Wystawa #NoBeautyInPlastic w Domotece



PropertyDesign.pl - 23-09-2020 12:45


Centrum wyposażenia wnętrz Domoteka zaprosiło do współpracy Daniela Petryczkiewicza – twórcę projektu fotograficznego #NoBeautyInPlastic. Kolejną odsłonę z nowymi pracami artysty można podziwiać w Domotece do 31 października 2020 roku.

Plastik to symbol dzisiejszego świata konsumpcji – jednorazowości i ciągłego wzrostu konsumpcji prowadzących nas na skraj katastrofy klimatycznej. A jak można jej uniknąć? Ogromną rolę odgrywają realne działania, a nie tylko deklaracje oraz edukacja. 

Aktywności proekologiczne stanowią ważny obszar działalności centrum wyposażenia wnętrz Domoteka. Oprócz segregacji odpadów i przeszkolenia pracowników w tym zakresie wprowadzono m.in. energooszczędne oświetlenie LED, a także aeratory w łazienkach znacznie obniżające zużycie wody. Dobre praktyki to jednak pierwszy etap działań Domoteki. Równie istotny jest bowiem walor edukacyjny, czyli podnoszenie świadomości ekologicznej klientów i szerzej – społeczeństwa. Doskonałym przykładem jest tutaj wystawa #NoBeautyInPlastic.

Wernisażowi wystawy, który odbył się 17 września 2020 roku, towarzyszyło spotkanie autorskie z Danielem Petryczkiewiczem poprowadzone przez Michała Bachowskiego, creative content managera serwisu Noizz.pl i redaktora działu design. Zaproszeni goście, w tym przedstawiciele mediów, blogerzy, aktywiści i osoby zainteresowane ekologią, miały okazję poznać kulisy powstawania projektu i idee, które za nim stoją, a także porozmawiać z twórcą prac. Prezentacji fotografii w przestrzeni Domoteki towarzyszył więc ważny aspekt edukacyjny.

#NoBeautyInPlastic, czyli projekt, który się rozwija

Wystawa w Domotece prezentuje 20 prac, z czego 12 premierowych – niepokazywanych wcześniej. Ewolucja wciąż żywego i trwającego projektu przebiega trójfazowo. W pierwszej części wzięli udział utalentowani artyści-sportowcy: tancerze, akrobaci, joginka, pływaczki synchroniczne, baletnica. W części drugiej – uczennice liceum, przedstawicielki młodego pokolenia, któremu nie jest obojętne to, w jakim świecie przyjdzie im spędzić dorosłe życie. – Część trzecia projektu powstała bez udziału ludzkich modeli – na zdjęciach jest to, co przetrwa epokę ludzi: nasze śmieci – symbolicznie sfotografowane w lesie, w którym je znalazłem i z którego je wyniosłem – mówi autor fotografii Daniel Petryczkiewicz.

Projekt miał swoją premierową wystawę w listopadzie 2019 roku w Hali Koszyki w Warszawie. Wernisaż zgromadził znaczną publiczność. O wystawie pisały najważniejsze media oraz pokazywali ją na swoich social mediach Mariusz Szczygieł czy HarelBlog. Obrazy można było także obejrzeć na kolejnych wystawach w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, a także na ulicach Warszawy dzięki wspólnej akcji z firmą ClearChannel Polska. Daniel Petryczkiewicz ma też na swoim koncie szereg wystąpień publicznych z projektem oraz wywiadów radiowych i telewizyjnych. 

#NoBeautyInPlastic otrzymał nagrodę publiczności jako Kampania Społeczna 2019 w plebiscycie organizowanym przez portal ulicaekologiczna.pl. Jest także – jako projekt – sygnatariuszem listu otwartego organizacji Czas Na Restart.

Aktualnie projekt przyjął też aktywistyczną formę happeningów zwracających uwagę na nadmierne wykorzystywanie plastiku, organizowanych pod sklepami popularnych sieci.

Fotograficzne opowieści

Każda sesja zdjęciowa to inna historia. Weronika Zaręba, tancerka pole dance (taniec akrobatyczny na rurze), pozowała w objęciach plastikowej folii, która ją dusiła i utrudniała wykonywanie ewolucji. Pomysł połączenia delikatnego ciała modelki w pięknym artystycznie ruchu, z wulgarnością plastikowych odpadów, owocował ekspresją, która nie do końca była kontrolowana, ale dawała przerażający w swojej wymowie efekt. 

Marysia Gawlik i Julian Waglewski to akrobaci powietrzni – zwycięzcy „Mam Talent” w TVN w 2019 roku. – Wtedy – w kwietniu 2019 roku – jeszcze tego nie wiedzieliśmy. Stojąc na dachu, przy silnym wietrze i w ostrym słońcu, które daje złudne poczucie ciepła, miałem w głowie klimat finalnych zdjęć. Chciałem pokazać postapokalipsę, która dzieje się tu i teraz – w mieście i miejscu, które dobrze znasz i kochasz – opowiada Daniel Petryczkiewicz.

Emilka Cholewicka z kolei jest baletnicą w Młodym Balecie Polskim. – Zależało mi, aby Warszawa była mocno obecna na fotografiach projektu – bez uświadomienia sobie, że problem jednorazowego plastiku dotyczy nas, „tu i teraz, w naszym mieście”, nie będziemy skłonni do zmiany naszych przyzwyczajeń – podkreśla autor projektu.

Pływaczki synchroniczne z grupy SynchroShow pozowały na wyschniętym basenie w najgorętszym dniu 2019 roku. W czerwcu 2019 roku w Skierniewicach brakowało wody pitnej. Grupa SynchroShow wystąpiła także w swoim wodnym żywiole. Zdjęcia podwodne powstały na jednym z warszawskich basenów. – Mają w sobie coś z magii. Szkoda, że ta magia dotyczy tak przykrego tematu jak zaśmiecanie rzek, mórz i oceanów tonami jednorazowych plastikowych odpadów – zauważa Daniel Petryczkiewicz.

– Na pomysł sesji z młodzieżą wpadłem po jednym ze spotkań w warszawskich liceach. Większość stylizacji to pomysły kreatywnych licealistek. Powiedziały mi, że muszą zrobić coś, żeby dać upust złości i bezsilności, która je ogarnia, kiedy patrzą na dzisiejszy, plastikowy świat – dodaje. – Sesja w lesie to refleksja nad faktem, że natura nie jest jednorazowa. Jest wieczna – jak życie. Jednorazowość to nasza – ludzka – domena. Żaden z kawałków plastiku, który zostawiamy za sobą, jeszcze się za naszego życia nie rozłożył. Myślałeś kiedyś o tym? 

Daniel Petryczkiewicz, rocznik 1976, to fotograf, bloger, aktywista. Fotografuje od ponad 15 lat. Absolwent Akademii Fotografii Tomasza Tomaszewskiego oraz warsztatów prowadzonych przez OOF Academy Tomasza Drzewińskiego. Fotografuje komercyjnie oraz prowadzi projekty autorskie. Zaangażowanie w walkę z jednorazowym plastikiem oraz smogiem zaowocowało projektem #NoBeautyInPlastic, któremu poświęcił ostatnie 18 miesięcy pracy. Autor wystaw: Meandry 2015 oraz #NoBeautyInPlastic 2019. Laureat nagrody publiczności za projekt społeczny roku 2019 w plebiscycie portalu Ulica Ekologiczna.