×
Subskrybuj newsletter
propertydesign.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Droga do rewitalizacji terenów postoczniowych otwarta

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 21 maj 2014 10:16
Droga do rewitalizacji terenów postoczniowych otwarta
Young City Gdansk, fot. BPTO
Droga do rewitalizacji terenów postoczniowych otwarta
Droga do rewitalizacji terenów postoczniowych otwarta
Droga do rewitalizacji terenów postoczniowych otwarta
Droga do rewitalizacji terenów postoczniowych otwarta
Droga do rewitalizacji terenów postoczniowych otwarta
Droga do rewitalizacji terenów postoczniowych otwarta
Droga do rewitalizacji terenów postoczniowych otwarta
Droga do rewitalizacji terenów postoczniowych otwarta
Droga do rewitalizacji terenów postoczniowych otwarta
Droga do rewitalizacji terenów postoczniowych otwarta

Zakończyła się budowa pierwszego etapu Nowej Wałowej, ulicy która połączy tereny postoczniowe z istniejącym układem komunikacyjnym Gdańska, umożliwiając tym samym zagospodarowanie terenów postoczniowych i stworzenie Młodego Miasta – dzielnicy, która ma szansę stać się nowym centrum Gdańska. W środę, 14 maja, inwestor Nowej Wałowej – BPTO – przekazał drogę Miastu, co umożliwiło otwarcie jej dla ruchu.

REKLAMA

Budowa pierwszego etapu Nowej Wałowej rozpoczęła się w październiku 2012 roku. Drogę wybudowano w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, zgodnie z warunkami MPZP, na mocy umowy zawartej pomiędzy Gminą Miasta Gdańska a spółką BPTO, właścicielem blisko 22 hektarów terenów postoczniowych.

– Realizacja tej inwestycji zgodnie z wytycznymi Miasta otworzyła realną szansę rewitalizacji terenów postoczniowych i stworzenie w tym miejscu długo wyczekiwanego Młodego Miasta – mówił Ole Christian Vad, dyrektor zarządzający BPTO.

Projekt Young City Gdansk obejmuje powierzchnię blisko 22 hektarów terenów, stwarzających potencjał zabudowy ok. 450 000 metrów kwadratowych powierzchni użytkowej o różnorodnych funkcjach. Niewątpliwą zaletą Młodego Miasta jest również jego lokalizacja w ścisłym centrum miasta.

W połowie lat 90., kiedy produkcja stoczniowa została przeniesiona na Wyspę Ostrów, zwalniając tym samym teren o powierzchni ok. 70 hektarów, przystąpiono do prac związanych z opracowaniem i uchwaleniem Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Po licznych konsultacjach społecznych i zasięgnięciu opinii ekspertów, 30 września 2004 roku Rada Miasta Gdańska uchwaliła MPZP nr 1128 „Nowe Miasto - Stocznia, Plac Solidarności”.

– Po zakupie terenów przystąpiliśmy do projektowania zarysu nowej dzielnicy wg. wytycznych MPZP. Od samego początku naszą intencją było stworzenie inspirującej gamy nowych budowli wplecionych pomiędzy odrestaurowane, najcenniejsze zabytkowe obiekty stoczniowe i przystosowanie ich do różnorodnych celów, jak miało to miejsce w Londynie, Oslo czy Kopenhadze – wyjaśnia Vad.

Przystąpiono wówczas także do projektowania ul. Nowej Wałowej, która wg. wytycznych MPZP była niezbędna do skomunikowania terenów, by realizowane tu w przyszłości projekty mogły uzyskiwać pozwolenie na użytkowanie. W ramach pierwszego etapu inwestycji wykonano odcinek Nowej Wałowej o długości ok. 1,2 km, 200-metrową estakadę i 67-metrowy wiadukt nad magistralą kolejową oraz przebudowano sąsiadujące ulice.

Opracowany przez BPTO plan zagospodarowania przewiduje m.in zabudowę mieszkaniową o różnorodnym standardzie i w różnych cenach. Bardzo istotne będą też funkcje biznesowe nowej dzielnicy: mają tu powstać liczne przestrzenie biurowe, obiekty konferencyjne i światowej klasy Ośrodek Innowacji. Funkcje terenu będą wzbogacone o ofertę rozrywki i odpoczynku, m. in. restauracje, sklepy, galerie sztuki, hotele czy kina. Duży nacisk zostanie położony na zapewnienie atrakcyjnych przestrzeni publicznych – skwerów, placów czy nadbrzeżnej promenady. To one będą doskonałym środowiskiem dla tworzenia nowej tkanki miejskiej.

– Chcemy, aby Młode Miasto stało się miejscem, w którym chętnie się bywa. Wyjątkowy waterfront ma w przyszłości być zarówno atrakcyjnym miejscem dla mieszkańców Trójmiasta, jak i stałym punktem na turystycznej mapie Gdańska – podkreśla Ole Christian Vad.

Realizacja założeń całego projektu Young City Gdansk zajmie co najmniej 10 lat i pochłonie miliardy złotych.

– W dzisiejszych realiach realizacja takiego przedsięwzięcia samodzielnie jest mało prawdopodobna, a wręcz niemożliwa, jednak zainteresowanie projektem nigdy nie było większe, co utwierdza nas w naszych założeniach i planach – podsumowuje dyrektor zarządzający BPTO.

Young City Gdansk to unikalna inwestycja w samym centrum Gdańska, łącząca historyczną postindustrialną zabudowę z nowoczesnymi obiektami o różnorodnych funkcjach i atrakcyjnymi przestrzeniami wspólnymi. Taki sposób zagospodarowania pozwala scalić wyjątkową historię tego miejsca z nowoczesnym myśleniem o rewitalizacji terenów postoczniowych. Na terenie Young City Gdansk powstaną biura, pracownie i galerie sztuki, mieszkania o zróżnicowanym standardzie, sklepy, hotele i obiekty konferencyjne oraz kawiarnie i restauracje – wszystko to w bogatej scenerii przestrzeni publicznych i szerokich bulwarów nadbrzeżnych, dzięki którym Gdańsk odzyska w tym historycznym miejscu połączenie z wodą.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie