REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Kolor we wnętrzu: jak wpływa na nasz nastrój?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 08 cze 2021 12:23
Kolor we wnętrzu: jak wpływa na nasz nastrój?
Jasne zielenie relaksują, a intensywna limonkowa zieleń pobudza. Projektanci mogą wykorzystać tę wiedzę do wywoływania oczekiwanych uczuć i zachowań we wnętrzach, aby uzyskać pozytywne rezultaty - mówi Karren Heller. fot. mat. prasowe Rockfon
Kolor we wnętrzu: jak wpływa na nasz nastrój?

Jak kolor wpływa na ludzi? Jak dobierać kolory do wnętrz? Karren Haller, ekspertka w dziedzinie psychologii koloru i projektowania opowiada o tym, jak kolor wnętrza może kształtować nasz nastrój.

REKLAMA

Karen Haller jest autorką książek i międzynarodowym autorytetem w dziedzinie psychologii koloru i projektowania. Ekspertka udziela konsultacji i prowadzi kampanie kolorystyczne. Współpracuje z globalnymi markami, takimi jak Rockfon, dla którego współtworzyła kolekcję kolorowych sufitów akustycznych Rockfon Color-all®. Z nami dzieli się spostrzeżeniami na temat tego, jak kolory mogą wywoływać zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje.

Jak kolor wpływa na ludzi?

Karen Haller: Kolor nie ma na nas wpływu tylko wtedy, gdy śpimy. Jednak większość z nas tylko w około 20 procentach zdaje sobie sprawę z powodów, dla których dokonujemy takich, a nie innych wyborów kolorystycznych. Dzieje się tak, ponieważ najczęściej dokonują się one na poziomie podświadomości.

Widzenie koloru zaczyna się jako doświadczenie fizyczne, ale kiedy informacja o tym, co widzimy, wędruje do części mózgu zwanej podwzgórzem – regulującej metabolizm, cykle snu, zachowania i apetyt – wyzwala reakcję emocjonalną. To właśnie te reakcje stanowią podstawę badań nad psychologią koloru i projektowania, która zajmuje się tym, jak różne kolory i style projektowania wpływają na nasze myśli, uczucia i zachowania.

Czy istnieją uniwersalne reakcje na kolor?

Karen Haller: Niektóre badania sugerują, że istnieją wspólne dla wszystkich ludzi reakcje na kolory i połączenia kolorów w przyrodzie. Na przykład połączenie czarnego i żółtego lub czarnego i czerwonego instynktownie rozpoznajemy jako niebezpieczeństwo lub znak ostrzegawczy. Istnieją też wyuczone skojarzenia oparte na kulturze.

Kraje muzułmańskie cenią zieleń jako kolor islamu. W Chinach kolor czerwony jest kojarzony ze szczęściem i dobrobytem. Trendy w modzie i projektowaniu również wpływają na nasze wybory, ponieważ jesteśmy stale wystawieni na ich działanie za pośrednictwem reklamy, mediów społecznościowych i internetu. Na wybór kolorów wpływają również nasze osobiste skojarzenia, takie jak ulubione święto, drużyna sportowa czy mundurek szkolny.

Czy niektóre kolory sprawiają, że reagujemy w określony sposób?

Karen Haller: Każdy kolor wywołuje reakcje emocjonalne, które mogą mieć pozytywny lub negatywny wpływ. Do tego dochodzi pobudzające lub kojące działanie koloru w zależności od intensywności barw. Jeśli kolor jest mocno nasycony, prawdopodobnie będzie miał działanie pobudzające, a jeśli jego nasycenie jest niskie – kojące.

Na przykład niebieski to kolor odnoszący się do umysłu. Ciemniejsze, intensywnie nasycone odcienie niebieskiego sprzyjają skupieniu i koncentracji, a jasne błękity mogą uspokoić umysł. Podobnie jasne zielenie relaksują, a intensywna limonkowa zieleń pobudza. Projektanci mogą wykorzystać tę wiedzę do wywoływania oczekiwanych uczuć i zachowań we wnętrzach, aby uzyskać pozytywne rezultaty.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.