REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nieprzemyślana przestrzeń szkodzi tym, którzy z niej korzystają

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 13 sty 2021 11:53
Nieprzemyślana przestrzeń szkodzi tym, którzy z niej korzystają
Jan Sikora, profesor ASP, właściciel Sikora Wnętrza, prelegent 4 Design Days Pre-Opening Online

Koronawirus uwidocznił kilka kluczowych błędów mieszkaniowych Polaków: kupowanie i budowanie zbyt małych mieszkań oraz lokali bez balkonów. Ale z drugiej strony wytrącił nas na chwilę z bezrefleksyjnych schematów i pozwolił poznać życie z innej strony - mówi Jan Sikora, profesor ASP, właściciel pracowni Sikora Wnętrza i prelegent wydarzenia 4 Design Days Pre-Opening Online (www.4dd.pl).

REKLAMA

Nowa pandemiczna sytuacja, w której się wszyscy znaleźliśmy, pokazała niestety, jak źle są zaprojektowane mieszkania wielu Polaków. Jakie błędy najbardziej uwidocznił koronawirus? Co nam najbardziej "dolega" w naszych wnętrzach mieszkalnych?

Tak, przede wszystkim nasze wnętrza rzadko są w ogóle zaprojektowane. Przeważnie jest to zbiór bardziej lub mniej przemyślanych zakupów: mebli, dodatków. Czasami jest to impuls, czasami potrzeba "zmiany koloru", czasem kaprys chwili, czasem "co by tu zmienić", a czasem po prostu desperacja z powodu braku funkcjonalności danego elementu. Koronawirus brutalnie i bezwzględnie wszystkie te problemy wyciągnął na światło dzienne i pokazał, że wnętrze jest czymś więcej niż "sypialnią". Covid pokazał - na ogólnym poziomie - że przestrzeń która nie jest przemyślana, jest szkodliwa dla domowników.

Szkodliwa jest wadliwa i hałasująca zbytnio wentylacja, szkodliwa była decyzja, by nie mieć balkonu, szkodliwa jest zła akustyka drzwi, szkodliwa jest nienaprawiona i migająca żarówka, szkodliwy jest nadmiar światła, tanie tandetne meble na wysoki połysk: w skrócie wszystko, co jest niefunkcjonalne, dysharmonijne i słabe jakościowo.

Koronawirus uwidocznił kilka kluczowych błędów mieszkaniowych Polaków: kupowanie i budowanie zbyt małych mieszkań oraz lokali bez balkonów. Wyciągnął na światło dzienne także to, że jako naród często prowadzimy prozaiczne życie: sen, praca, dom i sen. A nagle okazało się, że trzeba się spotkać, rozmawiać, a może nawet książkę poczytać warto? Covid pokazał także, że sytuacje kryzysowe rozwijają w nas wiele umiejętności. Okazało się, że pan prezes musi wkręcić sam żarówkę czy wyczyścić sedes. I co wtedy? świat się wali - mieliśmy więc do czynienia z przedefiniowaniem utartych schematów życia. Covid wytrącił nas na chwilę z bezrefleksyjnych schematów i pozwolił poznać życie z innej strony.

Wiele się mówi o tym, że koronawirus odmieni dotychczasowe myślenie o przestrzeniach do mieszkania, pracy i spędzania czasu wolnego. Czy to początek nowego czasu w architekturze i designie? Co przyniesie ta nowa normalność?

Przede wszystkim - i to zauważalne jest zarówno na giełdzie, w naszych domach i we współpracy z inwestorami - niezwykle rozwinęła się współpraca za pomocą cyfrowych mediów. Nagle okazało się, że każdy z nas potrafi się spotkać i efektywnie przeprowadzić spotkanie "na odległość". Inwestorzy przestali się tego bać i, dla przykładu, moje biuro podpisało kilka świetnych umów z dużymi firmami, z którymi się nawet nie widziałem. A relacja zbudowana jest i mamy teraz tego niezłe efekty. Wcześniej z pewnością byłoby to utrudnione, bo panowało przekonanie, że "spotkania muszą być".

Jeśli natomiast rozmawiamy statystycznie o przestrzeni do mieszkania większości Polaków, to są one - jak pisałem wyżej - tak chaotyczne w większości polskich domów, że tu nic się nie zmieni. Osoba, która nie ma czasu i kupuje coś najtańszego z przypadku - będzie to dalej robiła. Zmiana może natomiast nastąpić na rynku premium. Tutaj mogło się okazać, że lodówka z wielkim tabletem - np. FamilyHub od Samsunga - jest potrzebna. Mogło się okazać, że dom inteligentny także jest potrzebny. I z pewnością ten segment zrozumiał, że luksusowe produkty mogą mieć dużo większy wpływ na codzienność, niż nam się wydawało.  Mogło się okazać, mówiąc  żartem, że zamiast jechać na drogie wakacje - zakupiono fotele do masażu.

Czy to początek nowego czasu? Nie - tę zmianę wymusi dopiero desperacja wynikająca z zetknięcia z groźnymi dla życia skutkami globalnego ocieplenia. Jak zaczną wybuchać wulkany i rozpoczną się migracje na masową skalę, to będzie nowy czas we wszystkim - nie tylko w architekturze i designie. Na razie mamy do czynienia raczej z chwilowym spowolnieniem zapędów konsumpcyjnych i tymczasowym przedefiniowaniem priorytetów.

Przestrzeń publiczna, miejska, ogólnodostępna w czasach koronawirusa - co tutaj pokazała pandemia? Co się powinno zmienić w naszych miastach, na naszych ulicach, w naszych miejscach publicznych, aby były bezpieczniejsze i lepsze do życia?

Nic nie musi się zmienić - bo to, co się dzieje, jest chwilowe. A w to, co chwilowe, nie warto inwestować. Wręcz "chcemy tego, co było" i przez pewien czas będziemy chcieli tego jeszcze bardziej. Więc z pewnością w okresie popandemicznym wystąpi głód przestrzeni publicznych, restauracji, kawiarni, miejsc kultury i podróżowania. Wszystkie te sektory powinny więc już teraz przygotowywać się (zamiast często trwać w marazmie) do dużego - i dość długiego - skoku zainteresowania. To będzie prawdziwe "święto" spotkań, imprez i podróżowania. Czy ten czas wykorzystywany jest, jak moim zdaniem powinien być,  na remonty i sprzątanie plaż Bali? Niestety z pewnością nie.

Rozmawiała: Justyna Łotowska

Architekt Jan Sikora będzie prelegentem 4 Design Days Pre-Opening Online (28-29 stycznia, www.4dd.pl).

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.