REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Znamy koncepcję Roweru Metropolitalnego

  • Autor: PAP
  • 09 mar 2021 10:41
Znamy koncepcję Roweru Metropolitalnego
fot. Shutterstock

W połowie 2022 r. lub na początku 2023 r. ma zostać wdrożony Rower Metropolitalny w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Całoroczny system IV generacji oznacza rowery konwencjonalne z lokalizatorami; będzie można też wynająć długoterminowo rowery elektryczne.

REKLAMA

To podstawowe założenia systemu Roweru Metropolitalnego, opublikowane w poniedziałek przez biuro prasowe GZM. Założenia oparto na koncepcji, zamówionej w lipcu ub. roku, a opublikowanej pod koniec stycznia br. Oparta na analizach koncepcja dostarczyła cztery warianty wdrożenia spójnego systemu roweru miejskiego dla 41 tworzących Metropolię miast i gmin.

Jak wynika z poniedziałkowej informacji GZM, obecnie dobiegają końca uzgodnienia z gminami oraz jest przygotowywane postępowanie, w którym zostanie wybrany wykonawca Roweru Metropolitalnego. Postępowanie ma przynieść też część informacji nt. szczegółów systemu, np. precyzyjne dane o liczbie rowerów i lokalizacji stojaków.

Rower Metropolitalny ma być dla mieszkańców GZM głównie środkiem transportu, który ułatwi podróżowanie po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Dlatego najważniejszym założeniem systemu jest jego działanie przez cały rok, a nie tylko przez sezon wiosenno-jesienny.

Po uzgodnieniach koncepcji z gminami zarekomendowano wariant zakładający, że w wypożyczalniach udostępniane będą rowery standardowe IV generacji (tzw. smart bike, z lokalizatorami), co oznacza rezygnację z dotychczasowych drogich stacji na rzecz prostszych i tańszych stojaków.

Wypożyczalnie mają być zlokalizowane średnio co ok. 300 - 450 m, podczas gdy teraz ta średnia odległość wynosi ponad 700 m. Gdy system obejmie wszystkie gminy GZM, łączna liczba rowerów dotychczasowych oddzielnych systemów kilku miast ma wzrosnąć o pięć razy - do ponad 8 tys., a liczba stacji z około 180 do ponad 940.

Nowością ma być stworzenie oferty długoterminowego wynajmu rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Ma to być rozwiązanie ekonomicznie bardziej uzasadnione, niż jednorazowy zakup takiego sprzętu. Będzie go można wypożyczyć na tydzień, miesiąc, sezon czy rok. Szczegółowy cennik ma być znany po przetargu.

W kontekście budowania systemu zrównoważonej mobilności i zachęcania do korzystania z rowerów jako środka transportu publicznego założono płatności zintegrowane z komunikacją miejską - za pomocą aplikacji. Ma to być możliwe po modernizacji obecnego systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych (trwa przetarg; GZM szacuje, że po podpisaniu umowy prace potrwają około półtora roku).

Korzyścią dla gmin ma być niższa, niż obecnie, cena wspólnego systemu. Obecnie średni koszt utrzymania roweru w funkcjonujących wypożyczalniach sięga 480 zł. Po stworzeniu zintegrowanego systemu koszt ten - według szacunków GZM - może znacznie spaść.

Zgodnie z koncepcją w optymistycznym scenariuszu uruchomienie systemu byłoby możliwe w połowie 2022 r. W zależności, jak długo będą trwały uzgodnienia z gminami, przeprowadzenie przetargu i konsultacje społeczne, system może też zostać uruchomiony na początku 2023 r.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.