REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Paweł Bownik z wystawą w Centralnym Muzeum Włókiennictwa

  • Autor: PAP
  • 22 kwi 2022 10:11
fot. shutterstock

Pierwsza w historii Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi wystawa fotografii "Bownik. Podszerstek" została otwarta w czwartek. Autor prezentowanych prac, Paweł Bownik, w nowatorski sposób łączy fotografię studyjną z tradycjami malarstwa i sztuki konceptualnej.

REKLAMA

Paweł Bownik to ceniony polski artysta, w nowatorski sposób łączący pracochłonną, warsztatową fotografię studyjną z tradycjami malarstwa i sztuki konceptualnej. Elementem wspólnym wielu jego prac jest wymagająca precyzji i skupienia technika wykonywania zdjęć za pomocą wielkoformatowego analogowego aparatu.

"Posługuję się aparatem wielkoformatowym Toyo 810M II o wymiarach negatywu 8 x 10 cali. Stosuję w ten sposób najstarszą technikę fotograficzną, sięgającą XIX wieku. Z dawnych fotografii i pierwszych niemych filmów pamiętamy sceny w atelier, kiedy aparat z miechem stawiany był na statywie, a fotografujący, aby zobaczyć, co dzieje się na matówce, musiał przykryć się czarną kotarą. Pozujący godzinami modele tkwili w bezruchu, by zachować ostrość zdjęcia. W tej technice fotograf, odcięty od jasnego otoczenia dzięki zaciemnieniu, może zobaczyć tylko to, co fotografuje, może to kadrować i wyostrzać" - wyjaśnił Paweł Bownik.

Tytułowy "podszerstek" obecny jest w wystawienniczej narracji poprzez skojarzenie świata natury i człowieka, wskazanie szczelin, jakie istnieją między naszym codziennym oglądem a pieczołowitym obserwacjom stanu przedmiotów, szczegółów ulotnych i niedostrzegalnych na pierwszy rzut oka. "W +podszerstku+ jest coś szeleszczącego. W tym jednym słowie coś szeleści, syczy i szumi, zarówno dźwiękowo, jak i znaczeniowo. Ten dosłowny +pod-płaszczyk+ jest więc tym, co ukrywane pod warstwą wierzchnią, tym co wypełnia szczelinę między skórą a tkaniną, pozostając niewidocznym z zewnątrz" - tłumaczy kuratorka wystawy Magdalena Ziółkowska.

Wystawa stanowi przegląd najważniejszych fotografii z dorobku artysty. Cykl Rewers to wywinięte na lewą stronę stroje ukazujące to, czego nie widzimy na co dzień: szwy, rozdarcia, pożółkłe kolory. W ramach tej serii zostało również sfotografowanych kilka obiektów z bogatej kolekcji powojennej mody i ubioru oraz tkaniny historycznej CMWŁ - XVIII-wieczny ornat, pelisa z lat 50-tych autorstwa łódzkiego krawca, płaszcz męski z Zakładów Przemysłu Odzieżowego "Próchnik". Są to przykłady strojów zarówno znanych, jak i bezimiennych bohaterów historii.

Jedynym sfotografowanym w cyklu Rewers ubraniem, które nie jest odwrócone, jest strój syberyjskiej szamanki z przełomu XIX i XX wieku. Fotografia powstała w Muzeum Etnograficznym w Petersburgu. Jak wyjaśnia autor, to ubranie w pewnym sensie zawsze było odwrócone na drugą stronę, bo to, co widzimy, reprezentuje świat "po drugiej stronie", a szaman jest łącznikiem z tą "drugą" rzeczywistością.

Cykl Disassembly to wynik eksperymentów Bownika z roślinami. Artysta rozkładał kwiaty na części pierwsze, by potem ponownie jest złożyć i sfotografować. To metafora ludzkiej potrzeby wiedzy, ciekawości i nieposkromionej chęci panowania nad otaczającym nas światem. Tworząc serię Kolory straconego czasu Bownik przez wiele lat eksplorował antykwariaty, brytyjskie archiwa historii naturalnej i internetowe encyklopedie w poszukiwaniu rycin i zdjęć ptaków, które wyginęły. Umieszczał je na wirujących tarczach i fotografował przy długim czasie naświetlania. W efekcie powstały kolorowe okręgi, rodzaj mandali, które pod abstrakcyjnymi kształtami kryją wizerunki wymarłych gatunków.

Ekspozycję będzie można oglądać do 24 lipca. Druga jej odsłona zostanie zaprezentowana za rok w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.

Paweł Bownik (ur. 1977) to artysta wizualny, fotograf, wykładowca. Studiował filozofię na Uniwersytecie Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie i fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W latach 2004-2008 współtworzył kolektyw IKOO. Pracował jako kurator galerii Teren Osobny, gdzie w 2005 r. zorganizował Międzynarodowe Spotkanie Artystów Interwencje. W 2014 roku jego książka Disassembly otrzymała główną nagrodę w konkursie Fotograficzna Publikacja Roku i była nominowana do Kassel Photobook Award. W latach 2015-2019 był asystentem w Pracowni Fotografii Studyjnej w Akademii Sztuki w Szczecinie, zaś od 2019 jest wykładowcą na Wydziale Operatorskim Szkoły Filmowej w Łodzi. Mieszka i tworzy w Warszawie.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.