REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Rzeźba odbiciem kosmosu. Retrospektywa Marii Papy Rostkowskiej

  • Autor: PAP
  • 02 paź 2020 10:54
fot. Unsplash

3 października w Muzeum Hospice Saint-Roch w Issoudun (Francja Środkowa) rozpoczyna się wielka retrospektywa rzeźbiarki Marii Papy Rostkowskiej (1923-2008) - Polki, która wyemigrowała do Francji, a najdłużej pracowała we Włoszech.

REKLAMA

We wtorek 6 września w Bibliotece Polskiej w Paryżu o życiu i twórczości artystki mówić będą kuratorka wystawy w Issoudune Lydia Harambourg i syn rzeźbiarki Mikołaj Rostkowski.

Jej rzeźby znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i publicznych, m.in. w Pałacu Prezydenckim w Warszawie, we francuskim Zgromadzeniu Narodowym, w Bibliotece Polskiej w Paryżu, jak i w muzeach polskich, włoskich i francuskich.

Stefano Cortina, który był kuratorem wystawy Marii Papy Rostkowskiej w Museo Arte Contamporanea Cascina Roma w Mediolanie, powiedział PAP, że jest wielkim miłośnikiem rzeźby, a pracami Polki zachwycił się, kiedy syn artystki Mikołaj zaprowadził go na jej wystawę. Zdaniem włoskiego eksperta, bardzo ciekawa jest droga twórcza artystki, która najpierw była malarką, jako rzeźbiarka zaczęła od brązu, ale "jej tworzywem, w którym naprawdę się odnalazła, okazał się marmur. To, co z nim potrafiła robić, było absolutnie rzeźbiarskie i całkowicie kobiece. I była w niej ogromna siła, sama walczyła z kamieniem i oswajała go, nadając mu płynne, łagodne kształty" - mówi Cortina i tłumaczy: "To naprawdę nadzwyczajne, bo wielu rzeźbiarzy nie pracuje własnymi rękami. W Carrarze są zakłady, którym można powierzyć szkic albo gips i dostać rzeźbę w marmurze".

Na pytanie, czy dzieło Marii Papy Rostkowskiej jest bardziej polskie, francuskie czy włoskie, Stefano Cortina odpowiada, że "jej sztuka nie jest ani włoska, ani francuska, ani polska. To artystka naprawdę europejska". "Paryż był naprawdę światową stolicą sztuki, gdy przybyła tam w latach 50 XX w. Spotkała wszystkich niemal liczących się artystów swej epoki i przyczyniło się to bardzo do rozwoju jej kreatywności" - podkreśla.

Członek korespondent francuskiej Akademii Sztuk Pięknych, historyk i krytyk sztuki Lydia Harambourg, która jest komisarzem wystawy w Issoudun, zetknęła się z twórczością Marii Papy Rostkowskiej latem 2015 r. na wystawie w Bibliotece Polskiej w Paryżu. Napisała o tym pokazie, co spowodowało, że poproszono ją o dłuższy tekst do katalogu mediolańskiej ekspozycji "Maria Papa Rostkowska - Le opere, gli amici, i luoghi (prace, przyjaciele i miejsca)" w 2017 r.

Lydia Harambourg zwraca uwagę, że drugi mąż Marii, Gualtieri Papa di San Lazzaro wydawał w Paryżu "XX siècle" (XX wiek), jedno z najważniejszych pism poświęconych współczesnej sztuce. Dzięki niemu znalazła się w samym środku kulturalnego wrzenia tamtych czasów. Bardzo wysoko ocenia "własny język rzeźbiarski" Marii Papy Rostkowskiej, który rozwijał się od początkowych ekspresjonistycznych reliefów w terakocie, poprzez brązy, aż do marmuru. "Język, w którym zawarta jest jej pamięć i mity, które w niej były" - dodaje.

Zdaniem Lydii Harambourg Maria Papa Rostkowska jak nikt inny potrafiła z bezkształtnej bryły wydobyć życie. "Była w tym walka z materią i wspólnota z nią" - uważa francuska historyk sztuki i tłumaczy, że te rzeźby "nie są nigdy figurą dla figury", bo "artystka wydobywa z nich transcendencję. Piękno jest oddane przez sugestię, przez to, czego nie da się opisać, poprzez światło, które odnajduje we wnętrzu kamienia".

"Marmur był diamentem Marii. Zrywając zewnętrzną skorupę odkrywa niepodejrzewane żyły i kolory, dąży do tego, co jest najważniejsze, by marmurowa rzeźba była odbiciem kosmosu" - opisuje dzieło Marii Papy Rostkowskiej kuratorka wystawy w Issoudun.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.