REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 27 lip 2020 13:54
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski, projekt Riverview w Gdańsku, fot. mat. Vastint / PTWP
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller
Szymon Wojciechowski: Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller

To kolejna współpraca pracowni APA Wojciechowski z Vastint. Tym razem nie są to budynki biurowe, ale pierwszy projekt mieszkaniowy inwestora w Polsce, czyli Riverview w Gdańsku. Inwestycja znajduje się tuż nad Motławą obok Wyspy Spichrzów. Wyróżnikiem Riverview jest m.in. architektura, która ma być uzupełnieniem zabytkowej zabudowy Gdańska. - Chcieliśmy, by architektura była nowoczesna, jednocześnie pozostając w dialogu z przeszłością. Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller - mówi Szymon Wojciechowski, architekt, prezes zarządu, APA Wojciechowski.

REKLAMA

To kolejna współpraca pracowni z Vastint. Tym razem nie są to budynki biurowe, ale pierwszy projekt mieszkaniowy inwestora w Polsce, czyli Riverview w Gdańsku. Jak doszło do kolejnej wspólnej inwestycji? 

Szymon Wojciechowski: Myślimy, że głównym czynnikiem było wspólne doświadczenie zdobyte podczas współpracy przy poprzednich projektach. Wzajemne poszanowanie i wspólny system wartości to podstawa. Tak staramy się pracować z każdym klientem: dzięki temu zwykle powierzają nam oni kolejne projekty. Współpraca z Vastint, mimo że trudna ze względu na niezwykle wysoki poziom ich kompetencji, jest wyjątkowa.

Jakie były główne założenia projektowe inwestycji Riverview? 

Szymon Wojciechowski: Przy projekcie Riverview najważniejsze było dla nas, by projekt był mocno osadzony w kontekście, ale nie historyzujący; otwarty na otoczenie, a jednocześnie stwarzający kameralne poczucie komfortu dla mieszkańców; spójny, ale różnorodny. Chcieliśmy, by architektura była nowoczesna, jednocześnie pozostając w dialogu z przeszłością. Chcieliśmy stworzyć klasyk, a nie modny i krótkotrwały bestseller.

Architektura Riverview to ukłon w stronę architektury Gdańska?

Szymon Wojciechowski: Kontekst był dla nas najważniejszy. Chcieliśmy odzwierciedlić dwoistość architektury gdańskiej, która ma dwie twarze: ceglaną, surową, hanzeatycką i z lekka eklektyczną, barokizującą, mieszczańską. Od wody - Kanału na Stępce - projekt prezentuje dialog z tradycją hanzeatycką, tył z podziałem na kamieniczki - eklektyczną.

Choć postawiliście na ceglaną zabudowę całego osiedla, nie odczuwa się monotonności. Jak udało się Wam to osiągnąć?

Szymon Wojciechowski: Nie całe osiedle jest ceglane, choć rzeczywiście zabudowa ceglana dominuje. Jednak rozrzeźbienie brył, w tym dwa plany wysokościowe od wody, prostota i rozmaitość ceglanego detalu, urok tradycyjnie projektowanej, niejednolitej cegły oraz stosowanie różnych wątków ceglanych, pozwalają osiągnąć wspomnianą różnorodność przy zachowaniu jednolitości. Jesteśmy pewni, że szlachetność cegły i ceramicznej dachówki spowoduje, że obiekt będzie zyskiwał, patynując się w rozmaity sposób: inaczej w miejscach nasłonecznionych, inaczej w cieniu, inaczej od strony wody.

Projekt architektoniczny osiedla musiał być konsultowany z Miejskim Konserwatorem Zabytków. Czy to było spore utrudnienie - wyzwanie, a może wniosło to do samego projektu pozytywne doświadczenie? 

Szymon Wojciechowski: Mamy duże doświadczenie w rozmowach z konserwatorami, staramy się, by zawsze był to dialog ze wzajemnym szacunkiem. Oczywiście były ingerencje konserwatora, z którymi się - wtedy - nie zgadzaliśmy, ale patrząc z perspektywy czasu, może przysłużyły się one projektowi.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.