Zakończyła się budowa pierwszego etapu Nowej Wałowej, ulicy która połączy tereny postoczniowe z istniejącym układem komunikacyjnym Gdańska, umożliwiając tym samym zagospodarowanie terenów postoczniowych i stworzenie Młodego Miasta – dzielnicy, która ma szansę stać się nowym centrum Gdańska. W środę, 14 maja, inwestor Nowej Wałowej – BPTO – przekazał drogę Miastu, co umożliwiło otwarcie jej dla ruchu.
Budowa pierwszego etapu Nowej Wałowej rozpoczęła się w październiku 2012 roku. Drogę wybudowano w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, zgodnie z warunkami MPZP, na mocy umowy zawartej pomiędzy Gminą Miasta Gdańska a spółką BPTO, właścicielem blisko 22 hektarów terenów postoczniowych.
– Realizacja tej inwestycji zgodnie z wytycznymi Miasta otworzyła realną szansę rewitalizacji terenów postoczniowych i stworzenie w tym miejscu długo wyczekiwanego Młodego Miasta – mówił Ole Christian Vad, dyrektor zarządzający BPTO.
Projekt Young City Gdansk obejmuje powierzchnię blisko 22 hektarów terenów, stwarzających potencjał zabudowy ok. 450 000 metrów kwadratowych powierzchni użytkowej o różnorodnych funkcjach. Niewątpliwą zaletą Młodego Miasta jest również jego lokalizacja w ścisłym centrum miasta.
W połowie lat 90., kiedy produkcja stoczniowa została przeniesiona na Wyspę Ostrów, zwalniając tym samym teren o powierzchni ok. 70 hektarów, przystąpiono do prac związanych z opracowaniem i uchwaleniem Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Po licznych konsultacjach społecznych i zasięgnięciu opinii ekspertów, 30 września 2004 roku Rada Miasta Gdańska uchwaliła MPZP nr 1128 „Nowe Miasto - Stocznia, Plac Solidarności”.
– Po zakupie terenów przystąpiliśmy do projektowania zarysu nowej dzielnicy wg. wytycznych MPZP. Od samego początku naszą intencją było stworzenie inspirującej gamy nowych budowli wplecionych pomiędzy odrestaurowane, najcenniejsze zabytkowe obiekty stoczniowe i przystosowanie ich do różnorodnych celów, jak miało to miejsce w Londynie, Oslo czy Kopenhadze – wyjaśnia Vad.
Przystąpiono wówczas także do projektowania ul. Nowej Wałowej, która wg. wytycznych MPZP była niezbędna do skomunikowania terenów, by realizowane tu w przyszłości projekty mogły uzyskiwać pozwolenie na użytkowanie. W ramach pierwszego etapu inwestycji wykonano odcinek Nowej Wałowej o długości ok. 1,2 km, 200-metrową estakadę i 67-metrowy wiadukt nad magistralą kolejową oraz przebudowano sąsiadujące ulice.
Opracowany przez BPTO plan zagospodarowania przewiduje m.in zabudowę mieszkaniową o różnorodnym standardzie i w różnych cenach. Bardzo istotne będą też funkcje biznesowe nowej dzielnicy: mają tu powstać liczne przestrzenie biurowe, obiekty konferencyjne i światowej klasy Ośrodek Innowacji. Funkcje terenu będą wzbogacone o ofertę rozrywki i odpoczynku, m. in. restauracje, sklepy, galerie sztuki, hotele czy kina. Duży nacisk zostanie położony na zapewnienie atrakcyjnych przestrzeni publicznych – skwerów, placów czy nadbrzeżnej promenady. To one będą doskonałym środowiskiem dla tworzenia nowej tkanki miejskiej.
– Chcemy, aby Młode Miasto stało się miejscem, w którym chętnie się bywa. Wyjątkowy waterfront ma w przyszłości być zarówno atrakcyjnym miejscem dla mieszkańców Trójmiasta, jak i stałym punktem na turystycznej mapie Gdańska – podkreśla Ole Christian Vad.
Realizacja założeń całego projektu Young City Gdansk zajmie co najmniej 10 lat i pochłonie miliardy złotych.
– W dzisiejszych realiach realizacja takiego przedsięwzięcia samodzielnie jest mało prawdopodobna, a wręcz niemożliwa, jednak zainteresowanie projektem nigdy nie było większe, co utwierdza nas w naszych założeniach i planach – podsumowuje dyrektor zarządzający BPTO.
Young City Gdansk to unikalna inwestycja w samym centrum Gdańska, łącząca historyczną postindustrialną zabudowę z nowoczesnymi obiektami o różnorodnych funkcjach i atrakcyjnymi przestrzeniami wspólnymi. Taki sposób zagospodarowania pozwala scalić wyjątkową historię tego miejsca z nowoczesnym myśleniem o rewitalizacji terenów postoczniowych. Na terenie Young City Gdansk powstaną biura, pracownie i galerie sztuki, mieszkania o zróżnicowanym standardzie, sklepy, hotele i obiekty konferencyjne oraz kawiarnie i restauracje – wszystko to w bogatej scenerii przestrzeni publicznych i szerokich bulwarów nadbrzeżnych, dzięki którym Gdańsk odzyska w tym historycznym miejscu połączenie z wodą.
Wspólnik Grupa 5 Architekci
Prezes Zarządu, Architekt Ingarden & Ewý Architekci
Współwłaściciel, Architekt AD Artis Architects
Partner Horizone Studio
Partner Horizone Studio
Architektka, Wiceprezeska OW SARP Pracownia Architektoniczna Aleksandra Wasilkowska