25 lat temu w wielkim tempie zaczęły powstawać rodzime firmy, napływać zagraniczne marki, zagraniczni inwestorzy i turyści. Dzięki temu takie firmy jak Deante mogły rozwijać się nie tylko w obszarze inwestycji prywatnych, ale też większych, komercyjnych. Biurowce, hotele czy centra biznesowe są naturalnymi odbiorcami naszych produktów, dlatego stale dostosowujemy je do potrzeb tego rynku - mówi w rozmowie z Propertydesign.pl Anna Kowalska, zastępca Dyrektora handlowego ds. Marketingu w firmie Deante.
Jakie są trendy w wyposażeniu wnętrz obiektów komercyjnych?
W dziedzinie aranżacji obiektów komercyjnych trudno jest mówić o trendach w rozumieniu odbiorcy indywidualnego. Podczas gdy prywatne wnętrza możemy zmieniać stosunkowo często, większość inwestorów nie decyduje się na remont wielkopowierzchniowego obiektu wybudowanego raptem kilka lat wcześniej. Centra handlowe czy biurowce w swoim założeniu mają służyć latami, dlatego ich wystrój powinien być przede wszystkim uniwersalny. Oczywiście wpływ na wygląd tych przestrzeni ma osobisty gust i preferencje inwestorów i doradzających im architektów, ale co do zasady, najlepiej sprawdzają się tam rozwiązania bezpieczne i ponadczasowe.
Biorąc za przykład łazienki, przede wszystkim należy pamiętać o funkcji, jaką pełnią. Niezależnie czy są to pomieszczenia ogólnodostępne, jak w galeriach handlowych, czy łazienki w pokojach hotelowych, wymyślne rozwiązania mogłyby nastręczyć użytkownikom problemów. Sprzęty powinny być proste w obsłudze, a ich konserwacja – zważywszy na liczbę urządzeń w obiektach komercyjnych – łatwa i niedroga - ocenia Anna Kowalska, zastępca Dyrektora handlowego ds. Marketingu w firmie Deante.
Co dziś jest najważniejsze w rozwoju produktów Deante? Czy wpływ ekologicznego podejścia do inwestycji ma znaczenie?
Pomimo pewnych schematów stosowanych w urządzaniu wnętrz komercyjnych, uwagę zwraca właśnie jeden podstawowy trend zmieniającego się rynku, tj. podejście ekologiczne. Przez pierwsze lata głównym kryterium doboru wyposażenia był wygląd, co na szczęście ulega już zmianie. Odbiorcy coraz częściej zwracają uwagę na odpowiedzialne podejście do środowiska naturalnego oraz do ekonomii użytkowania sprzętów. Dlatego naszym zdaniem, najmocniej rozwijającą się tendencją, nie tylko w bieżącym roku, ale także przez najbliższe lata, będzie właśnie trend ekologiczny. W ofercie naszej firmy znajduje się wiele produktów, jak baterie sensorowe z wyłącznikami czasowymi czy baterie termostatyczne, które stale zdobywają coraz szersze grono zwolenników. Zaletami takich modeli są zarówno niższe rachunki, jak i świadomość klienta, że przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego.
Zrównoważony rozwój i odpowiedzialność za środowisko to światowy trend widoczny w budownictwie i aranżacji wnętrz. Przypuszczam, że za jakiś czas jeszcze większe przełożenie na ekologię będzie miało ustawodawstwo. Dlatego im wcześniej zaczniemy wykorzystywać „zielone” rozwiązania z własnej woli, tym łatwiej będzie nam adaptować się do ciągle zmieniającego się rynku, a tym samym rozwijać firmę.
Jak w Państwa ocenie zmienił się rynek nieruchomości komercyjnych w ostatnich 25 latach?
Ostatnie 25 lat było czasem dynamicznego rozwoju rynku nieruchomości komercyjnych, co na początku powodowało duży chaos. Budował się każdy i wszędzie, nie zwracając uwagi na tkankę miasta czy historię miejsca, w które inwestuje. Efektem tego są osiedla czy centra biznesowe niepasujące do otaczającej je przestrzeni. Po pewnym czasie rynek ustabilizował się, a instytucje wydające zezwolenia budowlane, deweloperzy, a także ostateczni konsumenci zaczęli podchodzić do obiektów komercyjnych w sposób bardziej przemyślany.
Złożyło się na to kilka czynników, a w największej chyba mierze, przykład idący z Zachodu. Przyszli inwestorzy, architekci częściej wyjeżdżający za granicę i niejednokrotnie tam studiujący, wracali z „oszlifowanymi” pomysłami. Przywozili ze sobą nie tylko inspiracje, ale też nowe, holistyczne podejście do realizowanych projektów, co przełożyło się bezpośrednio na standard wykonywanych inwestycji. Dzięki temu rynek nabrał konsekwencji, a nowe obiekty zaczęły komponować się z otoczeniem. Nie bez znaczenia było też otwarcie na firmy zachodnie, często sieciowe. Powstające hotele, siedziby banków czy restauracje były budowane na wzór swoich zachodnich odpowiedników. Taka konkurencja naturalnie wymusiła zmianę w polskim podejściu do architektury i projektowania wnętrz.
Czy współpraca z architektami to dobry pomysł i udana relacja w przypadku Deante?
Bardzo ważna okazała się ścisła współpraca z architektami. Najpierw wyłącznie polskimi, później też zachodnimi, którzy coraz chętniej chcą pracować w Polsce. Nowatorska myśl projektowa i świeża estetyka wprowadziły potrzebę zmian nie tylko na samym rynku budowlanym, ale też w branży wykończeniowej. Przekonanie architektów do własnej oferty jest sprawą trudną, ale niezwykle potrzebną. Tworząc nowe projekty, staramy się zawrzeć w nich zarówno udane wzornictwo, które zainteresuje architekta, jak i niskie koszty eksploatacji, przekonujące inwestora. Połączenie wysokich wymagań kilku podmiotów jest wyzwaniem. Jednak niemal 25 lat obecności na rynku nauczyło nas, jak im sprostać.
Czego dziś wymagają inwestorzy? Jak zmieniły się ich oczekiwania na przestrzeni lat?
Przez ostatnie ćwierć wieku polski rynek nieruchomości komercyjnych unormował się, a przytoczone przykłady świadczą o zmianach na lepsze; nie tylko w realizacjach, ale też w podejściu do inwestowania. Nie możemy jednak zapominać, że obiekty komercyjne już w samej swojej nazwie zawierają element zarabiania na siebie. Szczęśliwie, obecnie nie liczą się jednak wyłącznie niskie koszty; ważna jest relacja między ceną a jakością. Dlatego inwestorzy wymagają najlepszych materiałów, produktów i fachowej obsługi. Często są też w stanie wydać więcej w zamian za gwarancję niższych kosztów eksploatacji budynku. W swojej ofercie staramy się zachować odpowiednie proporcje między tymi czynnikami. Niezmiennie zwracamy uwagę na design produktów, które sprzedajemy, aby spełniać oczekiwania rynku, jednocześnie wprowadzając rozwiązania techniczne, ograniczające koszty zużycia energii czy wody. Takie produkty sprawdzają się w prywatnych mieszkaniach, dlatego w obiektach, w których są wykorzystywane na znacznie większą skalę, tym bardziej przynoszą znaczące oszczędności.
Założyciel Medusagroup
Założyciel Medusagroup
Architekt, Wiceprezes Zarządu Oddziału Krakowskiego SARP SARP
współwłaściciel Biuro Architektoniczne DDJM
Właściciel Kulczyński Architekt
Właściciel, Architekt, Naukowiec Zalewski Architecture Group