REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia pod lupą NIK

  • Autor: PAP
  • 12 maj 2022 13:29
fot. shutterstock

NIK skontrolowała cztery lata działalności Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Działalność Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przyczyniła się do podniesienia jakości publicznego transportu zbiorowego w tym obszarze – to jeden z wniosków zawartych w raporcie Najwyższej Izby Kontroli.

REKLAMA

  • Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r.
  • NIK: działalność GZM przyczyniła się do podniesienia jakości zadań publicznych przejętych do realizacji przez jej jednostki organizacyjne w obszarze publicznego transportu zbiorowego.
  • Izba nie dopatrzyła się nieprawidłowości w realizacji kluczowych zadań i wykorzystywaniu środków publicznych przez jednostki GZM.

Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych przez blisko 2,3 mln osób. Wśród ustawowych zadań Metropolii ustalono m.in. transport, planowanie przestrzenne, działania na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego i promocję.

W środę biuro prasowe GZM zrelacjonowało środowe posiedzenie sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, dotyczące m.in. utworzenia i pierwszych czterech lat działalności Metropolii, które skontrolowała NIK. Informację z kontroli, obejmującej okres od lipca 2017 r. do lipca 2021 r., Izba opublikowała 6 maja br.

Jak wynika z oceny ogólnej z kontroli, działalność GZM przyczyniła się do podniesienia jakości zadań publicznych przejętych do realizacji przez jej jednostki organizacyjne w obszarze publicznego transportu zbiorowego. Ustanowiono regularne linie autobusowe, łączące miejscowości na terenie GZM z portem lotniczym w Pyrzowicach i przekształcono szereg połączeń autobusowych w linie metropolitalne, tworzące szkielet sieci transportowej w aglomeracji.

Wdrożono działania zmierzające do dalszej integracji publicznego transportu zbiorowego na terenie Metropolii po przejęciu przez nią (od 1 stycznia 2019 r.) zadań wykonywanych w tym zakresie wcześniej przez trzy odrębne podmioty. Integracja objęła gminy sąsiadujące z GZM, których mieszkańcy korzystają z linii organizowanych przez Zarząd Transportu Metropolitalnego. Od początku istnienia Metropolia działała też na rzecz rozszerzenia systemu taryfowo-biletowego o ofertę przewozów Kolei Śląskich oraz dofinansowania dodatkowych przewozów kolejowych.

Izba zaznaczyła, że wdrożony monitoring jakości usług publicznych świadczonych na rzecz mieszkańców Metropolii realizowany był w formie kontroli jakości świadczenia usług transportowych. Do działań tych nie włączono w sposób formalny gmin, mimo że w istotnym stopniu dofinansowują nadal te zadania.

NIK oceniła, że mechanizm zapewnienia i podnoszenia jakości publicznego transportu zbiorowego, ograniczony do postanowień zawieranych w umowach z operatorami linii komunikacyjnych oraz systemu ich egzekwowania, był korzystny dla GZM, ponieważ "przekładał się na znikomą liczbę zgłaszanych przez gminy uwag i zastrzeżeń".

NIK uznała, że podział zadań pomiędzy dwiema jednostkami organizacyjnymi GZM (Urzędem Metropolitalnym i Zarządem Transportu Metropolitalnego) nie był rzetelny - niektóre zadania (związane z windykacją należności innych niż z tytułu przewozów pasażerskich komunikacją publiczną, obsługą systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych, utrzymaniem wiat przystankowych oraz tworzeniem i obsługą zintegrowanego systemu taryfowo - biletowego) realizowała jednostka, której formalnie zadań tych nie powierzono.

Skutkowało to niezgodnością faktycznego zakresu realizowanych zadań z postanowieniami statutów i regulaminów. Nieprawidłowości te miały zdaniem NIK charakter wewnątrzorganizacyjny i nie wpłynęły zdaniem Izby na jakość świadczonych mieszkańcom usług.

Według Izby proces utworzenia nowej jednostki samorządowej - związku metropolitalnego - został przeprowadzony w zakładanym czasie i zakończył się przejęciem do realizacji wszystkich przewidzianych dla Metropolii zadań określonych w ustawie. Powołane przez GZM jednostki organizacyjne prawidłowo realizowały kluczowe zadania i wykorzystywały środki publiczne.

Zadania przypisane Metropolii inne, niż dotyczące transportu publicznego, czyli kształtowanie ładu przestrzennego, rozwoju społecznego i gospodarczego obszaru związku metropolitalnego, znajdowały się w czasie zakończenia kontroli w fazie opracowania dokumentów strategicznych (co podjęto niezwłocznie). Uruchomiono też promocję związku metropolitalnego i jego obszaru.

Sytuacja finansowa Metropolii w pierwszych latach jej działania była korzystna i zapewniała środki na realizację powierzonych zadań. NIK negatywnie oceniła jedynie brak skuteczności dochodzenia od pasażerów opłat za korzystanie z komunikacji miejskiej bez ważnego biletu - wobec nieskuteczności czynności egzekucyjnych wobec osób bez aktualnego adresu zamieszkania.

Izba nie dopatrzyła się nieprawidłowości w realizacji kluczowych zadań i wykorzystywaniu środków publicznych przez jednostki GZM. Stwierdzono nieprawidłowości dotyczące ksiąg rachunkowych Urzędu Metropolitalnego i ZTM w zakresie kwot należności i roszczeń. NIK oceniła je jako wpływające na sprawozdania budżetowe i finansowe skontrolowanych jednostek.

NIK sformułowała wniosek do przewodniczącego zarządu GZM aby rozdzielić zadania pomiędzy jednostki organizacyjne Metropolii (Urząd Metropolitalny oraz ZTM) zgodnie z postanowieniami statutów i regulaminów organizacyjnych

NIK sformułowała też wnioski do dyrektora ZTM: aby określić w formie pisemnej warunki płacy pracownikom przejętym ze związku międzygminnego, którym nie dostosowano kategorii zaszeregowania do obowiązującego u nowego pracodawcy (ZTM) regulaminu wynagradzania, a także aby zapewnić zgodność realizowanych zadań w zakresie dochodzenia należności innych niż wynikających z nałożonych opłat dodatkowych za jazdę bez ważnego biletu i manipulacyjnych z postanowieniami statutu, a w przypadku ich dalszego wykonywania - przypisać te zadania i kompetencje konkretnym komórkom organizacyjnym i stanowiskom

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.