
Przed Łodzią jedno z największych urbanistycznych wyzwań w historii miasta - 100-hektarowy, zaniedbany, poprzemysłowy, centralny obszar w ciągu najbliższych lat ma stać się wizytówką całego ośrodka. W Nowym Centrum Łodzi będzie miejsce na inwestycje biurowe, handlowe, usługowe, mieszkaniowe czy kulturalne.
100-hektarowy teren NCŁ jest podzielony na trzy strefy urbanistyczne. Strefa I to 40 ha pomiędzy ulicami Kilińskiego i Nowotargową, gdzie dominujące funkcje to: kulturalne i artystyczne, mieszkaniowe, handlowe i komunikacyjne. Strefa II ma 30 ha i znajduje się pomiędzy ulicami Nowotargową i Kopcińskiego - tu możliwa będzie rewitalizacja istniejącej zabudowy oraz realizacja obiektów biurowych i usługowych. Z kolei Strefa III zajmuje 30 ha pomiędzy ulicami Kilińskiego i Piotrkowską - tu będzie możliwa rewitalizacja istniejącej zabudowy.
Sercem całego przedsięwzięcia jest przebudowa dworca Łódź Fabryczna i węzła modalnego, za które odpowiadają solidarnie miasto, PKP i PKP Polskie Linie Kolejowe. Ten projekt jest wart blisko 1,8 mld zł.
- Dzięki wprowadzeniu dworca pod ziemię uwalniamy ogromne tereny w centrum miasta, bo na poziomie zero priorytetem jest komunikacja tramwajowa, ścieżki rowerowe, komunikacja autobusowa - mówi Błażej Moder, dyrektor zarządu Nowego Centrum Łodzi. - Budujemy 1,8 km nowych linii tramwajowych w okolicach dworca, remontujemy i modernizujemy prawie 10 km dróg. Zaplanowaliśmy ścieżki rowerowe, zadaszone parkingi dla ponad 100 rowerów z możliwością rozbudowy. Chcielibyśmy, aby transport zbiorowy zyskał prymat nad indywidualnym - dodaje.
Schowanie układu komunikacyjnego pod ziemię tworzy olbrzymie wyzwanie dla urbanistów. Z terenu o charakterze przemysłowym, magazynowym, kolejowym, w bliskich okolicach historycznego śródmieścia i ul. Piotrkowskiej, powstanie obszar, gdzie priorytetem są mieszkania, biura, usługi i działalność kulturalna. - Przewidzieliśmy też części rekreacyjne - wyjaśnia Moder. - W sumie tereny zielone zajmą około 5% całej powierzchni rewitalizowanego kwartału. Chcemy mieć tu dość gęstą zabudowę, parki, klin zieleni wzdłuż jezdni, place otoczone niską zabudową z kawiarenkami, restauracjami i butikami - wyjaśnia.
Zaczynem tego, co dziś nazywamy Nowym Centrum Łodzi, była rewitalizacja zabytkowej elektrociepłowni nr 1, tzw. EC1. W kompleksie EC1 Wschód powstanie studio nagrań, planetarium i kino 3D. W zabytkowej hali maszyn można organizować festiwale, koncerty, wystawy oraz imprezy targowe.
Drugi kompleks, EC1 Zachód, przeznaczony został na nowoczesne centrum nauki i techniki z motywem przewodnim „energia". Będzie swojego rodzaju łódzkim odpowiednikiem warszawskiego Centrum Nauki „Kopernik".
Dziś Program NCŁ tworzy 51 mniejszych projektów, przy czym 42 realizowane są bezpośrednio przez miasto bądź jednostki jemu podległe. 10 to projekty realizowane wspólnie z partnerami, głównie Grupą PKP (min. PKP PLK, PKP Energetyka), a także m.in. PGNiG, PGE Dystrybucja. Tereny zielone w Nowym Centrum Łodzi łączą się z innymi parkami w śródmieściu: im. H. Sienkiewicza i 3 maja.
- Przyjęliśmy takie założenie, że nie budujemy miasta w mieście - kontynuuje Moder. - Urbanistyka ma nawiązywać do kontekstu. W ramach tego kontekstu przyjęliśmy wysokość zabudowy charakterystyczną dla historycznego śródmieścia, czyli 6-8 kondygnacji, z kilkoma determinantami urbanistycznymi, czyli obiektami, które będą miały 14-16 pięter - opowiada.
Takim obiektem będzie tzw. Brama Miasta - umowny portal między historycznym śródmieściem a rewitalizowanym terenem poprzemysłowym Nowego Centrum. Przyjęto również dość rozbudowany system placów, które tworzą przyjazną przestrzeń publiczną.
Dużo uwagi poświęca się połączeniu Nowego Centrum z historyczną osią Łodzi - ul. Piotrkowską. W planach są przebicia kwartałów, które stworzą gęsty system nowych uliczek prowadzących ludzi albo z nowego centrum na Piotrkowską, albo odwrotnie.
Zgodnie z planami, pod koniec roku 2014 zacznie działać EC1 Wschód. Dworzec ma przyjąć pierwsze pociągi w połowie 2015 roku. Na początku grudnia zostanie rozstrzygnięty przetarg na budowę Bramy Miasta, w przyszłym roku - PKP i Miasto otrzymają memorandum inwestycyjne na zagospodarowanie 8 ha terenów wokół dworca.
Wspólnik Grupa 5 Architekci
Prezes Zarządu, Architekt Ingarden & Ewý Architekci
Współwłaściciel, Architekt AD Artis Architects
Partner Horizone Studio
Partner Horizone Studio
Architektka, Wiceprezeska OW SARP Pracownia Architektoniczna Aleksandra Wasilkowska