REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Światy magiczne: jak architektura może zaskakiwać, intrygować i inspirować

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 18 sie 2020 08:39
Światy magiczne: jak architektura może zaskakiwać, intrygować i inspirować
Zwierciadła Akustyczne - I Etap inwestycji Bulwar Fizyków. Proj. LAX laboratory for architectural experiments. Fot. Maciej Lulko
Światy magiczne: jak architektura może zaskakiwać, intrygować i inspirować
Światy magiczne: jak architektura może zaskakiwać, intrygować i inspirować
Światy magiczne: jak architektura może zaskakiwać, intrygować i inspirować
Światy magiczne: jak architektura może zaskakiwać, intrygować i inspirować
Światy magiczne: jak architektura może zaskakiwać, intrygować i inspirować
Światy magiczne: jak architektura może zaskakiwać, intrygować i inspirować
Światy magiczne: jak architektura może zaskakiwać, intrygować i inspirować

Na swoim koncie mają projekty dużych strategii urbanistycznych i mniejsze realizacje, jak rzeźby miejskie. Wśród ich projektów jest mający formę ogrodu doświadczeń Bulwar Fizyków we Wrocławiu czy instalacja Urbanimals, o której pisały międzynarodowe media. O architekturze interaktywnej, wykorzystaniu nowych technologii, aspiracjach wychodzących poza dziedzinę architektury, a także o tym, czy koronawirus wpłynie na projektowanie przestrzeni miejskich rozmawiamy z arch. Anną Grajper i arch. Sebastianem Dobieszem z interdyscyplinarnej pracowni LAX laboratory for architectural experiments.

REKLAMA

LAX: To prawda, że Bulwar Fizyków jest w pewnym stopniu interaktywny. Wynika to z faktu, iż jego założeniem było ukształtowanie w przestrzeni bulwaru im. prof. Zwierzyckiego laboratorium zjawisk fizycznych w formie ogrodu doświadczeń. Zabawki fizyczne, które miały być głównymi elementami zagospodarowania, są w samej swej naturze bardzo interaktywne. Jednakże w naszej pracowni posługujemy się nieco inną definicją Architektury Interaktywnej. W swoim źródle zakłada ona tworzenie systemów interaktywnych opierających się na indywidualnie kształtowanych scenariuszach interakcji. Uwzględnia przy tym wykorzystanie najnowszych technologii jako aktywatorów i aktuatorów w projektowanym systemie. Przez co wprowadza do "zwykłej" architektury całkiem inne bodźce i pozwala kreować całkiem inne światy. W naszej interpretacji i poczuciu estetyki AI pozwala kreować światy "magiczne" bo wymykające się spod ugruntowanych definicji architektury kształtowanych przez wieki jako coś stałego i stabilnego.

Architektura Interaktywna jest zmienna, ruchoma, pobudza i zaskakuje, intryguje, ale najczęściej inspiruje. Zachowuje się w sposób, którego użytkownik się nie spodziewa, a przy tym najlepiej gdy technologia, która wywołuje zamierzony efekt pozostaje niewidoczna. Potęguje to wrażenie niesamowitości i nierealności doznań. Przez to osiągany jest efekt, w którym użytkownik nie do końca rozumie, w jaki sposób dzieje się to czego doznaje i właśnie to rodzi poczucie magiczności przestrzeni. W tym kontekście, przykład Bulwaru byłby raczej dość pasywną formą interakcji choć na pewno bardzo atrakcyjną. Od razu musimy tutaj zaznaczyć, że architektura, którą opisujemy naszą definicją Architektury Interaktywnej tak naprawdę nie istnieje... jeszcze nie istnieje. Jest to dążenie nasze oraz innych projektantów zajmujących się interaktywnymi przestrzeniami. Mamy nadzieję, że dalszy rozwój technologii pozwoli nam zbliżyć się do wizji, która nieustannie ewoluuje w naszej wyobraźni.

O projekcie Urbanimals pisały zagraniczne media brytyjskie, japońskie... Czy był to przełom w Państwa karierze?

LAX: Był to na pewno bardzo poważny bodziec do utrzymania obranego przez nas już wtedy kierunku w projektowaniu. Nie przypominamy sobie co prawda abyśmy przed tym projektem w jakikolwiek sposób wahali się czy ta ścieżka warta jest dalszego zaangażowania, eksplorowania i eksperymentowania; bo byliśmy przekonani, że jest. Ale sukces tego projektu i bardzo pozytywna reakcja zagranicznych mediów już na same jego założenia ideowe, przyczyniły się do ugruntowania nas w poczuciu, że nasze pomysły mają sens. Dlatego też niedługo później rozpoczęliśmy w ramach naszych doktoratów współpracę ze szkołą Bartlett na UCL w Londynie, by skonfrontować nasze idee ze światowymi liderami nurtu eksperymentalnej i interaktywnej architektury.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.