4 Design Days: Łazienka dla seniora i shared economy nowymi trendami na rynku



Propertydesign.pl - 04-02-2020 13:07


Wchodzimy w fazę, w której łazienka dla seniora kreuje zupełnie nową niszę rynku. Jeszcze kilka lat temu te zagadnienia dotyczyły głównie placówek medycznych czy opieki geriatrycznej, teraz jest to kluczowy trend w projektowaniu łazienki domowej - mówi Elżbieta Pękala, dyrektor zarządzająca Duravit Polska.

Jaki był rok 2019 dla marki Duravit? Jakie nowości wprowadziliście, jacy designerzy dla was pracowali?

Elżbieta Pękala, dyrektor zarządzająca Duravit Polska: To rok pięknych nowości i kolejnych udanych kooperacji ze znakomitymi designerami światowej klasy. W naszej ofercie pojawiła się kolekcja Viu, której formę zawdzięczamy tandemowi projektowemu Sieger Design. Jest to linia balansująca na granicy retro i minimalizmu. Styl postindustrialnej elegancji osiągnięto dzięki  kombinacji powierzchni ceramicznych, szkła i metalu. Już niemal oczywistą jest nasza współpraca z Philippe Starckiem, który tym razem stworzył ultranowoczesny produkt SensoWash – technologicznie zaawansowaną deskę toaletową z inteligentnym rozpoznawaniem użytkownika, podgrzewaną i automatycznie otwieraną, wyposażoną w system myjący i suszący. Sięgnęliśmy też po talent Matteo Thuna i Antonio Rodrigueza by stworzyć elektroniczną baterię D.1, w której zaawansowana technologia została ubrana w wyrazistą formę.

Jakie plany na rok 2020? 

Marka Duravit od lat podąża za makro trendami. Tymczasowe mody, mimo, że ekscytujące, nie do końca znajdują zastosowanie w strefie, której cykl życia zmienia się w raz z cyklem „dojrzewania” poszczególnych jej użytkowników, a więc mniej więcej co kilkanaście lat. Główne kierunki projektowania w XXI wieku wiążą się z aspektami ekologicznymi, społecznymi i demograficznymi, kurczącą się przestrzenią życiową oraz trendem, który jeszcze w pełni nie ukazał swych możliwości łączącym się z tzw. shared economy. Idąc tym tropem Duravit prowadzi szereg zaawansowanych badań nad kwestią ekologii i aspektu minimalizacji zużywanej wody. Wprowadzając rozwiązania pozwalające marce być w czołówce firm, jeżeli chodzi o nowe rozwiązania technologiczne stanowi inspirujący punkt odniesienia dla całego segmentu produktów sanitarnych.

Jak odpowiadacie na potrzeby odnośnie zmian demograficznych?

Faktem jest galopująca dynamika procesu starzenia się społeczeństw głównie europejskich. Wchodzimy w fazę, w której łazienka dla seniora, z uwzględnieniem pełnego wachlarza potrzeb wynikających z zaawansowanego wieku, chorób, a nawet możliwości finansowych, kreuje zupełnie nową niszę rynku. Pojawia się zapotrzebowanie na niższe brodziki i wanny, różnego rodzaju uchwyty i siedziska pod prysznic, łatwe w obsłudze baterie łazienkowe, itp. Jeszcze kilka lat temu te zagadnienia dotyczyły głównie placówek medycznych czy opieki geriatrycznej, teraz jest to kluczowy trend w projektowaniu łazienki domowej.

A co z trendem shared economy?

Na naszych oczach kurczy się przestrzeń życiowa. Zjawisko determinowane jest masową migracją ludności do wielkich aglomeracji miejskich. W 2050 roku aż 75% populacji będzie zamieszkiwać największe miasta, jak wskazują prognozy. Przekładając te statystyki na zagadnienie łazienki oznacza to jedno – skurczą się jej rozmiary. Już teraz Duravit ma w ofercie szereg produktów dedykowanych mikro łazienkom i planuje dalszy ich rozwój.
Jeżeli chodzi o shared economy to z dużym prawdopodobieństwem można zaryzykować futurystyczną wizję, w której wszystkie sprzęty domowe będziemy wypożyczać na zasadzie abonamentowej, tak jak dziś korzystamy ze Spotify czy Netflixa. Ale to przyszłość…

Jako prelegentka 4 Design Days będzie Pani m.in. mówiła o zrównoważonym projektowaniu i ekologii we wnętrzach. Co możemy zrobić projektując i urządzając łazienkę żeby być bardziej eko?

Należy zadbać o wysokiej jakości produkty, które będą miały długie i satysfakcjonujące życie. Wprowadzić naturalne materiały, które pokrywając się patyną czasu będą opowiadać historię domowników. Warto też zwrócić uwagę na parametry techniczne produktów, które coraz częściej idą w parze z restrykcyjnymi normami ograniczającymi zużycie wody. Ten element jest priorytetem, bo mieszkamy w kraju o dużym niedoborze wody słodkiej.

Łazienki we wnętrzach publicznych to kolejny ważny dla Duravitu wątek. Jakie Pani obserwuje trendy jeśli mówimy o projektowaniu i urządzaniu takich łazienek?

O części z tych trendów wspomniałam już wcześniej. To tzw. mega trendy. Są jednak i takie, które wyznaczają kierunek projektowania dla architektów wnętrz i dekoratorów.  Stopniowe odejście od płytek ceramicznych sterylnie wypełniających całą przestrzeń łazienki wnosi wiele swobody i elegancji. W to miejsce pojawiają się kamień lub inne materiały wodoodporne, które nie tyle chronią ściany przed wilgocią, co zdobią je. Jest też drewno naturalne o pięknej strukturze, potęgujące doznania haptyczne i zbliżające do natury. Odważniej pojawia się w miejsce blatów kamiennych, a Duravit daje gwarancje na trwałość swoich produktów, blatów i szafek, również w bliskości wody. Integralną częścią dobrze zaprojektowanego urządzenia zarówno toalety jak i pisuaru, stanowi jego stuprocentowa skuteczność przy optymalnym zużyciu wody. Dobra forma i kształt, najwyższej jakości materiał pozwalający na łatwość czyszczenia lub trudność zanieczyszczenia powierzchni są szczególnie istotne w miejscu gdzie jest wielu zmieniających się użytkowników.

Jeśli przejdziemy do łazienek hotelowych, pojawia się też szereg kombinacji modułów służących do przechowywania kosmetyków. Tak jak w strefie dziennej, tu także zapanował nieskazitelny porządek. Ten fakt bynajmniej nie dziwi, gdyż łazienka w dużej mierze stała się przedłużeniem sypialni i garderoby. W tej wspólnej przestrzeni każdego dnia jesteśmy z potrzeby, ale też tu regenerujemy siły i nabieramy blasku.

Elżbieta Pękala, dyrektor zarządzająca Duravit Polska, będzie jedną z prelegentek 4 Design Days 2020. Więcej informacji i rejestracja na wydarzenie: www.4dd.pl