Dworce zmodernizowane przez PKP w pierwszym półroczu 2014 r. to m.in. dworzec w Środzie Wielkopolskiej, w Myszkowie, Międzyrzecu Podlaskim. Kilka dni temu PKP zapowiedziało również, że rusza modernizacja dworca w Pile. Zapraszamy do galerii nowo zmodernizowanych dworców PKP.
"Czy byłeś kiedyś w Kutnie na dworcu w nocy - jest tak brudno i brzydko, że pękają oczy" - śpiewał Kazik Staszewski. Dziś już nie tylko dworzec w Kutnie, zmodernizowany w 2012 r. za 13 mln zł, nie kłuje w oczy. W pierwszym półroczu 2014 r. PKP wyremontowało dworce w Środzie Wielkopolskiej, w Myszkowie, Międzyrzecu Podlaskim, Białej Podlaskiej i w Kościanie.
Dworce zmodernizowane w I półroczu 2014 r.
Dworzec w Kościanie został oddany do użytku pasażerów pod koniec marca br. Koszt jego przebudowy to 4,4 mln zł. Wykonawcą prac było Przedsiębiorstwo Budowlane JACK-BUD. W ramach prac remontowych odrestaurowano elewację oraz wnętrze dworca. Uporządkowano również teren bezpośrednio przylegający do dworca, położono nowe chodniki, a przed budynkiem zamontowano stojak na rowery.
Modernizacja dworca w Białej Podlaskiej zakończyła się w połowie marca br. Odrestaurowano zabytkową elewację dworca. Zmieniło się też wnętrze obiektu – odnowiono hol,
wymieniono wszystkie instalacje oraz stolarkę okienną i drzwiową. Zmianie uległ również teren przed dworcem - uporządkowano pobliski plac. Wykonawcą prac było konsorcjum firm: WMPS Wylewki Maszynowe s.c. Paweł Kułaga Sebastian Zając i EKOBUD Sp. z o.o. Koszt inwestycji wyniósł ponad 2,8 mln zł netto i został sfinansowany ze środków
własnych PKP S.A. oraz środków budżetu państwa.
Dzięki kosztującej 4 miliony złotych inwestycji dworzec w Myszkowie przeszedł kompletną metamorfozę. Historyczny blask, z czasów budowy dworca, odzyskała ceglana elewacja, która została wyczyszczona i podkreślona przez nową iluminację. Z pietyzmem poddano renowacji znajdujące się na elewacji detale architektoniczne. Z budynku zostały usunięte szpecące go reklamy, a także zasłaniający bryłę dworca kiosk i wiata przystankowa.
Zmieniło się wnętrze obiektu, które dostosowano do dzisiejszych standardów. Odrestaurowano hol dworca, który pełni jednocześnie funkcję poczekalni, a także pomieszczenia kas biletowych, gdzie otworzyły się kasy Kolei Śląskich. W holu pojawiło się nowe oświetlenie, system informacji wizualnej podróżnych (tablice z piktogramami). Na zewnatrz, po obu stronach budynku dworca ustawiono dwa stylizowane zegary dwustronne.
Kolejne modernizacje - czas na Piłę
Kilka dni temu ruszyła przebudowa dworca w Pile. Dworzec będzie odnowiony zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Wykonawca prac zadba jednocześnie o historyczne elementy budynku. Przebudowa będzie przebiegała pod okiem konserwatora zabytków. W pierwszym etapie prac budowalnych przeprowadzone zostaną m.in.: demontaże, rozbiórki,
wykonanie przyłącza wody i kanalizacji. Na początku obsługa podróżnych będzie odbywała się w dotychczasowych kasach. W późniejszych etapach, jeżeli zaistnieje taka konieczność, wykonawca będzie mógł ustawić kontenerowy dworzec tymczasowy. Zarządzające dworcem Polskie Koleje Państwowe zadbają o to, by pasażerowie jak najmniej odczuli ewentualne uciążliwości związane z pracami.
Po modernizacji budynek będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających trudności z poruszaniem się. Dla zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów zainstalowany zostanie nowoczesny monitoring.
Prace budowalne mają się zakończyć w III kwartale 2015 roku. Ich koszt wyniesie ponad 19 mln zł. Będą to środki własne PKP S.A. oraz środki budżetu państwa. Projekt zmian przygotowała pracownia PAS Projekt Archi Studio. Wykonawcą przebudowy jest firma SKB Sp. z o. o. Sp. komandytowa.
Właściciel Autorska Pracownia Architektury HUBKA
Założyciel, Główny Projektant Massive Design
Projektant, właściciel Autorska Pracownia Architektoniczna – Jacek Bułat
Założyciel BXBstudio
Właściciel, Główny projektant MAU - Mycielski Architecture & Urbanism
Główny Projektant V-ce Prezes Zarządu Pracownia Architektoniczna Ewy i Stanisława Sipińskich Sp. z o.o.