Muzeum Manggha jest unikalne. Nie ma analogii, nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Galeria Europa–Daleki Wschód ma służyć jako uzupełnienie tego niezwykłego krakowskiego muzeum o uniwersalną przestrzeń wystawienniczą typu white box. Projekt rozbudowy przygotował Krzysztof Ingarden we współpracy z Jackiem Ewý.
Galeria stanie się naturalnym przedłużeniem dotychczasowej działalności Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie o nowy zakres tematyczny - skoncentrowany na kulturowym współoddziaływaniu pomiędzy Europą a Dalekim Wschodem. Pomieści nie tylko czasowe wystawy ukazujące sztukę europejską zrodzoną z inspiracji Dalekim Wschodem, ale również sztukę tych jakże dynamicznie rozwijających się krajów, głównie Indii, Chin, Korei Południowej, współczesną, jak i tworzoną w przeszłości.
W budynku znajdują się dwie sale wystawiennicze zlokalizowane na 1 i 2 piętrze. Obie mają przybliżone powierzchnie, każda po ok. 260 mkw. Ponadto budynek wyposażony będzie w niezbędne zaplecza, magazyny, przestrzeń biurową i salę konferencyjną. Funkcje administracyjno-biurowe tj. sekretariat, sala konferencyjna, biura z zapleczem socjalnym – zlokalizowano na poziomie drugiego piętra.
Dominantą pod względem formalnym i funkcjonalnym pozostaje istniejący, budynek Muzeum Manggha. Jemu została podporządkowana skala budynku oraz kompozycja urbanistyczno-architektoniczna. Galerię odsunięto od strony przedpola muzeum, co pozwoliło na jej wyeksponowanie, a lokalizacja w tym miejscu powiększa przestrzeń publiczną przedpola Mangghi i jest jej wzbogaceniem formalnym poprzez wytworzenie formy wnętrza urbanistycznego ograniczonego elewacjami obu budynków. W tym miejscu przewidziano taras nad garażem podziemnym, o wysokości zbliżonej do tarasu Muzeum.
Spokojna i oszczędna w formie bryła budynku ma stanowić tło dla Mangghi i podkreślać jej wyraz architektoniczny. Nowy projekt przylega i jest zarazem kontynuacją architektury Szkoły Języka Japońskiego, zrealizowanej przez Fundację Kyoto–Kraków Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz w roku 2004 na sąsiedniej działce.
Autor: Krzysztof Ingarden, Współpraca autorska: Jacek Ewý, Zespół: Jacek Dubiel, Piotr Hojda, Bartosz Haduch, Jakub Wagner, Enio Ferreira, Sebastian Machaj.
Projekt koncepcyjny: 2005r., projekt budowlany: 2007r., budowa: 2014-2015r, generalny wykonawca: Chemobudowa, inwestor : Muzeum Manggha / Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
współwłaściciel Biuro Architektoniczne DDJM
Właściciel Kulczyński Architekt
Właściciel, Architekt, Naukowiec Zalewski Architecture Group
Architekt Autorska Pracownia Jacek Krenz
Założyciel Jednacz Architekci
Generalny projektant Perbo-Projekt