×
Subskrybuj newsletter
propertydesign.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 28 lip 2016 11:02
  • Aktualizacja: 28 lip 2016 11:39
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Spa w hotelu Mikołajki, fot. materiały inwestora
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy
Inwestycja w SPA to biznes kosztowny, bo z założenia ekskluzywny i wyjątkowo wrażliwy

O tym, jak zaprojektować hotelowe SPA, aby okazało się sukcesem mówi Ireneusz Czerski, dyrektor Hotelu Mikołajki.

REKLAMA

Jakie główne założenia mają inwestorzy, którzy planują SPA w hotelu?

Inwestycje w profesjonalne SPA są kapitałochłonnym przedsięwzięciem, dlatego też robiąc założenia takiej inwestycji nie można opierać się na marzeniach i pobożnych życzeniach, ale na twardych danych i przemyślanych decyzjach.

Dzisiaj w zasadzie każdy nowopowstający obiekt hotelowy ma w swoich planach SPA, natomiast starsze hotele rozbudowują się o ten zakres usług, bo wiedzą, że stanowi on ważny element w strategii pozyskiwania gości. Niestety, bardzo często domorośli inwestorzy nastawieni są na multifunkcjonalność pomieszczeń i ich wielofunkcyjność, co ma wpływ na ukształtowanie ciągów komunikacyjnych w pobliżu SPA, czy też sal konferencyjnych lub restauracji. Takich miejsc nie można traktować jak SPA, ale jak hotele z gabinetami kosmetycznymi. A to jest coś zupełnie innego.

Prawdziwe SPA bowiem to strefa wydzielona, w pełni poświęcona na realizację zadań salus per aquam. Równie często inwestorzy skupiają się na elementach estetycznych strefy SPA, całkowicie pomijając funkcjonalność pomieszczeń i zapewnienie odpowiedniego komfortu akustycznego. Niewłaściwe projekty pomieszczeń wynikają z założenia, że SPA ma jedynie „ładnie wyglądać”.

A kwestia budżetu inwestycji?

Budżet niestety często traktowany jest po macoszemu. Najczęściej popełniany błąd w jego przygotowaniu to koncentrowanie się na zakupach sprzętu, a zapominanie o „drobnych”, ale niezwykle istotnych wydatkach, chociażby na zakup odpowiedniej marki kosmetyków, tekstyliów, czy elementów dekoracyjnych. A zatem inwestycja w SPA to biznes nie tylko kosztowny, bo z założenia ekskluzywny, ale i wyjątkowo wrażliwy, bo związany z delikatną sferą obsługi klientów.

Wspominał Pan, że niektórzy inwestorzy mają założenie, że SPA powinny być przede wszystkim ładne. Jak jednak zaaranżować przestrzeń SPA, aby było nie tylko „ładne dla oka”, ale przede wszystkim funkcjonalne?

Podstawowe elementy, jakie musimy uwzględniać przy aranżacji SPA, to jego lokalizacja względem pozostałych pomieszczeń i atrakcji hotelowych, a także funkcjonalność pomieszczeń. Przy projektowaniu SPA istotne jest, aby już wejście na recepcję hotelową wyraźnie dawało do zrozumienia, że jesteśmy obiektem SPA, a bliska lokalizacja sprawi, że goście od samego wejścia będą mieli poczucie, że SPA i przyjemność z tym związana jest na wyciągnięcie ręki.

Sama recepcja SPA powinna być na tyle duża, aby swobodnie można było prowadzić konsultacje z gośćmi tak, aby nie przeszkadzać innym, a zarazem na tyle kameralna, aby poczuć się swobodnie. Za recepcją powinna znajdować się strefa relaksu i wyciszenia, gdzie zarówno przed jak i po zabiegu można chwilę odetchnąć. W takim miejscu powinny znaleźć się wygodne leżanki, sofy i fotele.

Wielkość strefy relaksu powinna być na tyle duża, aby zapewnić poczucie komfortu, a jednocześnie na tyle mała, aby można było odczuć intymność miejsca. Często w strefach wyciszenia stosowane są parawany, którymi można wyodrębnić własną niewielką przestrzeń relaksu.

Oczywiście zarówno w samej recepcji SPA, jak i w strefie relaksu nie możemy zapomnieć o aspektach estetycznych, odpowiedniej oprawie muzycznej, elementach zapachowych i dekoracyjnych, jak również o odpowiednim wyciszeniu obu stref, tak aby rozmowy z recepcji nie docierały do strefy relaksu. Ze strefy relaksu powinno być przejście do strefy basenów i saun, jak również do części zabiegowej i kosmetycznej. Istotne jest to, że o ile do części „mokrej” goście mogą przemieszczać się samodzielnie, o tyle do strefy zabiegowej i kosmetycznej powinni być wprowadzani przez terapeutów, którzy będą dany zabieg wykonywać. To ważne, bo dzięki temu pomiędzy gościem a terapeutą nawiązuje się relacja, tak ważna podczas wspólnie spędzonego czasu.

I last but not least – gabinety zabiegowe. To miejsca, które powinny być profesjonalnie wyposażone w sprzęt niezbędny do wykonywania danych zabiegów. Powinny być estetycznie spójne z całym SPA i hotelem, w którym się znajdują. Pięknie wykończone i urządzone. Wyciszone względem innych pomieszczeń, z klimatycznym światłem, nastrojową muzyką i z nienachalnym zapachem. W gabinetach z zabiegami tzw. mokrymi zawsze powinny znajdować się łazienki z wygodnymi prysznicami, dużymi lustrami i podgrzewaną podłogą. Tak zaprojektowane SPA pozwoli poczuć się wyjątkowo każdemu, kto przekroczy jego próg. Po wizycie w takim miejscu chce się do niego wracać, wiedząc, jak ogromny to relaks dla ciała i ducha.

Czy można zauważyć trend dominujący w projektach hotelowych SPA w Polsce?

W Polsce możemy spotkać wiele dobrych obiektów SPA, w których udało się znaleźć złoty środek pomiędzy przestrzenią, naturą i wodą.

Najnowsze trendy SPA wyraźnie idą w kierunku tworzenia wystroju, jako spójnej części z hotelem. Dzięki temu nie zostaje zaburzona cała stylistyka obiektu, a hotel i SPA stanowią całość. Dlatego nawet najbardziej futurystyczny hotel powinien mieć aranżację SPA w tym samym futurystycznym klimacie, zaś SPA w hotelu w sielsko-wiejskim klimacie powinno być tożsame. Należy jednak pamiętać aby SPA było w każdym przypadku interesującym miejscem, intrygującym, wzbudzającym emocje wizualne, do którego chce się wracać.

Generalnie nie ma znaczenia, jaki styl projektu SPA wybierzemy. Czy to będzie SPA rustykalne, egzotyczne, czy nowoczesne - ważne jest aby było wykonane z naturalnych elementów wykończeniowych, z wykorzystaniem wody oraz żywej roślinności. 

Natomiast bezwzględnie koniecznym elementem każdego SPA jest klimat intymności i dyskrecji, tajemnicy i mistyki. Możliwe jest to poprzez odpowiednią aranżację gry światłem, czy też zastosowanie odpowiednich elementów dekoracyjnych, właściwie dobraną muzykę, czy zapachy, które są dobrane do danego miejsca.

Ale tym, co powinno stanowić klucz do sukcesu danego SPA, jak i każdego innego miejsca dedykowanego gościom, to umiejętność dostosowywania się do potrzeb i oczekiwań klientów, bo „SPA jest tworzone dla swoich gości, a nie na odwrót…”.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie