REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Przywrócić godność polskim kurortom

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 23 mar 2020 09:00
Przywrócić godność polskim kurortom
Lata 80. ubiegłego wieku i eksplozja kapitalizmu przyniosły rozwój konsumpcjonizmu, kolor, kicz i bałagan. Wszystko zaczęło obrastać tandetą, reklamą i tanimi chwytami marketingowymi. Obecny czas to okres pewnej refleksji i zmiany pokoleniowej, także we władzach kurortowych miast - uważa prof. Jan Sikora, architekt i założyciel Sikora Wnętrza, fot. mat. arch.

Lata 80. ubiegłego wieku i eksplozja kapitalizmu przyniosły rozwój konsumpcjonizmu, kolor, kicz i bałagan. Wszystko zaczęło obrastać tandetą, reklamą i tanimi chwytami marketingowymi. Obecny czas to okres pewnej refleksji i zmiany pokoleniowej, także we władzach kurortowych miast - ocenia prof. Jan Sikora, architekt i założyciel Sikora Wnętrza.

REKLAMA

Jest pan profesorem gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych i autorem pracy doktorskiej o architekturze polskiego wybrzeża. Jak pan ocenia współczesną architekturę kurortów, czy zmieniła się na lepsze na przestrzeni np. ostatniej dekady?

Jan Sikora: Myśli modernistyczna wniosła do polskich kurortów spójność, rozbudowane funkcje i kulturę przestrzenną - także w aspekcie szerszego planowania. Następnie lata osiemdziesiąte oraz eksplozja kapitalizmu przyniosły rozwój konsumpcjonizmu, kolor, kicz i bałagan. Wszystko zaczęło obrastać tandetą, reklamą i tanimi chwytami marketingowymi. Obecny czas to okres pewnej refleksji i zmiany pokoleniowej, także we władzach kurortowych miast. Tę refleksje dobrze oddaje Ustawa Krajobrazowa oraz jej pierwsze efekty. O powyższym dramacie "przywracania godności kurortom" wiem z pierwszej ręki - z współpracy i rozmów m.in. z władzami Sopotu, Gdańska czy Władysławowa. To niezwykłe, ile obecnie muszą włożyć pracy by odkręcić dziesięciolecia zaniedbań - by turyści i handlarze zrozumieli, że pewien umiar i zrównoważenie niekoniecznie oznaczają mniejszy zysk. Marzy mi się by znów stało się modne hasło "less is more", który to zwrot odnosić się może nie tylko do filozofii rozumienia przestrzeni, ale także do pewnego wysmakowania kulturalnego, do stylu życia.

W polskich kurortach powstaje coraz więcej inwestycji hotelowych. Czy inwestorzy stawiają dziś na jakość nowych projektów na bliskim panu Pomorzu?

Jan Sikora: Na Pomorzu niekwestionowanym liderem jakości jest Invest Komfort oraz przestrzenie, które im zawdzięczamy. Dla przykładu mógłbym podać odważną inwestycję Portova czy nadmorskie: Botanica, Nadmorski Park czy Nowe Orłowo. Ta jakość to długie dni i godziny spędzone na dopracowywaniu inwestycji pod kątem każdego detalu. Udanym projektem jest także Granaria zaprojektowana przez Studio Kwadrat - miło zobaczyć tak czystą architekturę pośród pseudo historycznych "kamieniczek". Okazuje się, że to co powstaje w historycznych dzielnicach miast nie musi wiązać się z niezdecydowaniem formalno-estetycznym. Osobiście kibicuję też rewitalizacji terenów postoczniowych np. Stoczni Cesarskiej w Gdańsku i rewelacyjnemu projektowi Heninga Larsena.

Najnowszy projekt pana pracowni powstaje, co prawda nie w polskim kurorcie, ale w Oslo - dotyczy jednak zagadnienia rewitalizacji portu. Jak w Norwegii podchodzi się do tak trudnego zagadnienia?

Jan Sikora: Tak, obecnie realizuję jeden z projektów w Oslo w dzielnicy Tjuvholmen. To przykład udanej rewitalizacji strefy portowej, która wykracza poza typowo konsumpcyjny banał. Za każdym razem, gdy jestem tam na budowie to niezwykłe wrażenie robi na mnie połączenie różnych funkcji, brak samochodów czy postępująca elektryfikacja transportu wspierana przez rządowe ustawy. Wisienką na torcie jest miraż sztuki w przestrzeni publicznej oraz galeria sztuki nowoczesnej Astrup Fearnley. Dobrą praktyką jest także partycypacja społeczna, bo u nas to ciągle często tylko słowo na papierze.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.