REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Potęga obrazu: rola wizualizacji w procesie projektowania i realizacji inwestycji

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 03 gru 2020 09:05
Potęga obrazu: rola wizualizacji w procesie projektowania i realizacji inwestycji
Doki - wizualizacja: APA Wojciechowski
Potęga obrazu: rola wizualizacji w procesie projektowania i realizacji inwestycji
Potęga obrazu: rola wizualizacji w procesie projektowania i realizacji inwestycji
Potęga obrazu: rola wizualizacji w procesie projektowania i realizacji inwestycji
Potęga obrazu: rola wizualizacji w procesie projektowania i realizacji inwestycji
Potęga obrazu: rola wizualizacji w procesie projektowania i realizacji inwestycji
Potęga obrazu: rola wizualizacji w procesie projektowania i realizacji inwestycji
Potęga obrazu: rola wizualizacji w procesie projektowania i realizacji inwestycji
Potęga obrazu: rola wizualizacji w procesie projektowania i realizacji inwestycji
Potęga obrazu: rola wizualizacji w procesie projektowania i realizacji inwestycji
Potęga obrazu: rola wizualizacji w procesie projektowania i realizacji inwestycji
Potęga obrazu: rola wizualizacji w procesie projektowania i realizacji inwestycji
Potęga obrazu: rola wizualizacji w procesie projektowania i realizacji inwestycji

Wizualizacje to świetny materiał, by rozpocząć dyskusję o pomyśle na inwestycję. Doskonale sprawdzają się też, gdy zmieniana jest funkcja istniejącego obiektu  Nie wyobrażamy sobie rozmowy o nowej inwestycji deweloperskiej bez wizualizacji. Jak będzie wyglądał ten budynek – pyta inwestor, pytają instytucje odpowiedzialne za planowanie zagospodarowania przestrzeni, okoliczni mieszkańcy, klienci. I nie chodzi im o opis, nawet ten najbardziej dokładny. Chcą zobaczyć.

REKLAMA

– W wizualizacjach na potrzeby marketingu chodzi przede wszystkim o przekazanie klimatu, który chcemy zbudować w obrębie inwestycji. Kształt budynków czy kolory tynków są w tym przypadku drugorzędne. Ważniejsze jest oświetlenie, twarze ludzi, zieleń czy nawet leżące liście lub zroszony deszczem chodnik, nadające wszystkiemu autentycznego charakteru – po prostu „życie”. Należy oczywiście pamiętać, aby pozostać w realnym świecie i nie przesadzić z „pudrowaniem” i upiększaniem – słońce na wizualizacji powinno zachodzić tam, gdzie będzie zachodzić naprawdę, nie powinniśmy pokazywać zieleni, gdzie jej nie będzie lub sugerować widoków z okien, których przyszły użytkownik nigdy nie doświadczy. Wizualizacja nie może sprawić, że klient będzie miał potem pretensje do inwestora – tłumaczy Paweł Czarzasty.

Definiując wizualizacje w kontekście ich wykorzystania mówimy zwykle o wizualizacjach roboczych  i marketingowych (odrębną kategorię stanowią wizualizacje konkursowe). Możemy je też klasyfikować pod względem tego, co ukazują – bryłę, wnętrza wspólne czy wnętrza mieszkań.

– Na zachodzie wizualizacje przedstawiające wnętrza mieszkań są standardem, bo mieszkania sprzedaje się już wykończone. U nas to pewnego rodzaju bonus, dzięki któremu inspirujemy klientów – mówi Bartosz Podgórczyk, dyrektor marketingu w Euro Stylu.

Euro Styl zdecydował się na jeszcze inne, rzadko w Polsce stosowane, choć popularne w krajach zachodniej Europy, wykorzystanie wizualizacji – umieszczając ogromne siatki przedstawiające odrestaurowaną elewację rewitalizowanej Hali U-Bootów na Młodym Mieście, czyli Montowni.

 – Dzięki temu zabiegowi pokazujemy już teraz mieszkańcom Gdańska, którzy do tej pory mogli oglądać tylko zniszczone ściany zewnętrzne gmachu, jak budynek będzie prezentował się po zakończeniu prac. Siatka w tym przypadku ma nie tylko walor informacyjny, ale też estetyczny – podkreśla Bartosz Podgórczyk.

Humanizm architektury

Szczególnym przypadkiem wykorzystania wizualizacji są projekty konkursowe. Często na ich potrzeby powstaje tylko jedna wizualizacja – pojedyncza perspektywa, która w najbardziej wyrazisty sposób oddaje charakter projektu. Dzięki temu odbiorca – w tym przypadku członek kapituły – wie dokładnie, na czym się skupić. Zdarza się, że biorący udział w konkursie architekci wracają do klasycznych form prezentacji i tworzą rysunek ręką.

– Niektórzy, i ja do nich należę, tęsknią trochę za tymi klasycznymi rysunkami wykorzystywanymi w erze „przedkomputerowej”. Rysunek jest oczywiście mniej precyzyjny, ale „drżąca ręka” oddaje poszukiwania odpowiedniej formy i często lepiej odwzorowuje ideę, ducha projektu, pozostawiając więcej miejsca na refleksję niż fotorealistyczne wizualizacje. Dzięki temu architektura nie jest taka „zimna”, staje się bardziej humanistyczna – podsumowuje Wojciech Targowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.