REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Pięciu finalistów konkursu na logotyp Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

  • Autor: PAP
  • 25 lip 2018 14:24
fot. shutterstock

Pięciu finalistów, wybranych spośród 144 zgłoszeń, przeszło do drugiego etapu konkursu na opracowanie projektu logotypu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Konkurs ma zostać rozstrzygnięty pod koniec sierpnia br.

REKLAMA

Jak poinformowała w środę Kamila Rożnowska z departamentu promocji i komunikacji społecznej GZM, finalistami zostali: Zofia Konarska PARA-BUCH, Walk with David, Wojciech Janicki, zespół wespół oraz Atelier Szewski Paweł Miszewski. Każdy z nich otrzyma po 3 tys. zł nagrody, a zwycięzca - dodatkowe 17 tys. zł oraz propozycję opracowania tzw. księgi znaku dla Metropolii (spisu zasad i wytycznych dotyczących stosowania logo w różnych materiałach).

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy ma zajmować się m.in. transportem publicznym i planowaniem przestrzennym.

Dotąd w materiałach graficznych GZM posługiwała się różnymi wzorami zapisu swej nazwy. Podczas tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach w maju br. reklamowała się dużą pomarańczową literą "M", w którą wpisano białymi wersalikami pełną nazwę "Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia".

Przedstawiciele Metropolii akcentowali jednak, że było to rozwiązanie tymczasowe. Pod koniec czerwca br. ogłosili międzynarodowy konkurs na "opracowanie projektu logotypu, który stanie się podstawą systemu identyfikacji wizualnej". W pierwszym etapie konkursu zainteresowani przysyłali swoje portfolia z trzema dowolnymi projektami logotypów.

Prace te oceniała komisja konkursowa w składzie: Przemo Łukasik, właściciel pracowni medusa group; dr hab. Justyna Kucharczyk z Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach; Matylda Sałajewska, kuratorka Katowice Street Art Air; Maciej Siuda ze School of Form w Poznaniu, a także przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, Karolina Wadowska z zarządu Metropolii oraz Paulina Rduch z departamentu strategii i planowania przestrzennego GZM.

"Naszym celem było wyłonienie zróżnicowanej piątki finalistów o odmiennym podejściu do projektowania. (…) Interesowało nas zderzenie ze sobą dwóch dynamik projektowych: świetnych rzemieślników z długim doświadczeniem zawodowym, jak i projektantów poszukujących nowych, świeżych form wyrazu" - wskazał, cytowany w informacji Rożnowskiej, Siuda.

"Zwracałam uwagę na (...) doświadczenie, warsztat projektowy, kreatywność i umiejętność tworzenia syntetycznego, przekonującego obrazu czy też operowanie symbolem i metaforą. Równie ważne w projektowaniu jest zaangażowanie, a także lekkość i trafność propozycji. Postawiliśmy na różnorodność doświadczeń, stylów i podejścia. To powinno zaowocować ciekawymi projektami" - oceniła Kucharczyk.

Piątka najlepszych zgłoszeń została wyłoniona we wtorek. Ich autorzy zostali zaproszeni do drugiego etapu konkursu. Jego termin to 26 sierpnia; rozstrzygnięcie zaplanowano na 28 sierpnia.

W regulaminie konkursu znalazły się wskazówki, którymi projektanci powinni kierować się w pracach nad logotypem GZM. Jedną z nich jest to, aby przedstawiony projekt "zrywał z wciąż funkcjonującymi stereotypami i pokazywał potencjał Metropolii". Logo powinno być również "świeże, proste, eleganckie i funkcjonalne" - aby można było je prezentować podczas imprez lokalnych, ale też światowych wydarzeniach biznesowych.

W regulaminie określono, m.in. z jakimi wartościami powinno kojarzyć się przyszłe logo Metropolii: współpracą, otwartością, nowoczesnością, różnorodnością, tolerancją, potencjałem intelektualnym i gospodarczym, dbałością o środowisko naturalne czy ideą smart city (inteligentnego miasta). Projekt logotypu powinien też uwzględniać, że Metropolia próbuje odmienić przemysłowy wizerunek Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie