REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jan Sikora: Najbardziej dotkliwy może być odpływ kapitału z branży Horeca

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 07 kwi 2020 09:00
Jan Sikora: Najbardziej dotkliwy może być odpływ kapitału z branży Horeca
W Polsce najbardziej dotkliwy może być chwilowy odpływ kapitału z branży Horeca. To tutaj największy odsetek naszych inwestorów wstrzymuje realizacje - ocenia prof. Jan Sikora, architekt i założyciel Sikora Wnętrza, fot. mat. arch.

W Polsce najbardziej dotkliwy może być chwilowy odpływ kapitału z branży Horeca. To tutaj największy odsetek naszych inwestorów wstrzymuje realizacje - ocenia prof. Jan Sikora, architekt i założyciel Sikora Wnętrza.

REKLAMA

Jak w obliczu pandemii wygląda teraz praca w Sikora Wnętrza? Czy od razu przeszliście na home office?

Jan Sikora: Wirus zastał nas w momencie największego rozwoju pracowni - chwilę przed zatrudnieniem nowych osób i dokupieniem sprzętu. Dość szybko zorientowaliśmy się w sytuacji i przeszliśmy na zdalną pracę już na początku marca br.

Obecnie pracujemy na zasadzie home office i próbujemy w tym trybie obsłużyć bardzo dużą ilość zakontraktowanych projektów. Za pomocą Hangout rozmawiamy między sobą i z inwestorami, rozważamy start w kilku konkursach realizacyjnych, szukamy nowych dróg rozwoju. Osobiście zacząłem pisać więcej tekstów m.in. do tygodnika Polityka (magazyn Salon).

Staram się spojrzeć na każdą sytuację jako na szansę i tak jest również tym razem.

Wykłada pan też na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Czy ASP zdecydowała się na zdalne nauczanie?

Jan Sikora: Z moimi studentami z ASP płynnie realizujemy dyplomy oraz projekty i co ciekawe, zaskoczyła nas efektywność zdalnej formy konsultacji.

Jak pandemia może wpłynąć na branżę nieruchomości? Zapewne czeka nas recesja, kto ma szansę przetrwać?

Jan Sikora: Uważam, że pandemia zastopuje rozwój w jego bardzo efektywnym momencie, wywołując recesję. Powrót do stanu sprzed koronawirusa potrwa pięć lat, czyli dłużej niż było to w przypadku kryzysu gospodarczego w latach 2007-2009.

Przetrwają Ci, którzy będą w stanie elastycznie się dopasować, nastąpi wyraźne przetasowanie, gdyż dziesiątki tysięcy firm zawieszają lub kończą obecnie działalność. Duża część przechodzi do szarej strefy. W USA notowane są rekordowe spadki na giełdzie, setki tysięcy osób rejestruje się jako bezrobotni.

W Polsce najbardziej dotkliwy może być chwilowy odpływ kapitału z branży Horeca - to tutaj największy odsetek naszych inwestorów wstrzymał realizacje. Trudno będzie także firmom i osobom, które nie odkładały kapitału w niezrównoważonym pędzie za zyskiem i rozwojem.

Odwołane targi w Mediolanie i zamknięcie części włoskich fabryk spowalnia realizacje i będzie miało duży wpływ na rozumienie globalnych połączeń handlowo-gospodarczych. Rzeczywistość związana z wirusem i jej przemiana już dziś jest najsilniejszym trendem, który nie był prognozowany przez takich badaczy trendów jak chociażby Li Edelkoort. Cieszy wzrost zaangażowania mediów cyfrowych, dla których obecna pandemia jest szansą na umocnienie się w swoim segmencie.

Jak pan ocenia wprowadzoną właśnie tarczę antykryzysową, która ma przeciwdziałać gospodarczym skutkom pandemii? Co mógłby jeszcze zrobić rząd dla branży?

Jan Sikora: Osobiście skupiłbym się na działaniach, których celem jest jak najszybsze odbudowanie dynamiki w gospodarce. Nie jestem znawcą takich zagadnień, ale z mojej perspektywy mogłoby to być: automatyczne i pozbawione zbędnych formalności zwolnienie wszystkich przedsiębiorców z ZUS na okres pół roku a następnie przez rok ograniczenie ZUS do 300 zł miesięcznie. Również zmniejszyłbym podatek dochodowy na okres roku. Trudno mi natomiast ocenić efektywność wprowadzonej tarczy antykryzysowej - na analizę tego rozwiązania zapewne przyjdzie jeszcze czas.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.