×
Subskrybuj newsletter
propertydesign.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?

  • Autor: PKP
  • 28 kwi 2014 11:40
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Dworzec Warszawa Centralna, fot. PKP
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?
Który dworzec stolicy przeszedł największą metamorfozę?

Najbardziej zaniedbane warszawskie dworce przestały straszyć już kilka lat temu. Oto jak zmieniły się dworce Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia i stacja Warszawa Stadion. Który obiekt przeszedł największą metamorfozę?

REKLAMA

Projekt architektoniczny zmian na dworcu Warszawa Centralna wykonało biuro projektowe TePe Projekt (Porębski, Niwiński), natomiast projekt zmian na dworcu Warszawa Wschodnia - Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB Sp. z o.o.

Dworzec Warszawa Centralna

Prace na dworcu Warszawa Centralna rozpoczęły się w połowie 2010 r. i zostały zakończone na przełomie 2011 i 2012 r., przed Euro 2012. Podczas remontu wymieniono sufity podwieszane w galeriach na poziomie -1, usunięto punkty gastronomiczne, uporządkowano i zainstalowano nowy systemu informacji dla pasażerów, zainstalowano nowoczesne oświetlenie, biletomaty oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Generalnym wykonawca była firma PORR Polska. Koszt remontu wyniósł 47 mln zł.

Dworzec Warszawa Wschodnia

W 2010 r. PKP S.A. rozpoczęła także modernizację Dworca Wschodniego. Całkowicie odnowiono jeden z najbardziej charakterystycznych elementów dworca - szklaną elewację hali znajdującą się przy ul. Kijowskiej. Zmodernizowano obie hale dworcowe, w dużej hali wydzielono szklanymi ścianami część kasową, usunięto stragany i prowizoryczne pawilony handlowe, zainstalowano nowoczesny system informacji dworcowej z elektronicznymi tablicami oraz monitoring, odnowiono też przejścia pod peronami. Przed halą podmiejską od strony ul. Lubelskiej uruchomiono dworzec autobusowy przeniesiony z dawnego dworca PKS Stadion.

Budynek po remoncie stał się bardziej przestronny i jasny, a przede wszystkim czysty i bezpieczny. Koszt remontu wyniósł 60 mln zł.

Bryła Dworca Wschodniego zaprojektowana została przez Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka w latach 1956–1961.

Stacja Warszawa Stadion

Dawny przystanek Dworzec Stadion powstał w roku 1955 według projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Był pierwotnie przeznaczony głównie do obsługi ukończonego wówczas Stadionu Dziesięciolecia... Dziś stacja dworca Warszawa Stadion jest już 3 lata po remoncie. Projekt architektoniczny tej zmiany przygotowało biuro projektowe Gössler Kinz Kerber Kreienbaum Architekten BDA. Projekt przebudowy opracowała Pracownia Projektowa Michała BłaszczykaPPMB.

Projekt przebudowy był częścią dużego projektu "przebudowy warszawskiej linii średnicowej" wykonanego przez firmę PÖRY Infra GmbH. Przebudowa stacji Warszawa Stadion była pierwszym etapem realizacji tego projektu. Wykonawcą projektu było konsorcjum złożone z firm: Bilfinger Berger Budownictwo SA oraz Agat SA. Koszt przebudowy wyniósł 64 mln zł. Stację oddano do użytku w 2012 z 7 miesięcznym opóźnieniem.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie