Dlaczego w polskich biurowcach akustyka wymaga poprawy?



PropertyDesign.pl - 09-07-2018 09:23


Niedawno Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego PLGBC opublikowało raport „Zdrowe zielone biura”. Stowarzyszenie chce przedstawiać dobre praktyki, jakie wdrażają jego członkowie i przybliżyć tym samym temat komfortu pracy w zrównoważonych budynkach. Jednym z przykładów jest aktywność Armstrong Building Products.

Niedawno Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego PLGBC opublikowało raport „Zdrowe zielone biura”. Chcemy przedstawić dobre praktyki, jakie wdrażają nasi Członkowie i przybliżyć tym samym temat komfortu pracy w zrównoważonych budynkach. Jednym z przykładów jest aktywność Armstrong Building Products.  

Główny problem w polskich biurach to akustyka. Potwierdzają to wyniki najnowszego raportu Zdrowe Zielone Biura opracowanego przez Polish Green Building Council. Hałas przeszkadza 44 proc. pracowników biur typu open space. Jest najbardziej uciążliwym czynnikiem, gdyż na brak światła, jakość powietrza czy temperaturę narzeka jedynie od 7 do 28 proc. pracowników.

Problem nr 1 współczesnych dużych biurowców i efektywności pracy to uciążliwy hałas. Od lat uwagę zwraca na to jeden z największych autorytetów w dziedzinie dźwięków na świecie – Julian Treasure. Teraz potwierdzenie tej tezy mamy również w badaniu polskich biur. Jak wynika z raportu Zdrowie Zielone Biura opracowanego przez Polish Green Building Council (PLGBC) czynników, które źle wpływają na ludzi i ich pracę, jest wiele. Ale na plan pierwszy wysuwa się zdecydowanie niechciany hałas i rozpraszające dźwięki obecne w biurach. Badanie do raportu przeprowadzono na grupie 703 osób pracujących zarówno w starszych, jak i nowoczesnych biurowcach.

- Największy odsetek pracowników narzekających na uciążliwą akustykę odnotowano wśród grupy pracującej na tzw. open space’ach – 44 proc. (przestrzenie open space bez przegród) i 36 proc. osób pracujących na otwartych przestrzeniach, gdzie biurka są oddzielone przegrodami. – O tym, że hałas przeszkadza im w pracy, mówi też niewiele mniej – 31 proc. – osób z mniejszych, kilkuosobowych pokoi biurowych – zauważa współautor raportu arch. Anna Baczkowska, menager techniczny firmy Armstrong.

Na co głównie narzekają pracownicy? Na odbywające się w sąsiedztwie rozmowy telefoniczne (55 proc. ankietowanych), rozmowy współpracowników (49 proc.) oraz to, że ktoś obok może słyszeć ich rozmowę (48 proc.). Patrząc na hałas pod kątem technicznym jest dużo lepiej –hałas zewnętrzny, odgłosy urządzeń biurowych, czy niechciane dźwięki z instalacji i wentylacji przeszkadzają grupie 12-19 proc. osób. Jak wyjaśnia Anna Baczkowska, do wyciszenia dźwięków nie pochodzących od ludzi przyczyniła się niewątpliwie popularność montowania akustycznych sufitów podwieszanych w biurach. – Odpowiedni dobór rozwiązań pozwala wpływać także na obniżenie hałasu i pogłosu rozmów – zaznacza architekt z Armstrong.