REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Rozmowy z Największymi. Magdalena Federowicz-Boule o zagranicznych projektach, nowych brandach i wyższej randze pokoju hotelowego

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 15 lis 2021 08:57
Rozmowy z Największymi. Magdalena Federowicz-Boule o zagranicznych projektach, nowych brandach i wyższej randze pokoju hotelowego
Rozmowy z Największymi. Magdalena Federowicz-Boule o zagranicznych projektach, nowych brandach i wyższej randze pokoju hotelowego
Rozmowy z Największymi. Magdalena Federowicz-Boule o zagranicznych projektach, nowych brandach i wyższej randze pokoju hotelowego
Rozmowy z Największymi. Magdalena Federowicz-Boule o zagranicznych projektach, nowych brandach i wyższej randze pokoju hotelowego
Rozmowy z Największymi. Magdalena Federowicz-Boule o zagranicznych projektach, nowych brandach i wyższej randze pokoju hotelowego

Projekty we Francji, Albanii, na Węgrzech i Ukrainie, a niebawem być może również w Niemczech. Poza tym stale rozwijana działalność w Polsce i coraz to nowe projekty, od wnętrz hoteli, po stację podziemną w Łodzi czy ekologiczny dworzec w Lublinie – Tremend nie próżnuje! Z architekt Magdaleną Federowicz-Boule rozmawiamy o międzynarodowych projektach, wprowadzaniu nowych brandów na polski rynek, trendach w projektowaniu hoteli, a także powiększeniu się biura o nowych współpracowników.

REKLAMA

Tremend realizuje projekty w całej Europie. Jak pandemia wpłynęła na Waszą działalność?

Jest różnie, ale myślę, że pandemia nie wpłynęła na nas bardzo źle. Wygraliśmy na przykład międzynarodowy konkurs na projekt butikowego haussmanowskiego hotelu w Paryżu – 25 pokoi pod wieżą Eiffla. W Budapeszcie wygraliśmy następne dwa projekty , jeden w zeszłym tygodniu, drugi w zeszłym roku. Podczas pandemii zatrzymała się nam trochę działalność na Ukrainie, m.in. projekt w Odessie został na krótko wstrzymany. Z kolei projekty w Kijowie i Lwowie ruszyły mocno w ostatnich dwóch miesiącach.

Pracujemy dalej nad Novotelem Lwów, wygraliśmy konkurs na projekt hotelowy kubaturowy i wnętrz w Albanii. Ta ostatnia to nowy kraj w naszym portfolio. Jest trochę wygranych i trochę przegranych, ale ogólnie mam wrażenie, że wiedzie nam się bardzo dobrze, pracy jest naprawdę dużo.

Podczas pandemii w zeszłym roku otworzyliśmy pięć hoteli, w tym roku sześć. A do tego dochodzą obiekty użyteczności publicznej, nad którymi pracowaliśmy jak np. Projekty Majaland, Dworzec w Lublinie , stacja podziemna w Lodzi, tunel, projekty biurowe i inne. To obrazuje najlepiej, że jednak nie wszystko się zatrzymało. To jest tak jak w życiu: jedne rzeczy się zatrzymują, jedne się przegrywa, a inne wygrywa. Raczej jest dobrze, nie narzekamy na brak pracy, a wręcz rozwijamy się.

Nie zauważa Pani dużych pandemicznych przestojów, a czy zauważyła Pani pojawienie się nowych trendów w aranżacji przestrzeni hotelowych ukształtowanych przez pandemię? Jak będą wyglądać hotele przyszłości?

Zacznę od projektów budynków – pojawiło nam się więcej projektów resortowych. Widzimy tendencję uciekania ludzi z miast, która jest wyraźna nie tylko w Polsce, ale również zagranicą, np. w Paryżu. Wiele hoteli miejskich ucierpiało z tego powodu w trakcie pandemii. Dużo osób wyprowadza się poza miasto i pracuje zdalnie. Ten trend ma oczywiście również wpływ na design, choć dotyczy w mniejszym stopniu malutkich hoteli butikowych, jak chociażby ten, który projektujemy teraz w Paryżu. Są to de facto takie hotele domowe, miejsca, w których człowiek chce się czuć jak w domu. Kiedy gość siada wypić kawę to chce się czuć się jak w dużym salonie, otoczony pięknym designem. Nie ma w nich wielkich hotelowych przestrzeni.

Natomiast ten wpływ pandemii widać wyraźnie w designie dużych hoteli. Oczywiście, tak jak było wcześniej, przestrzenie publiczne wciąż są bardzo ważne. Jednak ranga pokoju urosła, a pokój stał się dla nas multifunkcjonalny. Projektując go musimy myśleć o tym, żeby znalazł się w nim kącik do spania, kącik do pracy, kącik do relaksu. Czasami nawet szukamy miejsca na jakąś drabinkę do gimnastyki.

Powiem więcej, bardzo dużo projektujemy apart hoteli i hoteli residence, czyli takich hoteli long stay, oferujących dłuższy pobyt. W tych hotelach pojawiają się już aneksy kuchenne, miejsca do chilloutu. Stworzony przez nas jeszcze przed covidem brand Tulip Residence w Paryżu Grupy Louvre bardzo się rozwija i odnosi sukcesy, właśnie dlatego, że pomyślano w nim, aby zrobić trochę większy pokój, który musi być wielofunkcyjny.

Projektując części wspólne z kolei, myślimy bardziej o człowieku jako człowieku. Nasz styl życia wpływa stale na design, modę, w zasadzie na wszystko. I tutaj też ma wpływ na sposób projektowania. Przykładowo, kiedy myślimy o salach konferencyjnych, to zawsze staramy się je łączyć z jakąś przestrzenią otwartą albo większym tarasem, gdzie można wyjść na przerwę czy też staramy się zorganizować prefunction np. w patio. We wcześniejszych miesiącach pandemii dużo uwagi poświęcaliśmy rodzajom dividerów – teraz już mniej o tym myślimy. Wracamy do normalnego życia, co mnie cieszy.

Również w przypadku części publicznych staramy się, aby były one multifunkcjonalne. Projektujemy przestrzenie z możliwością wydzielenia living roomu czy miejsca, w którym ludzie mogą się trochę wyizolować. Dużą wagę przywiązujemy także do tego, aby to co projektujemy było ekologiczne, zielone. Człowiek w takich przestrzeniach czuje się po prostu dobrze i nawet jeżeli panuje pandemia, to jej tak bardzo nie odczuwa. Najgorsze są chyba wielkie, puste przestrzenie, gdzie jest dużo ludzi i nie ma intymności. Jeszcze przed covidem istniała tendencja do „cozy” designu. Dążymy do tego, aby w hotelu zapewnić miejsce, gdzie człowiek może się zrelaksować i poczuć swobodnie. Obecnie jeszcze bardziej skłaniamy się ku tej kwestii.

Intymne, domowe tendencje w designie były bardzo widoczne na targach Maison w Paryżu. W halach oczywiście byłu stoiska wystawiennicze, ale bardzo dużo życia targowego przeniosło się do miasta, do zamkniętych przestrzeni w Paryżu, gdzie firmy wynajmowały showroomy. Podobnie będzie w przypadku przestrzeni hotelowych, gdzie muszą powstać takie przestrzenie półprywatne, w których każdy będzie się dobrze czuł. Miejsce dla siebe w pokoju hotelowym to jedno, ale równie ważny jest kącik w przestrzeni wspólnej hotelu.

Podsumowując, w projektach hotelowych możemy spodziewać się większej przytulności i multifunkcjonalności. Ta ostatnia brzmi szczególnie ciekawie, bo odzwierciedla trendy panujące w szeroko pojętej architekturze. Tak jak w dużej skali inwestycje mixed-use są obecnie na topie, tak we wnętrzach hotelowych również stawiamy na multifunkcje…

Dokładnie tak! Nasze biuro wyrosło właśnie z galerii handlowych, których swego czasu projektowaliśmy bardzo dużo, ja sama bardzo długo pracowałam na Manufakturze w Łodzi… Obecnie pracujemy nad kilkoma projektami kubaturowymi tego typu. Widzimy, że wszystkie te przestrzenie kubaturowe chcą być multifunkcjonalne i są przekształcane tak, aby zaspokajać różne potrzeby klientów w jednym miejscu.

Dwa miesiące dzielą nas od zakończenia tego roku. Jak podsumowałaby Pani rok 2021 w pracowni Tremend?

Na pewno pracujemy nad wieloma projektami kubaturowymi. Budujemy np. ekologiczny dworzec w Lublinie produkujący energię, pracujemy nad tunelem w Łodzi, robimy stację Włókniarzy – są to projekty bardzo techniczne. Pracujemy nad obiektem rozrywkowym Majaland pod Warszawą, wcześniej otworzyliśmy Majaland w Poznaniu. Mamy dużo kubaturowych projektów hotelowych, w Albanii, w Polsce. Nawet w Paryżu robimy już projekty kubaturowe. Bardzo nam się rozrósł dział designu.

Ze świeżych newsów: do naszej firmy dołącza moja siostra bliźniaczka Anna Federowicz, która także jest architektem i współtworzyła biuro FBT. Dołącza wraz ze swoimi współpracownikami. Pracownia specjalizuje się w obiektach mieszkaniowych, biurowych i hotelowych. Pozwoli nam to rozszerzyć ofertę dla naszych klientów.

Oprócz tego mamy na koncie kilka wygranych w międzynarodowych konkursach. Większość naszych projektów paryskich czy węgierskich to są właśnie projekty z konkursów międzynarodowych, w których rywalizujemy z pracowniami z Wlk. Brytanii, z Francji. Cieszymy się bardzo ze zdobytych nagród, a szczególnie z nagrody Hospitality Design w Nowym Jorku za hotel Crowne Plaza.

Mamy kilka projektów z wyższej półki. Rozpoczynamy prace nad brandami Collection: dwa bardzo fajne projekty dla Hiltona, Tribute Marriott, otworzyliśmy MGallery Accoru w Sopocie. No i oczywiście zagranica. Bardzo rozwinęliśmy naszą działalność we Francji, myślimy o Niemczech. W planach mamy wprowadzenie na polski rynek dwóch nowych brandów – jednego niemieckiego i drugiego amerykańskiego. To będą otwarcia być może już w przyszłym roku.

Również w tym roku wprowadziliście Państwo na polski rynek nowy brand, obsypany nagrodami Crowne Plaza. Debiutanckiej marce nie towarzyszyły sprecyzowane wytyczne odnośnie wnętrz – jak się Pani czuje w tego typu projektach?

Uwielbiam je! Całe nasze biuro je uwielbia! Takich projektów mamy rzeczywiście sporo w naszym biurze. Tulip Residence to również były nowe standardy, zmieniliśmy też delikatnie standard Holiday Inn Express. Co do Crowne Plaza, w międzyczasie przebrandowaliśmy jeden obiekt w Budapeszcie właśnie na Crowne Plaza, także ta marka również nam się rozwinęła! Obecnie przymierzamy się do projektowania w Polsce kilku nowych lifestylowych brandów. Bardzo lubimy takie projekty, w których mamy troszeczkę zmienić brand lub stworzyć coś nowego – są bardzo kreatywne.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Architekci Bez Granic OW SARP, których jest pani inicjatorką i Tremend realizują projekt Zielonego Centrum na dziedzińcu Centrum Pomocy Dzieciom w Warszawie. Jak zaangażowaliście się Państwo w tę szlachetną inicjatywę?

Z panią prezes, z którą jesteśmy zaprzyjaźnione, piłyśmy sobie razem kawę pewnego dnia i patrzyłyśmy na ten dziedziniec koło Centrum. Powiedziałam wtedy: „Dlaczego tu nie zrobicie jakichś fajnych domków na drzewie czy czegoś naprawdę ciekawego?”, na co pani prezes odpowiedziała, że Fundacja funkcjonuje w znacznej mierze na zasadzie sponsoringu i partnerstwa i na tym ta rozmowa wtedy stanęła. Ale później zaczęłyśmy się spotykać i wracać do tematu, myśląc „może jednak coś uda się tutaj zrobić.” Same nie wierzymy, że faktycznie się udało! Monika Sajkowska znalazła wielu sponsorów, my również pomogliśmy w jakimś drobniejszym sponsoringu.

Dziedziniec jest w trakcie budowy i oczywiście – tak jak to na budowie zwykle bywa – jest sporo różnych problemów. Mamy jednak nadzieję w przyszłym toku go otworzyć i móc cieszyć się tą przestrzenią razem z dziećmi. Centrum jest takim ośrodkiem przesłuchań, czyli miejscem smutnym. My chcemy, żeby to miejsce stało się bardziej wesołe.

Praca architekta przynosi Pani satysfakcję?

Tak. To co robię sprawia mi dużo radości. Oczywiście czasami czuję się bardzo zmęczona, ale to zmęczenie szybko mija kiedy widzę zadowolenie klienta. Myślę również, że na tę satysfakcję z pracy przekłada się fakt, że tworzymy wszyscy w Tremendzie bardzo fajną ekipę ludzi, którzy się po prostu lubią. Dzięki temu praca w zespole jest po prostu fajna.

Dziękuję za rozmowę

Rozmawiała Anna Sołomiewicz

---------------

Magdalena Federowicz- Boule, Architekt, Prezes i dyrektor kreatywny Tremend, ukończyła Wydział Architektury na Politechnice Warszawskiej, brała również udział w wymianie studenckiej z University of Detroit Mercy w Stanach Zjednoczonych.

Od 2010 roku wraz ze swoim wspólnikiem Jarosławem Gwóźdź prowadzi pracownię Tremend, która zajmuje się zarówno projektami kubaturowymi, użyteczności publicznej i komercyjnymi, gdzie idea rozwoju zrównoważonego jest jedną z kluczowych dewiz w projektowaniu oraz projektami dekoracji wnętrz dla klientów komercyjnych głównie hoteli, apartamentów, galerii handlowych i projektów biurowych.

Wielokrotnie nagradzana za projekty m.in.: nagroda Złoty Żuraw 2003 w kat. budynek użyteczności publicznej – projekt przy ul. Pileckiego, Property Awards LONDON w kategorii Hotel Interiors – Best Hotel Interiors Poland za Novotel Wrocław Centrum oraz Best Hotel Interiors Hungary za projekt Ibis Styles Budapest City w 2016. , European Property Awards w Londynie w kategorii Hotel Interior Design za projekt Ibis Styles Grudziądz, wyróżnienie w konkursie A'Design Award&Competition Milan za Novotel Wrocław w 2017 roku, W 2018 r. wyróżnienie w konkursie A'Design Award&Competition Milan za projekt biura przy ul. Klimczaka.

Autor Metropolitalnego Dworca autobusowego w Lublinie, który został zakwalifikowany do Short list w World Architecture Festival w Amsterdamie oraz projektu Przedszkola przy ul. Zdrowej w Warszawie nominowanego do IV edycji Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy w kategorii najlepszy budynek użyteczności publicznej, Real Estate Impactor 2020 (przyznawaną przez redakcję "Rzeczpospolitej") w kategorii „INNOWACYJNE PODEJŚCIE DO PROJEKTOWANIA PRZESTRZENI” Projekt Dworzec metropolitarny w Lublinie.

Inicjatorka i współzałożycielka Koła OW SARP Architekci bez Granic – działalność społeczna, charytatywna – Architecture Sans Frontieres, członek Zarządu OW SARP od 2017, członek ZAIKS i SAW.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie