Świetlne sztuczki w biurze Foster + Partners



propertydesign.pl - 19-06-2017 12:13


Według uśrednionych danych amerykańskiego Departamentu Energii, w budynkach komercyjnych oświetlenie odpowiada za pobory energetyczne w niemal równym stopniu, co chłodzenie powietrza. Tak zaplanowano oświetlenie w biurze Foster + Partners.

Najnowsza norma dotycząca parametrów oświetlenia w miejscach pracy znajdujących się we wnętrzach budynków skupia się na zapewnieniu warunków optymalnych dla określonych, wykonywanych w danej przestrzeni zadań. Akcentuje także konieczność zrównoważenia luminacji pomiędzy obszarami roboczymi, ścianami i sufitem – tak by uniknąć negatywnych skutków efektów przykrego olśnienia, wynikających z różnicy jaskrawości płaszczyzn pozostających w polu widzenia.

Ciekawym przykładem wdrożenia przeprowadzonego w oparciu o zalecenia normy PN-EN 12464-1:2012 oraz wytyczne sformułowane w przewodniku „LG 7” Stowarzyszenia Światła i Oświetlenia (ang. Society of Light & Lighting) jest instalacja w biurze Foster + Partners w położonym nad Tamizą Albert Bridge House.

– Przed projektantami oświetlenia postawiono kilka celów. Zastosowane rozwiązanie miało jednocześnie sprzyjać prowadzeniu wideokonferencji i prezentacji multimedialnych. Istotnym czynnikiem było przy tym wykorzystanie światła docierającego przez niemal całkowicie przeszklone ściany – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia w firmie Trilux Polska.

– By zrównoważyć parametry w całym pomieszczeniu, w jego głębi - gdzie docierało mniej promieni słonecznych - zastosowano oświetlenie powierzchni pionowych. Na potrzeby wideokonferencji zapewniono oprawy dające iluminację cylindryczną. Podczas prezentacji dąży się natomiast do całkowitego wyeliminowania efektów olśnienia. Dzięki wykorzystaniu systemu sterowania LiveLink, użytkownicy mogą przełączać się pomiędzy tymi trybami z poziomu aplikacji na swoich smartfonach – opowiada przedstawiciel Grupy Trilux, odpowiedzialnej za dostarczenie technologii dla tej instalacji.

Ostatecznie w biurze Foster + Partners doświetlono także stanowiska z ekranami komputerowymi, stół konferencyjny oraz szafki umieszczone w narożach pomieszczenia. W każdym przypadku użyto nieco innych, optymalnie dostosowanych do każdej ze stref opraw oświetleniowych. Ze względu na prostotę montażu poszczególnych rozwiązań i możliwość uwzględnienia nowych urządzeń w systemie zarządzania, w razie potrzeby z łatwością będzie można dokonać w przyszłości przemodelowania instalacji.