REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Dubaj tonie w ściekach?

  • Autor: PAP
  • 06 lut 2022 09:02
Dubaj tonie w ściekach?
Od 2009 r. w światowych mediach co pewien czas pojawiają się fałszywe, ale popularne doniesienia o tym, że stojący w Dubaju Burdż Chalifa - najwyższy budynek świata, nie jest podłączony do kanalizacji, mat. pras.

Od 2009 r. w światowych mediach co pewien czas pojawiają się fałszywe, ale popularne doniesienia o tym, że stojący w Dubaju Burdż Chalifa - najwyższy budynek świata, nie jest podłączony do kanalizacji i codziennie odjeżdżają stamtąd ciężarówki wypełnione szambem.

REKLAMA

  • W rzeczywistości mierzący ok. 830 metrów drapacz chmur od 2010 roku, czyli od oficjalnego otwarcia, jest podłączony do miejskiej kanalizacji, a wozy asenizacyjne nie odbierają z niego nieczystości.
  • Powielające nieprawdziwy obraz materiały zapoczątkował prawdopodobnie krążący od 13 lat po internecie film przedstawiający kilkukilometrową kolejkę szambowozów na obrzeżach Dubaju, czekających na przyjęcie w oczyszczalni ścieków.
  • Od tego czasu wiele portali, blogów i kanałów na YouTube, od plotkarskich do factcheckingowych, przykuwa uwagę użytkowników sensacyjnym stwierdzeniem, że budowniczy najwyższego drapacza chmur na świecie "zapomnieli" zaprojektować dla niego system kanalizacyjny lub nawet, że w całym Dubaju nie ma kanalizacji.
  • I chociaż nie jest to prawdą, to istotnie największe miasto w Zjednoczonych Emiratach Arabskich boryka się z problemem związanym ze ściekami.

Zanim w 1966 r. odkryto w Dubaju złoża ropy naftowej, miasto składało się z nielicznych budynków mieszkalnych otaczających skromny port handlowy. W latach 80. i na początku lat 90. rządzący emiratem podjęli strategiczną decyzję, by miasto stało się międzynarodowym ośrodkiem turystycznym i biznesowym hubem.

Gwałtowny rozwój Dubaju nie pociągnął jednak proporcjonalnych inwestycji w infrastrukturę kanalizacyjną. Jeszcze na początku XXI wieku z wielu reprezentacyjnych dzielnic miasta ścieki odprowadzane były do pobliskich przepompowni i dalej faktycznie odwożono je szambowozami do oczyszczalni. Jako że była ona zbyt mała na rosnące potrzeby aglomeracji, zdarzało się nierzadko, że nieczystości trafiały nielegalnie do kanalizacji deszczowej, co powodowało liczne zachorowania wywołane bakterią E. coli.

W ciągu kilku następnych lat sytuacja zmieniła się na tyle, że w 2011 r. zarząd miejski informował na łamach dziennika "Gulf Today", że "obsługa kanalizacyjna została zapewniona na całym terenie miasta wraz z zakończeniem kilku nowych projektów, w tym utworzeniem gigantycznej oczyszczalni ścieków w Dżebel Ali za ok. 1,55 mld dirhamów (1,25 mld złotych)".

Tym samym budynki w biznesowych dzielnicach ulokowanych wzdłuż głównej 55-kilometrowej arterii Dubaju, Sheikh Zayed Road czy mieszkaniowej i popularnej wśród turystów Dubai Marina zostały w końcu podłączone do głównej sieci kanalizacyjnej miasta.

Nie zamknęło to jednak kanalizacyjnych problemów Dubaju, ponieważ nowa oczyszczalnia - przetwarzająca dziennie 300 tys. metrów sześciennych ścieków - nie była często w stanie przerobić na bieżąco kierowanych do niej nieczystości, zwłaszcza kiedy powstał Burdż Chalifa, który przyczynił się znacząco do przeciążenia systemu. Ciężarówki miały więc znowu za zadanie przewozić część ładunku z licznych przepompowni do starej oczyszczalni.

W przypadku takich awarii nieczystości ze słynnego drapacza chmur, podobnie jak i innych budynków w mieście, mogły być zatem przewożone pojazdami, zwanymi w Dubaju jako "poop trucks" (ciężarówki z kupą), jednak nie były one nigdy odbierane bezpośrednio z budynku. Z racji tego, że wieżowiec zawsze był podłączony do sieci, to wraz z nieczystościami pochodzącymi z innych miejsc byłyby one odbierane w przepompowniach. Równie możliwe jest też, że instalacji kanalizacyjnych budynku nie odłączono nigdy od dojścia do oczyszczalni kosztem innych, mniej prestiżowych nieruchomości. Zarząd miasta nie udziela komentarzy na ten temat.

Obecnie zdarza się, że niektóre mniejsze dzielnice zamieszkanego przez ok. 3 miliony osób Dubaju oddawane są do użytku zanim zostaną przyłączone do systemu kanalizacyjnego, a są i takie - odległe lub mało prestiżowe - które od dłuższego czasu obsługiwane są wyłącznie przez szambowozy.

W 2019 r. rozpoczęto w mieście długo wyczekiwaną budowę nowej kanalizacji tunelowej, która w 2025 r. ma zastąpić ponad 120 przepompowni ścieków. System tuneli umieszczonych na głębokości 90 metrów będzie kosztować 30 mld dirhamów (32,5 mld złotych).

Z Dubaju Joanna Baczała (PAP)

baj/ mars/

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.