Znamy koncepcję Roweru Metropolitalnego



PAP - 09-03-2021 10:41


W połowie 2022 r. lub na początku 2023 r. ma zostać wdrożony Rower Metropolitalny w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Całoroczny system IV generacji oznacza rowery konwencjonalne z lokalizatorami; będzie można też wynająć długoterminowo rowery elektryczne.

To podstawowe założenia systemu Roweru Metropolitalnego, opublikowane w poniedziałek przez biuro prasowe GZM. Założenia oparto na koncepcji, zamówionej w lipcu ub. roku, a opublikowanej pod koniec stycznia br. Oparta na analizach koncepcja dostarczyła cztery warianty wdrożenia spójnego systemu roweru miejskiego dla 41 tworzących Metropolię miast i gmin.

Jak wynika z poniedziałkowej informacji GZM, obecnie dobiegają końca uzgodnienia z gminami oraz jest przygotowywane postępowanie, w którym zostanie wybrany wykonawca Roweru Metropolitalnego. Postępowanie ma przynieść też część informacji nt. szczegółów systemu, np. precyzyjne dane o liczbie rowerów i lokalizacji stojaków.

Rower Metropolitalny ma być dla mieszkańców GZM głównie środkiem transportu, który ułatwi podróżowanie po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Dlatego najważniejszym założeniem systemu jest jego działanie przez cały rok, a nie tylko przez sezon wiosenno-jesienny.

Po uzgodnieniach koncepcji z gminami zarekomendowano wariant zakładający, że w wypożyczalniach udostępniane będą rowery standardowe IV generacji (tzw. smart bike, z lokalizatorami), co oznacza rezygnację z dotychczasowych drogich stacji na rzecz prostszych i tańszych stojaków.

Wypożyczalnie mają być zlokalizowane średnio co ok. 300 - 450 m, podczas gdy teraz ta średnia odległość wynosi ponad 700 m. Gdy system obejmie wszystkie gminy GZM, łączna liczba rowerów dotychczasowych oddzielnych systemów kilku miast ma wzrosnąć o pięć razy - do ponad 8 tys., a liczba stacji z około 180 do ponad 940.

Nowością ma być stworzenie oferty długoterminowego wynajmu rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Ma to być rozwiązanie ekonomicznie bardziej uzasadnione, niż jednorazowy zakup takiego sprzętu. Będzie go można wypożyczyć na tydzień, miesiąc, sezon czy rok. Szczegółowy cennik ma być znany po przetargu.

W kontekście budowania systemu zrównoważonej mobilności i zachęcania do korzystania z rowerów jako środka transportu publicznego założono płatności zintegrowane z komunikacją miejską - za pomocą aplikacji. Ma to być możliwe po modernizacji obecnego systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych (trwa przetarg; GZM szacuje, że po podpisaniu umowy prace potrwają około półtora roku).

Korzyścią dla gmin ma być niższa, niż obecnie, cena wspólnego systemu. Obecnie średni koszt utrzymania roweru w funkcjonujących wypożyczalniach sięga 480 zł. Po stworzeniu zintegrowanego systemu koszt ten - według szacunków GZM - może znacznie spaść.

Zgodnie z koncepcją w optymistycznym scenariuszu uruchomienie systemu byłoby możliwe w połowie 2022 r. W zależności, jak długo będą trwały uzgodnienia z gminami, przeprowadzenie przetargu i konsultacje społeczne, system może też zostać uruchomiony na początku 2023 r.

W ub. roku Metropolia zapewniła kolejny sezon integracji rowerów miejskich na obszarze GZM. Oznacza to finansowanie wymiany rowerów między systemami działającymi w pięciu miastach: Katowicach, Siemianowicach Śląskich, Chorzowie, Tychach oraz w Sosnowcu. Obejmowały one łącznie w 2020 r. 1,5 tys. jednośladów, dostępnych na ok. 160 stacjach wypożyczeń.

Niezależnie od zapewnienia szerokiego dostępu do wypożyczalni Metropolia przygotowuje założenia budowy nowych dróg rowerowych. W ub. roku zarekomendowano wariant przebiegu pierwszej metropolitalnej velostrady, a podczas ostatniej sesji zgromadzenia GZM pod koniec lutego br. przyjęto ramowy program realizacji metropolitalnych dróg rowerowych.

W dokumencie odwołano się do istniejącego studium systemu tras rowerowych dla GZM, które zakreśla sieć podstawowych tras tworzoną przez 87 korytarzy, w tym 33 trasy główne, 45 drugorzędnych i 9 łączników. Łącznie na terenie Metropolii zaplanowano 1632,9 km tras głównych i drugorzędnych wraz z łącznikami.

Ramowy program zastrzega m.in., że GZM zapewnia wsparcie w procesie inwestycyjnym, jednak samodzielnie ze względu na brak kompetencji nie może występować jako inwestor takich zadań. Może natomiast zapewniać wsparcie z budżetu GZM poprzez dotacje do projektów dotyczących Metropolitalnego Systemu Tras Rowerowych.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ skr/