REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Hotel to nie noclegownia. Jego projekt musi wywołać efekt "wow"

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 06 paź 2017 14:00
Hotel to nie noclegownia. Jego projekt musi wywołać efekt "wow"
Wojciech Witek, architekt, założyciel Iliard Architecture & Project Management

Z punktu widzenia architekta, hotel to jedno z najtrudniejszych miejsc do zaprojektowania, tuż po szpitalu. Wszystko dlatego, że wewnątrz tego budynku zachodzi ogromna liczba zróżnicowanych procesów... - mówi Wojciech Witek, architekt, założyciel Iliard Architecture & Project Management.

REKLAMA

Czy istnieje idealnie zaprojektowany hotel?

Oczywiście, że tak. Idealnie zaprojektowany hotel to taki, który sprawia, że ukontentowany jest zarówno inwestor, gość hotelu, jak i zespół, który hotelem zarządza. Równie ważne jest to, aby projektant był dumny i zadowolony z projektu. Idealnie zaprojektowany hotel przynosi zyski i sprawdza się ekonomicznie w dłuższym wymiarze czasu.

Uniwersalny odbiorca – czy jest ktoś taki? Czy hotel zawsze ma być ukierunkowany na konkretne, modelowe osoby, czy może być uniwersalny, dla każdego?

Hotele uniwersalne mają zwodniczo dużą przewagę konkurencyjną nad innymi z racji tego, że trafiają do szerszego grona ludzi. Ale trzeba pamiętać o tym, że coś, co jest dla każdego, w rzeczywistości jest dla nikogo. Gdy staramy się zadowolić wszystkich i stworzyć coś uniwersalnego, zacieramy charakterystyczne, mocne akcenty danej realizacji. Jeśli w niczym się nie specjalizujemy, nie mamy nad nikim przewagi, nie stanowimy groźnej konkurencji.

Porozmawiajmy o designie. Co przyciąga gości hotelowych? Co musi się znaleźć w hotelu, aby klient chciał do niego wracać?

Przede wszystkim usługa i jej jakość musi być na świetnym poziomie.

Jeśli chodzi o design - przede wszystkim musi odpowiadać oczekiwaniom gości. Nie ma nic bardziej irytującego i frustrującego, jak wyjazd służbowy do hotelu biznesowego, w którym co chwila zderzamy się z biegającymi dziećmi i panami w slipach. Warto pamiętać o tym, aby za każdym razem spełniać oczekiwania gości co do charakteru obiektu i tak projektować design, aby byli zadowoleni.

Co z funkcjonalnością? Czy jest na równi z designem, czy powyżej?

Funkcjonalność to design. Zaprojektowanie odpowiedniej funkcji technologicznej w obiekcie to również jest design. Obiekt hotelowy, tuż po szpitalach, to w moim przekonaniu najbardziej skomplikowany rodzaj realizacji. Z punktu widzenia architekta, jest to jedno z najtrudniejszych miejsc do zaprojektowania. Wszystko dlatego, że wewnątrz budynku dzieje się ogromna ilość zróżnicowanych procesów. W hotelu, poza pokojami gościnnymi, znajduje się też gastronomia wraz z zapleczem, house keeping, recepcja, administracja hotelu, sale konferencyjne, sale zabaw dla dzieci i wiele innych. To wszystko musi wspólnie i z sensem koegzystować w takim budynku.

Trwa trend na energooszczędność i ekologiczny tryb życia. Dotyczy to hoteli?

Jak na razie trend związany z projektowaniem ekologicznych rozwiązań w hotelach nie jest tak silny, jak w przypadku biurowców. Ukierunkowanie na energooszczędność w przypadku obiektów hotelowych nie jest jeszcze standardem, ale to się szybko zmienia.

Hotelarze wykorzystują modę na ekologię, zależy im przede wszystkim na ograniczeniu kosztów użytkowania własnych budynków. Wszyscy znamy z hoteli naklejki w łazience z hasłami „Nie rzucaj ręcznika na ziemię. Skorzystaj z niego dwukrotnie, dzięki temu zaoszczędzisz wodę”. A w hotelach goście chcą się poczuć swobodnie – dłuższy prysznic, dłużej zapalone światło czy telewizor, który cały czas jest „włączony w tle”. To wszystko najczęściej oznacza dla właściciela obiektu dodatkowe koszty, dlatego w Iliard myślimy od początku o tym, jak go zaprojektować, aby nie był energo- i kosztochłonny.

Budynki komercyjne, szczególnie biurowce, szpikuje się dziś nowymi technologiami. Hotele też?

Nowe technologie z pewnością mogą odstraszać inwestorów, dlatego też nie wszystkie hotele są wyposażone w nowinki technologiczne rodem z filmów Si-Fi. Część hoteli jest świadomie nastawiona na ten idący z duchem czasu kierunek działania – jest to część ich tożsamości i taki marketing chcą budować. Jednak inwestorzy hotelowi nie przeinwestowują w zakresie nowych technologii. W większości oferują to, co jest popularne na rynku, ewentualnie wychodzą o jeden krok do przodu. Oczywista zasada w tym wypadku jest taka, że przychody, które biorą się z takiej czy innej inwestycji w technologię, muszą przewyższać koszty z nią związane.

Biznes hotelarski napędzają dziś m.in. młodzi ludzie, którzy coraz częściej podróżują. Czy design jest dla nich magnesem? Co się musi znaleźć w obiekcie, aby był on dla nich atrakcyjny?

Warto pamiętać o tym, że dla młodych ludzi hotel jest miejscem społecznym, a nie tylko typową noclegownią. Ma być miejscem, w którym pójdziemy na imprezę, w którym spotkamy się ze znajomymi oraz zjemy z nimi wspólnie kolację. Projektując hotel należy myśleć o tym, aby u odbiorcy pojawił się efekt „wow”. Wyznacznikiem tego efektu jest liczba zdjęć umieszczanych np. na Instagramie, które prezentują dane miejsce.

Z pewnością ekologia jest jednym z tych aspektów, które przyciągają młodego gościa hotelowego. Nie ma się co spierać – młodzi ludzie dążą za tym, co jest trendy. Historia, wokół której budowana jest cała strategia marketingowa hotelu, musi być skierowana do konkretnego odbiorcy. Jeśli chcemy zainteresować sobą osobę, która ma 20-25 lat i jej sposób zachowania odpowiada konkretnej subkulturze, to właśnie pod nią należy projektować hotel.

Jeżeli sztandarowym hasłem hotelu jest promocja ekologicznych rozwiązań, możemy zaprojektować wypożyczalnię rowerów, dzięki której młodzież zwiedzi miasto w duchu sportu i ekologii. Wszelkie hasła i rozwiązania związane z energooszczędnością również są niezwykle atrakcyjne dla młodego odbiorcy.

Lobby, miejsca reprezentacyjne i przestrzenie wspólne - w te przestrzenie dużo się dziś inwestuje. Co designerskiego powinno się w nich znaleźć?

Poza całym aspektem funkcjonalności, który jest niezbędny, przestrzenie wspólne muszą się wyróżniać od innych wnętrz hotelowych. Muszą być tak zaprojektowane, aby gość hotelowy był zaskoczony i mógł w przyszłości chwalić się znajomym, że „pierwszy raz w życiu widział coś takiego”. Marketing szeptany to bardzo ważny aspekt promocji w mediach społecznościowych, o którym nie wolno zapominać i na którym warto się skupić podczas realizacji inwestycji, jaką jest hotel.

Nad czym pracuje teraz pracownia Iliard?

Dwa sztandarowe projekty, które w tej chwili realizujemy, znajdują się w kompletnie różnych miejscach Polski. Pierwszym jest hotel Gwiazda Morza we Władysławowie - czterogwiazdkowy obiekt, którego otwarcie planowane jest na wiosnę 2019 roku. Obiekt, który jako jedyny w swoim wnętrzu będzie miał ściankę wspinaczkową rozpiętą na wszystkie hotelowe kondygnacje. Z pierwszego piętra będzie można wspiąć się na dach, gdzie czekać będzie piękny widok na morze. Gwiazda Morza będzie posiadać dwie restauracje, bar, wielkie centrum spa, klub nocny i naprawdę wyjątkowo zaprojektowane pokoje.

Druga realizacja to obiekt, którego przeprojektowane przez nas wnętrza niedługo zostaną udostępnione gościom. Jest to Courtyard by Marriott w Katowicach. W najwyższym budynku w Katowicach, na wysokości 100 m nad poziomem terenu, znajdują się wszystkie części wspólne obiektu, które odpowiadają za serwowanie posiłków, realizację spotkań biznesowych oraz wieczorny relaks. Na 600 mkw. będą zorganizowane dwa bary, otwarta kuchnia i ponad 200 miejsc siedzących.

Skąd czerpie Pan inspiracje do swoich przedsięwzięć?

Mamy bardzo duży zespół projektowy, który na dziś dzień liczy ponad 30 osób. Sami dla siebie jesteśmy inspiracją. Każda iskra, która się zapala podczas realizowania projektu, jest efektem wielu dyskusji. Uwielbiamy się spierać, wymieniać setkami zdjęć i własnymi doświadczeniami, bo to napędza nas do działania. Pomysł rodzi pomysł. Sprzężenie kilku mózgów tworzy nowe projekty i realizacje.

O projektowaniu w branży hotelowej, nowych użytkownikach i nowoczesnych technologiach rozmawialiśmy podczas Property Forum 2017.

 

 


 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie