REKLAMA
PARTNER PORTALU partner portalu
×

Szukaj w serwisie

Z zielonego dachu Galerii Północnej płynie zielony prąd

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 18 paź 2022 11:59
Z zielonego dachu Galerii Północnej płynie zielony prąd
Na dachu Galerii Północnej uruchomiono 224 panele fotowoltaiczne. fot. mat. prasowe Galeria Północna

Na dachu Galerii Północnej uruchomiono 224 panele fotowoltaiczne.

REKLAMA

  • Galeria Północna zaczęła sama produkować energię z odnawialnych źródeł. Wszystko za sprawą najnowszej eko-inwestycji, jednej z największych w ostatnich latach.
  • Na dachu obiektu uruchomiono właśnie 224 panele fotowoltaiczne.
  • W sumie Północna zdecydowała się na zamontowanie na dachu dwóch niezależnych instalacji fotowoltaicznych o wydajności 49,5 kWp każda.

– Obserwując coraz trudniejszą sytuację na rynku energetycznym, a co za tym idzie rosnące ceny energii, postanowiliśmy nie tylko przyspieszyć zaplanowaną inwestycję w OZE, ale także zrealizować ją w niezwykle krótkim czasie. Wszystko po to, aby być możliwie jak najlepiej przygotowanym na najbliższe miesiące i wyzwania, jakie mogą się pojawić – komentuje Roman Bugajczyk, Head of Retail in Poland w GTC S.A.

– Oddany właśnie do użytku system fotowoltaiczny to konkretne rozwiązanie, dzięki któremu możemy nie tylko zmniejszyć skalę zakupów energii na rynku, częściowo obniżyć koszty, ale także – co istotne – w warunkach niepewności osiągnąć pewien stopień niezależności energetycznej dla naszej infrastruktury, wpisując się tym samym w coraz mocniejszy eko-trend na polskim i globalnym rynku retail – dodaje.

Jest i inny aspekt, na który zwraca uwagę galeria.

– Dla Północnej to ważny krok w kierunku jeszcze bardziej zrównoważonego rozwoju, ale także racjonalnego wykorzystania zasobów naturalnych i dalszego zmniejszania „śladu węglowego”. W dobie gwałtownych zmian klimatycznych to działanie konieczne i odpowiedzialne, będące zarazem częścią budowanej strategii ESG – mówi.

W sumie Północna zdecydowała się na zamontowanie na dachu dwóch niezależnych instalacji fotowoltaicznych o wydajności 49,5 kWp każda. Składają się one z dwustronnych modułów PV Risen Bifacial, które umożliwiają przechwycenie do 30% dodatkowego promieniowania ze spodniej części panelu, a także są doskonale wydajne nawet przy niskim napromieniowaniu np. jesienią i zimą.

– To bezpieczna, ekologiczna i – co najważniejsze – nie generująca zanieczyszczeń instalacja, która pozwoli nam przede wszystkim na zasilenie potrzeb własnych w częściach wspólnych, czyli ruchomych schodów, wind czy oświetlenia alei handlowych i food hall. W ciągu roku dzięki panelom słonecznym będziemy w stanie wytworzyć 97.900 kWh energii, znacząco także zmniejszymy emisję dwutlenku węgla – zauważa Roman Bugajczyk

Eko-potencjał Północnej

Nie jest to jednak jedyne działanie na czasy kryzysu energetycznego. Północna sięga także do swojego eko-potencjału. – Sam obiekt został zaprojektowany jako energooszędny, co ma swoje potwierdzenie w certyfikacje LEED Gold. Dysponujemy więc licznymi, już dawna wdrożonymi, rozwiązaniami, które pozwolą zmniejszyć zużycie energii – mówi.

Zrównoważony charakter Galerii Północnej potwierdza certyfikacje LEED Gold, fot. mat. prasowe Galeria Północna
Zrównoważony charakter Galerii Północnej potwierdza certyfikacje LEED Gold, fot. mat. prasowe Galeria Północna

Oszczędność zapewnia m.in. nowoczesne oświetlenie LED, które powszechnie stosowane jest w całej galerii, a także konstrukcja dachu obiektu, którego przeszklenia zapewniają sporą dawkę dziennego światła. Do tego izolacja samego budynku jest znacznie grubsza niż wymagają tego przepisy budowlane.

Ponadto, w sytuacji, kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej 15 st. Celsjusza, Północna ma możliwość przestawienia trybu drzwi na obrotowy, co minimalizuje utratę ciepła. Centrum posiada także wentylację mechaniczną z rekuperacją. Oznacza to, że powietrze wyciągane z wnętrza galerii jednocześnie ogrzewa powietrze wtłaczane do budynku.

W działaniach na najbliższe miesiące nie brakuje też doraźnych rozwiązań. – Już ograniczyliśmy wentylację obiektu poza godzinami otwarcia, obniżamy także temperaturę na powierzchniach wspólnych, jednak w taki sposób, że jest to nieodczuwalne dla klientów. Z kolei ciepłem pochodzącym z klimatyzacji najemców podgrzewana jest woda w łazienkach – wylicza Roman Bugajczyk

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie