Zaprojektowali grę, która uczy ekologii



PropertyDesign.pl - 08-12-2020 11:20


Kolektyw artystyczno-produkcyjny Mamy Projekt we współpracy z ilustratorką Kają Kają z Młode Studio oraz ekspertami edukacji online MishMash Tips stworzył grę, której głównym celem jest edukacja ekologiczna.

Klikaj i ratuj świat naprawdę – twórcy edukacyjnej internetowej gry EkoEksperymentarium.pl zachęcają do odwiedzenia wirtualnego domu pełnego zagadek, dzięki którym najmłodsi uczą się dbać o świat przez najprostsze domowe czynności: zakupy, mycie czy sprzątanie. Unikatowe połączenie dobrego designu, zabawy i prostego przekazu sprawiają, że ekogra to wygodne narzędzie dla nauczycieli i ciekawa propozycja dla rodziców, chcących mądrze spędzić weekendowe przedpołudnie z dziećmi. 

Do tej pory nie było gry, która w zabawny i przystępny sposób uczyłaby dzieci segregowania śmieci czy wyjaśniała im zawiłości śladu wodnego. Kolektyw Mamy Projekt proponuje online’ową zabawę, która przez rozwiązywanie łamigłówek uczy zasad ekologii. Jest ona rozwinięciem realizowanego od kilku lat projektu EkoEksperymentarium. – Pokazujemy, że drobne, powtarzalne czynności nie są trudne, a mogą bardzo wiele zdziałać – wyjaśnia Joanna Studzińska z Mamy Projekt, który pod marką EkoEksperymentarium zrealizował dwie wystawy opowiadające o ekologii i wodzie, prezentowane w kilkunastu miastach w Polsce. – Zależy nam, by docierać tam, gdzie są nasi odbiorcy. Stąd pomysł, by przenieść się do internetu i dać wartościowe materiały rodzicom i nauczycielom. Ale przede wszystkim dzieciom – dodaje.

Jak grać?

Wystarczy wejść na stronę ekoeksperymentarium.pl i dostać się do wirtualnego domu, którego mieszkańcy podpowiadają, jak dbać o świat na co dzień. Na początek autorzy projektu zapraszają do łazienki i kuchni, gdzie ukryte są zagadki. Każde pomieszczenie to około pół godziny zabaw i łamigłówek. – Gra jest mega! Od razu mi się spodobała. Najfajniejszy jest domek i rodzinka. W łazience udało mi się zaoszczędzić dużo wody, a w kuchni dowiedziałam się, po co tak naprawdę trzeba segregować śmieci i dlaczego trzeba zwracać uwagę na to, co się kupuje – mówi 10-letnia Blanka Szywała, która pomagała w testowaniu gry.

Ekoeksperymentarium podaje trudne tematy w przystępny sposób, bo jak podkreślają jego twórcy – kluczem do sukcesu jest wyjaśnienie złożonych kwestii, łatwym językiem i z użyciem odniesień do codzienności. Dzięki temu dziecko może porównać zadania z gry, z własnymi przyzwyczajeniami.

Projekt jest skierowany nie tylko do dzieci i rodziców, którzy na stronie internetowej znajdą materiały do kreatywnego spędzania czasu. Gra została pomyślana tak, żeby spełniać wymogi programowe z zakresu edukacji środowiskowej, jest więc świetnym materiałem dla nauczycieli do zrealizowania ciekawej lekcji. EkoEksperymentarium w wersji online pozwali przeprowadzić ich aż siedem w ciągu roku szkolnego, a edukatorzy po zapisaniu się do projektu zyskują dostęp do gotowych scenariuszy i zestawu dodatkowych materiałów. Już wkrótce w wirtualnym domu otworzą się kolejne pokoje zagadek ekologicznych.

Mecenasem gry jest Ministerstwo Klimatu i Środowiska. – Efektywna edukacja ekologiczna znajduje się w centrum zainteresowania Ministerstwa Klimatu i Środowiska, dlatego wspieramy projekty takie jak Ekoeksperymentarium, które pokazują, że dobre praktyki wdrażane już od najmłodszych lat w naszą codzienność, mogą przynieść wymierne korzyści. Wyzwania związane z przeciwdziałaniem zmianom klimatu i ochroną środowiska nie funkcjonują jedynie na płaszczyźnie technologii i regulacji. To również nasze osobiste wyzwanie, z którym powinniśmy się mierzyć, poprzez kształtowanie właściwych proekologicznych nawyków w naszym codziennym życiu. Nasze osobiste zaangażowanie oraz współpraca na rzecz ochrony środowiska i klimatu ma fundamentalne znaczenie dla trwałego i zrównoważonego rozwoju naszego kraju – mówi Michał Kurtyka, Minister Klimatu i Środowiska, który objął przedsięwzięcie patronatem.

Projekt został dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 

Mamy Projekt to kolektyw artystyczno-produkcyjny, tworzący wartościowe wydarzenia i produkty edukacyjne dla całych rodzin, stawiające na rozwijanie estetyki, promowanie postaw obywatelskich oraz edukację kulturalną i ekologiczną. Przy projekcie ekogry kolektyw współpracuje z ilustratorką Kają Kają z Młode Studio i MishMash Tips – zespołem nauczycielek specjalizujących się w narzędziach edukacji online.