REKLAMA
PARTNER PORTALU partner portalu
×

Szukaj w serwisie

Projekt M.O.C. Architekci zachwyca autentyzmem. Oto szczegóły koncepcji na ekspozycję Muzeum Żołnierzy Wyklętych

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 03 lis 2017 13:07
Projekt M.O.C. Architekci zachwyca autentyzmem. Oto szczegóły koncepcji na ekspozycję Muzeum Żołnierzy Wyklętych
Pracownia M.O.C. Architekci z Katowic wygrała konkurs na ekspozycję stałą w Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL w Warszawie fot. M.O.C. Architekci
Projekt M.O.C. Architekci zachwyca autentyzmem. Oto szczegóły koncepcji na ekspozycję Muzeum Żołnierzy Wyklętych
Projekt M.O.C. Architekci zachwyca autentyzmem. Oto szczegóły koncepcji na ekspozycję Muzeum Żołnierzy Wyklętych
Projekt M.O.C. Architekci zachwyca autentyzmem. Oto szczegóły koncepcji na ekspozycję Muzeum Żołnierzy Wyklętych
Projekt M.O.C. Architekci zachwyca autentyzmem. Oto szczegóły koncepcji na ekspozycję Muzeum Żołnierzy Wyklętych
Projekt M.O.C. Architekci zachwyca autentyzmem. Oto szczegóły koncepcji na ekspozycję Muzeum Żołnierzy Wyklętych
Projekt M.O.C. Architekci zachwyca autentyzmem. Oto szczegóły koncepcji na ekspozycję Muzeum Żołnierzy Wyklętych
Projekt M.O.C. Architekci zachwyca autentyzmem. Oto szczegóły koncepcji na ekspozycję Muzeum Żołnierzy Wyklętych
Projekt M.O.C. Architekci zachwyca autentyzmem. Oto szczegóły koncepcji na ekspozycję Muzeum Żołnierzy Wyklętych
Projekt M.O.C. Architekci zachwyca autentyzmem. Oto szczegóły koncepcji na ekspozycję Muzeum Żołnierzy Wyklętych
Projekt M.O.C. Architekci zachwyca autentyzmem. Oto szczegóły koncepcji na ekspozycję Muzeum Żołnierzy Wyklętych

Pracownia M.O.C. Architekci z Katowic wygrała konkurs na ekspozycję stałą w Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL w Warszawie. Przedstawiamy szczegóły koncepcji, która ujęła jury połączeniem autentyzmu historycznego miejsca z nowoczesną formą przekazu.

REKLAMA

Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL jest wyjątkowym przedsięwzięciem realizowanym w polu współczesnej, polskiej kultury pamięci. Kompleks łączyć będzie w sobie dwie funkcje: muzealną i miejsca pamięci narodowej, dzięki czemu Muzeum ma być swoistym pomnikiem wystawionym przez społeczeństwo wszystkim, którzy wierni zawołaniu Bóg, Honor, Ojczyzna, Wolność przywrócili Polsce Niepodległość. Stała ekspozycja muzeum zlokalizowana zostanie na terenie kompleksu dawnego więzienia i aresztu śledczego Warszawa – Mokotów przy ulicy Rakowieckiej 37 w Warszawie, który w całości zostanie przekształcony na siedzibę Muzeum.

Wystawa ukazywać będzie całość polskiego wysiłku niepodległościowego po 1944 roku, między innymi konspirację wojskową, stanowiącą kontynuację podziemia niepodległościowego z czasów funkcjonowania Polskiego Państwa Podziemnego, jak również późniejsze, różnorodne działania ze sfery oporu społecznego w kraju i poza jego granicami, zwłaszcza działania mieszczące się w pojęciu „opozycji demokratycznej” i „opozycji niepodległościowej”.

Autentyzm to najwłaściwsza rama dla ekspozycji

- Projektowana przestrzeń na terenie więzienia i aresztu śledczego zawiera w sobie obiekty wielkiej wagi historycznej, stanowiące ważkie nośniki pamięci społecznej. Stała ekspozycja Muzeum zostanie zlokalizowana zatem w obiektach odznaczających się nie tylko wysokiej jakości architekturą, ale również posiadających znaczną wartość kulturową, dlatego walor autentyzmu jest w tym przypadku najwłaściwszą ramą dla zlokalizowanych funkcji ekspozycyjnych - zauważają architekci z pracowni M.O.C. Architekci. - Koncepcja Muzeum zakłada prowadzenie ścieżki zwiedzania widza zgodnie z założeniami konspektu scenariusza ekspozycji. Wykorzystuje zalety architektoniczne przestrzeni zastanej kolejnych pawilonów kompleksu oraz uwzględnia ergonomiczne funkcje nowoprojektowanego zakresu budowlanego, stając się spójnym założeniem architektoniczno – wystawienniczym - opowiadają architekci.

Poszczególne segmenty tematyczne zostały rozmieszczone w następujący sposób: Pawilon nr 1 – Żołnierze Wyklęci; Pawilon nr 2 – Żołnierze Wyklęci + Cele Więzienne; Pawilon nr 3 – Więźniowie Polityczni i Pawilon nr 4 – Bezpieka + Cela Śmierci (podziemie.

Ścieżka zwiedzania oraz rozplanowanie tematów merytorycznych zostało pomyślane w taki sposób, aby dawać możliwość całościowego, ciągłego obejrzenia ekspozycji poprzez wszystkie działy wystawy, jak również stworzyć możliwość, szczególnie dla grup zorganizowanych, obejrzenia konkretnych zagadnień – segmentów, w sposób całościowy, jako autonomiczne strefy tematyczne.

Ścieżka zwiedzania prowadzi widza od wejścia do Muzeum, przez strefę recepcji i kas na poziomie -2, nowoprojektowanym korytarzem podziemnym, do Pawilonu nr 1. W Pawilonie nr 1 rozpoczyna się ekspozycja Muzeum - segment Żołnierze Wyklęci. Widz prowadzony jest poprzez kolejne zagadnienia merytoryczne w sposób chronologiczny od parteru aż do III piętra budynku. Kolejne piętra Pawilonu 1 zostały rozplanowane precyzyjnie ze szczególnym uwzględnieniem zabytkowego charakteru architektury. W bardzo oryginalny sposób została zaproponowana ekspozycja przedstawiająca zagadnienie organizacji kresowych, usytuowana na I piętrze pawilonu. Na szczególną uwagę zasługuje również idea prezentacji - odtworzenia bunkrów partyzanckich, które można oglądać dwustronnie w przekroju, jak również niemalże wejść do jednego z nich i poczuć panujący w nim klimat. Z Pawilonu nr 1, widz prowadzony jest poprzez łącznik między budynkami, na III piętro Pawilonu nr 2. III piętro stanowi merytoryczne dopełnienie - epilog segmentu Żołnierzy Wyklętych.

Dalsza ścieżka zwiedzania prowadzi zwiedzających w dwojaki sposób: - widz prowadzony jest III piętrem Pawilonu 2, bez zejścia w dół, do kolejnego Pawilonu nr 3. - tematyczne grupy zorganizowane mają możliwość zwiedzania cel więziennych na niższych piętrach oraz przejścia do Celi Śmierci. To miejsca stanowiące zwieńczenie tematu Żołnierzy Wyklętych. Trzymając się podstawowej drogi zwiedzania widz kierowany jest do kolejnego segmentu merytorycznego Więźniowie Polityczni. Na tę ekspozycję został przeznaczony cały Pawilon nr 3. Zwiedzanie odbywa się kolejno na przestrzeni III piętra, dalej wewnętrznymi schodami traktu głównego wchodzimy na piętro IV. W przestrzeni tej zaprojektowana została ekspozycja z sekwencji tematycznej przedstawiającej władze komunistyczne wobec społeczeństwa (robotnicy – kryzysy – strajki), rozwinięta w dalszej części narracji.

Zwiedzający prowadzony jest elementem wystawienniczym stanowiącym linię światła zatopionego w posadzce. Nawigacja graficzna prowadzi dalej w dół, wykorzystując nowoprojektowane ciągi komunikacyjne, poprzez piętro II, I oraz parter. W strefie parteru została usytuowana rekonstrukcja tzw” dziupli”, czyli miejsce w którym ukryta była podziemna drukarnia. Na szczególną uwagę w całym Pawilonie zasługują trakty centralne z charakterystycznymi schodami. Założenie to planujemy zaanektować na nośnik instalacji wystawienniczej prezentującej m.in. listę nazwisk wszystkich aresztowanych za działalność w podziemnej „Solidarności”. Zwieńczeniem segmentu Więźniów Politycznych będzie symboliczne przejście na poziomie parteru do Pawilonu nr 2 przez świetlistą bramę symbolizującą wyjście wojsk sowieckich w 1993 r. Kolejnym punktem zwiedzania są trzy piętra Pawilonu nr 2 prezentujące Cele Więzienne. Ta część ekspozycji stanowi najwyższą wartość historyczną w całym kompleksie, dlatego planujemy bezwzględnie zachować istniejący podział funkcjonalny pomieszczeń oraz traktów centralnych. Zwiedzający będzie miał możliwość penetracji kolejnych cel według dowolnej, własnej drogi. Zakładamy zachowanie charakteru i klimatu wnętrz. Jedynymi, projektowanymi elementami będą kamienne tablice informacyjne prezentujące konkretnych więźniów oraz zastosowanie elementów multimedialnych oraz dźwiękowych na zasadzie cienia wyświetlanego na istniejącej ścianie celi, oraz dźwięku odgłosów skazańców.

Dalszym etapem zwiedzania jest segment Bezpieka usytuowany w Pawilonie nr 4. Zwiedzający przechodzi do niego wykorzystując architektoniczne założenie podziemnych korytarzy. Ścieżka zwiedzania prowadzi zwiedzającego windą na najwyższe, II piętro budynku i kieruje ku kolejnym założeniom merytorycznym w dół, aż do parteru. Sposób prezentacji oddaje przestrzeń propagandy i narracji oficjalnej zestawionej w konfrontacji z ekspozycją przerywającą tę propagandową zasłonę.

Nieco odrębnym elementem zwiedzania jest Cela Śmierci. Cela usytuowana jest w podziemiu Pawilonu nr 4. Można ją zwiedzać i pojmować jako kulminację wartości znaczeniowych Cel Więziennych, prowadząc widza z Pawilonu nr 2 korytarzem więziennym. Cela Śmierci może również pełnić rolę zwieńczenia ścieżki zwiedzania całego Muzeum. W takim przypadku proponuje się zejście w dół z Pawilonu nr 4, a następnie wyprowadzenie widza schodami w nowoprojektowanej wieży – strażnicy, na plac okalający Muzeum. Droga zwiedzania powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych i pory roku. Cela Śmierci zawiera najwyższy potencjał wartości historyczno-emocjonalnych w całym obiekcie, dlatego planujemy utrzymać w niej surowy, oryginalny klimat. Zastosowane elementy wystawiennicze i foniczne tworzą dopełnienie ekspozycji. Stanowią je: tablica z wyrytym / wykruszonym / w kamieniu symbolem egzekucji oraz elementy informacyjne.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie