Nową siedzibę kanałów informacyjnych TVP zaprojektowała pracownia Mąka Sojka Architekci. Radosław Sojka przybliża projekt i aktualne trendy w projektowaniu biur. Typowe "korpo" odchodzi do lamusa...
- Obecnie obserwuje się duże znużenie przestrzeniami o typowym charakterze korporacyjnym. Wobec tego poszukuje się i próbuje tworzyć przestrzenie biurowe, które mają mniej formalny charakter. Projekty odwołują się do przestrzeni domowych, kawiarnianych, publicznych… Właśnie po to, aby 8 godzin w pracy nie kojarzyło się z siedzeniem sztywno przy biurku - mówi architekt Radosław Sojka, współwłaściciel Mąka Sojka Architekci.
Radosław Sojka podkreśla, że jeśli jeszcze ktoś lansuje system hot-desking to raczej w układzie mniej formalnym – w biurach są pufy, stoliczki jak w kawiarniach…
Technologie i nowoczesny design
Do tej pory układ aranżacji biur był hierarchiczny i stały, a wynikało to m.in. z tego, że komputery były stacjonarne i duże, a dziś korzystamy z niewielkich, mobilnych urządzeń. Coraz więcej czynności można wykonywać w miejscach spotkań – jak w parku, w przestrzeni typu lobby, w kawiarni.
- O tym wszystkim myśleliśmy projektując siedzibę dla kanałów informacyjnych TVP. Inwestorowi zależało na tym, aby przestrzeń newsroomu, czyli tam, gdzie przygotowywany jest kontent informacyjny, była widoczna poprzez przeszkloną ścianę studia telewizyjnego. Aby to, co się dzieje w tle, było elementem żywej scenografii - mówi architekt Radosław Sojka i dopowiada, że w przeszłość odchodzi model, w którym scenografia dla prowadzącego wiadomości jest statyczna, gdzie prowadzący czyta wiadomości z kartki czy promptera, a za nim widać wideo-wall lub ściana ze stałą scenografią.
- Dziś w projektowaniu studiów telewizyjnych zauważamy tendencje pokazujące ruch w tle. Trzeba pokazać, że studio nie jest zamkniętym pudełkiem, do którego nie ma dostępu. Są przykłady zagranicznych studiów telewizyjnych, gdzie w tle widać przestrzeń publiczną, ruch uliczny - wyjaśnia i szybko podaje przykład: - W Polsce telewizja TVN podejmuje takie próby: programy lifestylowe nadawane z budynku przy ul. Marszałkowskiej pokazują przechodzących ludzi. Mają też studio panoramiczne i studio-kawiarnię. Telewizja dziś otwiera się na ludzi, w dobie popularnego dziennikarstwa obywatelskiego to nie powinno dziwić.
Jak w te trendy wpisuje się nowa siedziba TVP?
- Nasz projekt musiał być oczywiście inny, bo to projekt dla telewizji publicznej, która musi się wyróżniać. Siedziba TVP powinna i - mam nadzieję - będzie kojarzyć się z otwartym gmachem publicznym, który jest dostojny, lecz równocześnie zaprasza do swojego wnętrza. Jest tam studio panoramiczne, które znajduje się na wysokości 50 m, przez które widać imponującą panoramę Warszawy - nakreśla wizję architekt. - Są też studia na parterze i główna przestrzeń newsroomu, z której rozciąga się widok na otoczenie. Wszystko po to, by odróżniać się od typowych, zamkniętych, siedzib korporacji, które budują pomiędzy wnętrzem i zewnętrzem bardzo wyczuwalną barierę - dodaje.
© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Architekt Kazimierski i Ryba sp.j.
Architekt Kazimierski i Ryba sp.j.
Architekt PRC Architekci
Architekt, założyciel nsMoonStudio
Generalny projektant, właściciel S.A.M.I. Architekci
Dyrektor Generalny Biuro Architektoniczne WIZJA Sp. z o.o.
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.