REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Bartosz Chmielewski o idei zero waste w designie

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 30 sty 2020 08:57
Bartosz Chmielewski o idei zero waste w designie
Bartosz Chmielewski, CEO Zero Waste Design
Bartosz Chmielewski o idei zero waste w designie

Jak wprowadzać idee zero waste do projektowania wnętrz? Jak łączyć estetykę z dbałością o planetę? O tym, jak odróżnić prawdziwą ekologię od marketingowej „mody” rozmawiamy z Bartoszem Chmielewskim, CEO Zero Waste Design, prelegentem 4 Design Days 2020 (www.4dd.pl).

REKLAMA

Na czym polega działalność Zero Waste Design? Jaka jest wasza misja?

Jako Zero Waste Design przede wszystkim chcemy edukować. To nasza misja, aby zmieniać myślenie o materiałach i produktach, przede wszystkim we wnętrzach komercyjnych, gdyż to głównie nimi się zajmujemy. Razem z moją wspólniczką przez lata pracowaliśmy w tej branży, obserwując jak wygląda życie budynku oraz co dzieje się z materiałami, które używane są przecież przeciętnie góra 5-7 lat. Od dwóch lat jako Zero Waste Design promujemy materiały, które są ekologiczne – pochodzą z recyklingu, nadają się do recyklingu, są materiałami, które dostają tzw. drugie życie. To jest całe sedno idei zero waste – aby nie kupować, ani nie produkować nowego. Zamiast tego lepiej stworzyć produkt na nowo z tego, co już mamy, rewitalizując go lub chociażby wymieniając zepsutą część, aby to krzesło, fotel czy biuro mogło zwyczajnie służyć dalej.

Dużo czasu zajęło nam znalezienie odpowiednich producentów, z którymi współpracujemy. Marketing to marketing i faktem jest, że wszyscy opowiadają dziś, jacy są wspaniali i ekologiczni, ale tak naprawdę gdy wejdziemy w głąb i przyjrzymy się działaniom firmy dokładnie, to już rzeczywistość zwykle nie wygląda tak różowo. Poświęciliśmy sporo wysiłku aby odnaleźć producentów prawdziwie ekologicznych, wiele podróżowaliśmy też po Europie, aby porozmawiać z nimi, zobaczyć, jak tworzą i wykonują swoje produkty. A przede wszystkim, by przekonać się, czy stoi za nimi marketing czy faktyczna potrzeba, aby wytwarzać produkty o krótszym śladzie ekologicznym. Dzięki temu teraz możemy projektować ze świadomością, że robimy coś dobrego dla planety. Denerwuje mnie hasło „moda na ekologię”. Uważam, że nie powinna to być moda, a trwały trend, który będzie się rozwijał i każdy świadomy producent, architekt czy klient powinien iść w tym kierunku, stosować coraz więcej produktów pochodzących z recyklingu, upcyklingu oraz materiałów przetworzonych lub takich, które da się przetworzyć.

W momencie, kiedy biuro czy inna przestrzeń kończy swój, najczęściej kilkuletni żywot, wszystko co się w nim znajdują, powinno być zabrane i przetworzone na nowy materiał. To jest podstawowa myśl, która nam przyświeca. Staramy się także wpływać na producentów, aby tworzyli system, który pozwoli im te materiały przetwarzać, i tu faktycznie dzieje się coraz lepiej, choć nadal zdarza się tak, że nawet w budynkach z certyfikacjami ekologicznymi pojawiają się wykładziny na podłożu bitumicznym, plastik, szklane ściany, które, jeśli jest hartowane, nie nadaje się do przetworzenie, i całe to wyposażenie ląduje później na składowiskach śmieci, a do kolejnego biura zamawiane są kolejne nowe rzeczy. Naszą misją jest tworzyć w pełni ekologiczne przestrzenie, ale i zarażać tą ideologią, tak by architekci świadomie umieszczali w swoich projektach materiały nadające się do recyklingu lub z niego pochodzą.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.