REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Ekologia i odpowiedzialność społeczna: Konrad Krusiewicz o projektowaniu zrównoważonego biura

  • Autor: PropertyDesign.pl/AS
  • 13 kwi 2022 09:25
Ekologia i odpowiedzialność społeczna: Konrad Krusiewicz o projektowaniu zrównoważonego biura
Konrad Krusiewicz, architekt, założyciel i CEO, The Design Group
Ekologia i odpowiedzialność społeczna: Konrad Krusiewicz o projektowaniu zrównoważonego biura
Ekologia i odpowiedzialność społeczna: Konrad Krusiewicz o projektowaniu zrównoważonego biura
Ekologia i odpowiedzialność społeczna: Konrad Krusiewicz o projektowaniu zrównoważonego biura

Jaki powinien być projekt biura spełniającego wymogi ESG? Czy zrównoważony rozwój to tylko kwestie ochrony środowiska? Czy zrównoważone biura stają się standardem? Rozmawiamy z Konradem Krusiewiczem, architektem, założycielem i CEO pracowni The Design Group.

REKLAMA

ESG to obecnie bardzo modne hasło. Czy zauważa Pan zwrot w kierunku ESG w ostatnim czasie wśród klientów, dla których projektujecie biura?

Konrad Krusiewicz: Zdecydowanie tak. Aczkolwiek nadal jest dużo przestrzeni do pracy nad budową świadomości wśród klientów. Dla wielu jest to wciąż temat związany przede wszystkim z  chęcią posiadania certyfikowanych biur, co automatycznie wymusza niektóre rozwiązania z zakresu ESG. Bywa też tak, że jest to kwestia narzucona globalnie w ramach polityki korporacyjnej.

Problemem jest koszt finansowy, a także koszt zaangażowania, jaki należy ponieść, by stworzyć projekt w duchu ESG. Na szczęście dziś mamy cały szereg możliwości materiałowo-technologicznych, żeby te założenia realizować pod kątem architektonicznym.

Jak w swoich projektach biur dbacie o ekologię? Korzystacie z materiałów z odzysku? Sięgacie po technologie zarządzające budynkiem, które ograniczają zużycie energii?

Możliwości jest sporo. Wybieramy materiały możliwie naturalne – drewno od certyfikowanych dostawców, forniry zamiast laminatów, produkty z recyklingu, naturalne wełny i filce jako materiały wykończeniowe czy oprawy oświetleniowe o niskim zużyciu energii. Unikamy także produktów ropopochodnych. Ale chodzi nam nie tylko o środowisko naturalne.

W założenia ESG wpisują się przecież także np. zakaz współpracy z firmami, które wykorzystują pracę dzieci, wyzyskują ekonomicznie pracowników czy są zaangażowane w przemysł zbrojeniowy. To także bierzemy pod uwagę. Interesuje nas wyłącznie współpraca z certyfikowanymi dostawcami z potwierdzonym łańcuchem produkcji i dostaw.

Chociaż zainteresowanie ESG wydaje się być coraz większe, to najczęściej pojawia się ono w kontekście ekologii i dbania o środowisko, a przecież to nie wszystko. W jaki inny sposób można zadbać o inne wartości stojące za tym trzyliterowym skrótem w przestrzeni biurowej?

To, co jest najbardziej wszystkim znane w kontekście ESG to rzeczywiście problem dbałości o środowisko. Z naszej perspektywy równie ważna jest odpowiedzialność społeczna projektu i taka organizacja przestrzeni, by biuro było środowiskiem pracy dla osób o różnych typach osobowości, o różnej tożsamości płciowej, o różnych wyznaniach, charakterach, a także z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

W ramach ESG bardzo ważne jest także angażowanie społeczności lokalnych. Dobrym przykładem takiego podejścia jest zrealizowany przez nas projekt biura Clariant w Łodzi. Tapety we wnętrzach powstały wspólnie ze środowiskiem łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. Razem wybieraliśmy także grafiki na ścianę. Oczywiście to niewielka skala współpracy. Trudno jest w tak kameralnym elemencie przestrzeni miejskiej jak biuro, angażować szerzej lokalną społeczność. Jednak często staramy się to realizować.

Wiem, że nie lubi Pan wartościować swoich projektów, więc nie zapytam o to, który z nich jest najbardziej w duchu ESG, ale może zechce Pan opowiedzieć o najciekawszych rozwiązaniach zastosowanych w projektach TDG, które są zgodne z założeniami ESG?

Myślę, że będzie to wspomniane biuro Clariant w Łodzi. Na pierwszym miejscu wskazałbym, że jest w stu procentach dostosowane do osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Jest także ekologiczne – mamy tu materiały z recyklingu, a także w zdecydowanej większości materiały naturalne, jak np. forniry i energooszczędne.

Co ważne, w przypadku tego projektu, udało nam się w znaczny sposób ograniczyć zużycie materiałów, w czym pomogła architektura całego budynku Monopolis. Dodałbym wspomniane już zaangażowanie społeczności lokalnej i naprawdę wysoko postawioną poprzeczkę, jeśli chodzi o BHP – mamy tu oznaczenia z projektorami czy klamki z diodami LED.

Wraz z popularyzacją idei zrównoważonego rozwoju, rośnie także zjawisko greenwashingu. Czy zauważa Pan taki problem również w branży projektowania biur?

Moim zdaniem działa to w taki sam sposób, jak przy każdym trendzie czy popularnej idei. Znajdą się tacy, którzy wierzą w moc nowych trendów, jak i tacy, którzy podchodzą do tego czysto promocyjnie. Tematy ekologiczne będą wykorzystywane jako czynniki marketingowe przez wiele osób i organizacji.

Jednak nawet jeśli ktoś wykorzystuje hasła zrównoważonego rozwoju wyłącznie w tym celu, to i tak przyczynia się do popularyzacji tych założeń. Dla pracowni The Design Group zrównoważone projektowanie od zawsze było ważne i podchodzimy do tego tematu bardzo poważnie. Dlatego cieszę się, że ten trend się umacnia.

Dziękuję za rozmowę

Rozmawiała Anna Sołomiewicz

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.