stwierdza raport Związku Cyfrowa Polska.

REKLAMA

Opracowanie "Pokolenie Zielonego Ładu. Rola nowych technologii w ochronie klimatu" jest efektem dyskusji ekspertów i przedsiębiorców podczas konferencji zorganizowanej przez Związek Cyfrowa Polska pt. "Cyfryzujemy Polskę - technologia szansą dla klimatu" pod patronatem Ministerstwa Klimatu oraz Ministerstwa Cyfryzacji.

Raport wskazuje szczególnie na energetykę, jak na sektor wymagający szczególnych zmian. "Rozwój odnawialnych źródeł energii przyspiesza i coraz mocniej wskazuje kierunki transformacji. Technologie elastyczności to dziś podstawa nowoczesnej energetyki. Dlatego warto umiejętnie sięgać po innowacje technologiczne i cyfryzacyjne nowinki, które pozytywnie mogą wpływać na te procesy" - zauważył we wstępie do opracowania minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka.

Z kolei jak podkreślił prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik, doszliśmy do momentu, w którym trzeba przewartościować to, w jaki sposób będziemy dalej funkcjonować. "I to w pojęciu bardzo szerokim: od pojedynczych czynności związanych choćby z segregacją domowych śmieci czy oszczędzaniem energii, po funkcjonowanie miast i działalności firm w ujęciu globalnym - niezależnie od sektora gospodarki" - zauważył Kanownik.

Raport wskazuje, że cyfryzacja sektora energetycznego w Polsce jest jednym z najważniejszych celów dotyczących dekarbonizacji całej gospodarki. Autorzy opracowania zauważają również, że wyzwania klimatyczne wymusiły także na firmach, zwłaszcza tych największych, zmianę filozofii działania, wpisując w ich dalszy rozwój równowagę między ochroną środowiska, a zyskami finansowymi.

Cyfrowa Polska przywołuje dane, z których wynika, że w 2019 r. liczba firm, które podjęły odpowiedzialne działania na rzecz środowiska wzrosła o 35 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Na przykład szacuje się, że popularne stają się migracje "do chmury", które mogą przynieść w ujęciu globalnym spadek o prawie 6 proc. całkowitej emisji, za którą odpowiedzialna jest branża IT.

Eksperci Cyfrowej Polski postulują w raporcie przede wszystkim powszechną edukację konsumentów. "Jedną z barier, by upowszechnić trend wykorzystywania cyfrowych technologii wspierających klimat często jest świadomość, że to możliwe" - ocenia Kanownik. Na przykład zapominamy, że smart-lodówka to nie tylko gadżet, ale narzędzie, które pozwoli nam lepiej planować zakupy, by unikać marnowania jedzenia - wskazuje prezes Cyfrowej Polski.

Według autorów raportu, dobrym impulsem do inwestowania w najnowsze technologie cyfrowe - na poziomie biznesu jak i konsumenta - byłoby uruchomienie systemu zachęt, a także wspieranie rodzimych firm innowacyjnych poprzez korzystanie z ich rozwiązań na poziomie systemowym i instytucjonalnym. (PAP)

wkr/ drag/

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.