Widać już kolejowy most nad Wisłą



PropertyDesign.pl - 27-11-2020 16:05


Nad Wisłą zostały zamontowane największe konstrukcje nowego mostu. Na linii między Czechowicami a Zabrzegiem przebudowywanych jest 6 wiaduktów i tory.

Nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrój a Czechowicami-Dziedzicami pociągi będą kursowały po dwóch torach położonych na osobnych trzyprzęsłowych konstrukcjach. W listopadzie wykonawca skończy montaż dwóch przęseł dla każdego toru. Zamontowane będą 4 z 6 przęseł 150-metrowej przeprawy. W grudniu nad rzeką zostaną położone ostatnie przęsła, a wykonawca będzie kontynuował prace przy moście.

Między Czechowicami-Dziedzicami a Zabrzegiem budowane są obiekty inżynieryjne. Ekipy pracują w 7 z 12 lokalizacji. Budowany jest m.in. wiadukt nad drogą krajową w Czechowicach-Dziedzicach oraz most nad rzeką Iłownicą na szlaku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Wykonawca rozpoczął układanie torów oraz montaż rozjazdów od strony Zabrzegu w kierunku Czechowic. Na przystanku Zabrzeg na nowych konstrukcjach peronów układana jest kostka. Do prac na odcinku między Czechowicami-Dziedzicami a Zabrzegiem zaangażowanych jest 260 pracowników i 90 maszyn. Podróżni skorzystają z przystanku w połowie 2021 roku.

Kolej szybsza i wygodniejsza dla pasażerów

W Czechowicach-Dziedzicach wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ułatwią to windy oraz pochylnie. Dla osób niedowidzących i niewidomych dostępne będą tablice informacyjne z alfabetem Braille’a. Będą nowe wiaty i ławki. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring. Przebudowa stacji Czechowice-Dziedzice zaplanowana jest I kwartale 2021 roku. Przewidziano też lepsze dostosowanie do potrzeb wszystkich podróżnych przystanków Goczałkowice Zdrój i Zabrzeg.

Efektem inwestycji będą sprawniejsze przejazdy pociągów na trasie z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci trakcyjnej. Wymiana rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Dzięki inwestycji poprawi się przepustowość szlaków kolejowych oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.

Na stacji Czechowice-Dziedzice budowane jest lokalne centrum sterowania, które będzie wyposażone w komputerowe urządzenia. Zatrudnieni w nim pracownicy będą dbać o bezpieczne kursowanie pociągów na odcinku Goczałkowice Zdrój – Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg.

Wartość prac to 1,4 mld zł. Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła- Czechowice – Dziedzice - Zabrzeg” współfinansowany jest przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty powinny zakończyć się do października 2023 roku.