REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Katarzyna Miastkowska: musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, do czego służyć ma nam biuro

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 18 lis 2021 09:08
Katarzyna Miastkowska: musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, do czego służyć ma nam biuro
Katarzyna Miastkowska, właścicielka pracownia Fruit Orchard; w kolażu wykorzystano również zdjęcia siedziby WP w Warszawie i biura PEP Warszawa (proj. proj. FBT Pracownia Architektury i Urbanistyki oraz Fruit Orchard), fot. archiwum projektanta

Projektantka Katarzyna Miastkowska to autorka licznych projektów biurowych, współtworzyła m.in. siedzibę Wirtualnej Polski. Wiedzą o projektowaniu biur dzieli się m.in. na łamach niedawno wydanego przez Polską Izbę Nieruchomości Komercyjnych poradnika „W biurze 2022. Nowa normalność”. Naszej redakcji opowiada tym, jak pandemia pozwoliła oswoić się nam z modelem activity based working place, zaletach agoryzacji przestrzeni biurowych oraz… dlaczego te same cechy charakteru, które każą nam budować konstrukcje z parawanów na plaży, stanowią wyzwanie dla idei hot-desków.

REKLAMA

Mimo elastycznego charakteru, nie jest to jednak model, który zaspokoi wszystkie potrzeby i będzie do zastosowania w każdej firmie. Działy backoffice’owe, które pracują na dokumentach, często nadal papierowych, osoby korzystające ze specjalistycznego sprzętu - choćby podwójnych monitorów czy np. działy pracujące na poufnych danych, będą nadal potrzebowały innego środowiska. Agora przyda im się co najwyżej do spotkań koleżeńskich, ale nie zastąpi im to biurka i krzesła czy gabinetu.

Myślę natomiast, że warto przeczytać cały poradnik „W biurze 2022”, żeby zorientować się w różnych wariantach aktualnych trendów form pracy. Jest to dla większości firm całkowicie nowa rzeczywistość, a wiedza zebrana w tej publikacji może trochę podpowiedzieć i naprowadzić na pomysły, jak radzić sobie z tą sytuacją. Pamiętajmy, że to nie jest też tylko kwestia samej organizacji biur, ale przede wszystkim naszego zdrowia, regulacji prawnych dotyczących pracy zdalnej czy ogromnych obciążeń psychologicznych, które się z tym wiążą. Wszystkie te zmiany to jest góra lodowa, w której aranżacja biura jest tylko małym, widocznym wierzchołkiem.

Praca zdalna i hybrydowa podczas pandemii zaowocowały powrotem koncepcji hot desków w biurze. Jak zaprojektować stanowisko pracy, z którego korzystać ma wiele osób?

Dobre pytanie. Pamiętam materiał (bodajże ze Stanów), który oglądałam na początku pandemii, pokazujący firmę, która próbowała zorganizować bezpieczne biuro do pracy. Było tam wszystko. Wymienione blaty, przegrody, folie antywirusowe, lampy UVC, system wentylacji prawie jak w salach operacyjnych, do tego zasady poruszania się po korytarzach i kropidła z wodą do dezynfekcji na każdym rogu. Tylko ludzi nie było. Mina właściciela tej firmy mówiła wszystko.

Dlatego mimo, że teorii na ten temat jest wiele, myślę, że musimy zacząć od tego, że przede wszystkim jesteśmy ludźmi i gdy obezwładnia nas strach, to żadne argumenty nas nie przekonają. Działa to zresztą w obie strony. Niektórzy, jak wiemy, najbardziej boją się zaszczepić. Więc nie ma i raczej nie będzie jednej prostej recepty na organizację pracy idealnej dla wszystkich.

Aktualnie, po blisko dwóch latach,  obserwuję, że chyba największą przeszkodą we wdrożeniu efektywnej pracy na hot deskach jest jeszcze inny trend – mianowicie, czysto ludzka tendencja do zawłaszczania miejsca. Każdy kto był nad Bałtykiem wie, że jesteśmy narodem parawaniarzy i mamy ogromną potrzebę zagarniania przestrzeni. Jak łatwo zaobserwować to choćby na rodzinnych obiadach – ale też w biurach, gdzie hot deski już wdrożono – ludzie mają tendencje do siadania ciągle w tych samych miejscach.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.