Pierwszy trzywagonowy zestaw takiego pojazdu wyprodukowała już w czerwcu spółka CRRC Zhuzhou Locomotive z największej na świecie grupy przemysłu kolejowego - China Railway Rolling Stock Corp.
Ma ok. 30 m długości, jest niskopodłogowy i wyposażony w czujniki, które odczytują zaplanowaną trasę jazdy. Smart bus może jechać z maksymalną prędkością 70 kilometrów na godzinę, wożąc maksymalnie do 370 osób.
Jak informuje China.Daily, od 23 października jest on testowany w mieście Zhuzhou w prowincji Hunan Zhuzhou (środkowe Chiny).
Jeździ samodzielnie, bez kierowcy/motorniczego, w pętli o długości 3,1 km, zatrzymując się na czterech przystankach.
Jak wykazują doświadczenia, pojazd na jednym załadowaniu baterii, co trwa ok. 10 minut, może przejechać 25 km. Przeszedł on też pomyślnie testy w jeździe 24-godzinnej.
Na początek 2018 r. planuje się wprowadzić do takich testów jeszcze dwa składy oraz wydłużyć trasę do 9 km.
- W urbanizujących się Chinach istnieje ogromne zapotrzebowanie na systemy miejskiego transportu z elementami sztucznej inteligencji – portal cytuje Feng Jianghua, naczelnego inżyniera CRRC Zhuzhou Instytut Co, jednostki B+R spółki CRRC Zhuzhou Locomotive.
Według niego, ponieważ ten smart bus nie wymaga infrastruktury w postaci trakcji i torów, przygotowanie trasy do jego jazdy – polegające m.in. na montażu czujników na drodze miejskiej – trwa krócej niż rok.
Jest to zatem inwestycja relatywnie tania. Z doświadczeń chińskich wynika, że budowa 1 km linii tramwajowej kosztuje od 150 mln juanów (22,6 mln USD) do 200 mln juanów (30 mln USD) za 1 km, natomiast trasy smart busa – jedną piątą tej kwoty.
- Większość małych i średnich miast nie może sobie pozwolić na budowę drogich systemów metra, a nawet tramwajów, w dodatku inwestycje te długo trwają. Nowy pojazd jest dopasowany do ich potrzeb– powiedział Feng.