– Na przestrzeni kilku ostatnich lat zauważyliśmy odejście od wydruków na rzecz ręcznie malowanych grafik. Coraz więcej klientów chce mieć autorską ilustrację, przygotowaną przez konkretnego artystę, zamiast korporacyjnych haseł i grafik z brand booka na ścianach – podkreśla Bartek Zieliński, partner i managing director w interdyscyplinarnego biura Kolektyf, stojącej za muralami i identyfikacją wizualną .in. w Hali Koszyki, biurze Microsoftu czy Pasażu Grunwaldzkim. Rozmawiamy o roli murali w aranżacji wnętrz, współpracy z biurami architektonicznymi, inspiracjach i ewolucji stylu samego Kolektyfu, a także twórczym wentylu bezpieczeństwa, jakim jest Galeria Kolektyf.
Tworzycie Państwo murale, grafiki i systemy identyfikacji wizualnej w takich przestrzeniach jak galerie handlowe, biura czy hotele. Czy któreś zlecenie szczególnie Was zaskoczyło, zapadło w pamięć?
Bartek Zieliński: Wyjątkowym projektem była dla nas Hala Koszyki. Historyczna tkanka obiektu i ważne miejsce na mapie Warszawy. Pierwszy tego typu koncept w Polsce oraz doborowe towarzystwo projektantów: JEMS Architekci i Medusa Group. W tej inwestycji połączyliśmy całe spektrum naszych możliwości i doświadczeń czyli: oznakowanie, grafikę i sztukę.
Architektura i koncept całej inwestycji wymagały od nas, by każde miejsce i element rozwiązywać indywidulanie. Jeden z pomysłów na wnętrze to powrót do ręcznie malowanych szyldów, oznaczeń i grafik. Aby uzyskać autentyczny efekt, większość elementów została wykonana ręcznie, a do współpracy zaprosiliśmy wielu artystów, którzy wyróżniają się oryginalnością i stylem. W researchu i w projektowaniu wspomogło nas Mama Studio, które pracuje po sąsiedzku z Halą Koszyki. W projekcie zaskoczyło nas wiele ciekawych faktów historycznych dotyczących tego miejsca oraz to, jak blisko pracują ze sobą projektanci i inwestorzy.
Z uwagi na intensywność i tempo prac wiele decyzji podejmowaliśmy na bieżąco na miejscu. Dzięki temu droga od pomysłu do realizacji znacznie się skróciła i efekt finalny jest bardzo świeży.
Czy w muralach i grafikach ściennych – podobnie jak w projektowaniu wnętrz – są trendy wzornicze? Czy konkretny styl, kolorystyka, motywy są obecnie „na czasie”?
BZ: Na bieżąco śledzimy co jest fresh na ścianach, ale też w projektowaniu graficznym i w architekturze.
Nasze biuro jest interdyscyplinarne. To, co powstaje na ścianach to wynik połączenia wielu inspiracji (głównie sztuką - uśmiech) oraz researchu, który prowadzimy, realizując nasze autorskie pomysły poza pracownią.
Od kilku lat nasz styl ulega uproszczeniu: coraz bardziej ograniczamy w swoich pracach kolory. Dość często używamy czerni, bieli, szarości i kolorów metalicznych, które nawiązują do elementów wyposażenia. Ważne jest także podłoże: im bardziej surowe, tym lepsze. Ściany betonowe czy ceglane idealnie nadają się do malowania. Już samo tło i jego faktura nadaje charakter grafice. Zdarza się, że do płaskiej ściany dodajemy elementy przestrzenne. Miksujemy wtedy struktury materiałów: błyszczące – matowe, miękkie – twarde, gramy detalami.
W każdym projekcie staramy się opowiedzieć na ścianie jakąś historię. Może być związana z klientem lub miejscem w którym się znajduje. Jeżeli grafika ma być czysto dekoracyjna to też wykonujemy do niej research, aby znaleźć jakiś punkt na którym można oprzeć projekt.
© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Projektant i Wspólnik Open Architekci
Projektant i Wspólnik Open Architekci
Projektant i Wspólnik Open Architekci
Dyrektor Generalny Majkut Design
Vice Prezes Zarządu APA Wojciechowski Sp. z o.o.
Prezes Zarządu APA Wojciechowski Sp. z o.o.
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.