REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Wrocławskie dworce kolejowe odzwierciedlające ducha epoki

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 27 paź 2020 10:51
Wrocławskie dworce kolejowe odzwierciedlające ducha epoki
Wrocławskie dworce kolejowe to jedno z najważniejszych wydawnictw Muzeum Architektury we Wrocławiu, fot. mat. Muzeum Architektury we Wrocławiu
Wrocławskie dworce kolejowe odzwierciedlające ducha epoki
Wrocławskie dworce kolejowe odzwierciedlające ducha epoki
Wrocławskie dworce kolejowe odzwierciedlające ducha epoki
Wrocławskie dworce kolejowe odzwierciedlające ducha epoki
Wrocławskie dworce kolejowe odzwierciedlające ducha epoki
Wrocławskie dworce kolejowe odzwierciedlające ducha epoki
Wrocławskie dworce kolejowe odzwierciedlające ducha epoki

Wrocławskie dworce kolejowe to jedno z najważniejszych wydawnictw Muzeum Architektury we Wrocławiu. Oba nakłady są już dawno wyczerpane, nie słabnie natomiast zainteresowanie książką wśród czytelników. Nic dziwnego - pięknie wydana, zawierająca niepublikowane wcześniej projekty architektoniczne i materiały ikonograficzne z bogatych zbiorów Archiwum Budowlanego Wrocławia, była pierwszą kompletną monografią wrocławskich dworców kolejowych. A teraz można zupełnie bezpłatnie ściągnąć e-book.

REKLAMA

Na stronie internetowej ma.wroc.pl pojawiły się pierwsze wydane przez MA e-booki, zrealizowane w ramach ministerialnego programu dotacyjnego Kultura w sieci. Dzięki temu projektowi najważniejsze i najbardziej poszukiwane wydawnictwa Muzeum Architektury we Wrocławiu będą łatwo i całkowicie bezpłatnie dostępne w sieci - wśród nich właśnie "Wrocławskie dworce kolejowe".

Książka Wrocławskie dworce kolejowe pod redakcją Marii Zwierz zawiera szereg artykułów przybliżających wydarzenia związane z wytyczeniem pierwszych linii kolejowych we Wrocławiu i na Śląsku oraz prezentujących powstające od 1842 roku i w dużej mierze istniejące do dziś budynki wrocławskich dworców kolejowych. We Wrocławiu w ciągu trzech lat wzniesiono trzy dworce kolejowe: Górnośląski (1842), Świebodzki (1843) i Dolnośląsko-Marchijski (1844). Już w 1855 roku został oddany do użytku okazały nowy Dworzec Górnośląski (obecnie Dworzec Główny), gdyż pierwszy, wybudowany przy dzisiejszej ulicy Stanisława Małachowskiego, okazał się za mały. Na przełomie lat 60. i 70. XIX wieku powstały jeszcze dwa – Dworzec Nadodrze (1868) i Dworzec Miejski Prawego Brzegu Odry (1871-1872). W następnych latach zagęszczano sieć kolejową na Śląsku i łączono ją z systemem linii europejskich. Rozbudowano Dworzec Świebodzki i Dworzec Główny, wzniesiono także liczne stacje w nowych dzielnicach Wrocławia (m.in. Popowice, Kuźniki, Muchobór, Brochów, Kowale).

Opierając się na zachowanych projektach architektonicznych, materiałach ikonograficznych i tekstach źródłowych, powstała część katalogowa książki omawiająca szczegółowo wybrane budynki wrocławskich dworców kolejowych. Ostatnią część publikacji stanowią oryginalne, niemieckojęzyczne teksty źródłowe (wśród nich znajdziecie autorskie komentarze samych projektantów dworców!) oraz biogramy architektów i budowniczych wrocławskich i śląskich kolei.

Wydaje się, że dworce bardziej niż jakiekolwiek inne budynki użyteczności publicznej odzwierciedlały ducha epoki, łącząc technologię i architekturę, przemysł i sztukę. Wyrósłszy na fali rewolucji przemysłowej, ukazywały zmianę estetyki i smaku europejskiego społeczeństwa. W miejscu, gdzie spotykały się wszystkie grupy społeczne, jak w lustrze odbijała się socjalna rzeczywistość. Wystarczy przypomnieć, że dworzec był chyba jedyną przestrzenią publiczną, w której istniał podział na klasy – hierarchia poczekalni, a nawet restauracji.

Dworzec odgrywał zwykle główną rolę w procesie urbanizacji. Wokół niego powstawały liczne hotele, restauracje, kawiarnie i sklepy. Wytyczano specjalne „ulice dworcowe”, ozdobnie kształtowano zieleń wokół najbliższego otoczenia budynków stacyjnych. Dokładano starań, aby zapewnić podróżnym sprawną komunikację z centrum oraz z innymi dworcami w mieście. Dziewiętnastowieczni kronikarze i autorzy przewodników po Wrocławiu wielokrotnie podkreślali, że otwarcie pierwszych linii kolejowych zapoczątkowało nową erę w mieście.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.