Sprawne i komfortowe doświadczenia zakupowe klientów, niższe koszty obsługi, wyższa efektywność sklepu - kasy samoobsługowe mają szansę zrewolucjonizować współczesny retail. Czy jednak są bezpieczne?
W ostatnich miesiącach coraz więcej sieci handlowych stawia na rozwiązania samoobsługowe. Korzystania z tego typu kas oczekują klienci, a retailerzy mogą dzięki nim usprawnić doświadczenia konsumentów i generować oszczędności.
– Według badań firmy Nielsen, 87% konsumentów twierdzi, że kasy samoobsługowe poprawiają ich doświadczenia zakupowe. Ponad połowa klientów sieci handlowych uważa wręcz, że tego typu rozwiązań w sklepach jest za mało. Oznacza to, że self-service zostanie już z nami na zawsze. Wybór odpowiednich rozwiązań staje się zatem krytyczny dla dalszego rozwoju każdej sieci handlowej – zauważa Michał Strzyczkowski, członek zarządu Diebold Nixdrof w Polsce.
Technologia wspiera nie tylko konsumentów, ale i pracowników sieci handlowych. Dzięki połączeniu systemu kas obsługowych i wewnętrznych systemów dostępnych dla obsługi sklepu, pracownicy mogą zdalnie asystować konsumentom w trakcie zakupów i minimalizować liczbę oszustów. Obsługa wyposażona w urządzenia mobilne (smartfony, tablety, smartzegarki) może na bieżąco monitorować kasy samoobsługowe, nawet bez wiedzy kupujących. Dzięki temu, szybciej zareaguje na jakiekolwiek incydenty.
Każde nowoczesne rozwiązanie samoobsługowe powinno być wyposażone w kamerę, która rejestruje zachowania konsumentów i „widzi” jakie produkty znajdują się koszyku klienta. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu, obraz rejestrowany przez kamery może być w czasie rzeczywistym analizowany przez sztuczną inteligencję. Urządzenie rozpoznaje produkty, które „widzi” i weryfikuje czy to, co skanuje lub trzyma klient odpowiada temu, co widnieje na sklepowym rachunku.
Kamery wbudowane w kasy samoobsługowe oraz oprogramowanie tego typu rozwiązań jest już tak zaawansowane, że potrafi rozpoznawać także różne świeże produkty, jak warzywa i owoce. Niestety, oszuści wciąż próbują naklejać etykiety owoców na sprzęt elektroniczny i zamiast smartfona na rachunku miałby widnieć np. banan. Dzięki sztucznej inteligencji analizując obraz z kamery urządzenia tego typu oszustwa nie są już możliwe.
W każdym kraju istnieją różne ograniczenia zakupowe związane z wiekiem konsumentów. Najczęstsze są ograniczenia związane z zakupem alkoholu. Część sieci handlowych rozwiązuje to w ten sposób, że przy zakupie alkoholu wymagane jest asysta pracownika sklepu. Znów dzięki kamerom i sztucznej inteligencji można w znaczący sposób ograniczyć liczbę interakcji między klientami a obsługa sklepu przy zakupach ograniczonych wiekowo. Wideoweryfikacja wieku konsumentów jest już standardem w wielu rozwiązaniach samoobsługowych.
Współwłaściciel, Architekt AD Artis Architects
Partner Horizone Studio
Partner Horizone Studio
Architektka, Wiceprezeska OW SARP Pracownia Architektoniczna Aleksandra Wasilkowska
Wiceprezes zarządu, Architekt Ingarden & Ewý Architekci
Właściciel Mroczkowski Architekci
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.