REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Współpraca architektów i producentów powinna mieć mocne fundamenty

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 12 paź 2021 09:20
Współpraca architektów i producentów powinna mieć mocne fundamenty
Magda Skibka, PLN Design Group, fot. mat. pras.

Nie od dziś wiadomo, że za sukcesem projektu stoi nie tylko trafność proponowanych rozwiązań i zadowolenie klienta, ale również... udana współpraca na linii architekt-producent. Jak udoskonalić newralgiczne elementy dialogu? Jakich narzędzi używać? O tym porozmawialiśmy z Magdą Skibką, PLN Design Group.

REKLAMA

Jak na dziś dzień wygląda współpraca między architektami a producentami? Jest coraz lepiej, czy relacja pozostawia wiele do życzenia?

Na przestrzeni ostatnich kilku lat wiele się zmieniło. Dziś współpraca na linii architekt-producent jest wielowymiarowa. Kiedyś opierała się na rabatach za wykorzystanie konkretnego produktu w projekcie. Dziś firmy są otwarte na współpracę z architektami na wielu płaszczyznach – doradczej, trendseterskiej, czy projektowej. A idąc o krok dalej – architekci stają się ambasadorami marek, czy konkretnych kolekcji. Relacje, jakie firmy budują z architektami są już bardziej świadome i trwałe.

Obserwując branżę - widzę również firmy, które nie mają strategii. Działają na zasadzie „tu i teraz”. Brakuje im mocnego fundamentu, podstaw a już mają wymyślony szereg inicjatyw dla architekta. To może być zgubne, a jak wiemy  pierwsze wrażenie jest tylko raz. Później znacznie trudniej nawiązać partnerskie relacje.

Które punkty współpracy stanowią najbardziej newralgiczny element?

Nie będzie tajemnicą, jeśli powiem, że prowizja. Zwłaszcza przy realizacjach z obszaru HoReCa, czy office. Są architekci, dla których to jest bardzo ważny element we współpracy z producentem, ale są też tacy, którzy z tego nie korzystają. Wśród producentów jest bardzo podobnie. Nie mnie to oceniać, jednak podczas prawie każdego mojego spotkania z firmą – ten temat jest wywoływany jako pierwszy. Chciałabym natomiast zwrócić uwagę na jeszcze jeden, który coraz częściej z kolei jest wskazywany przez architektów, czyli support ze strony firmy. Jedna osoba – wyznaczona do kontaktu dla architektów, która zna ofertę firmy, ale przede wszystkim jest merytoryczna – ma wiedzę techniczną i może architektowi po prostu pomóc. To jest ogromna wartość po stronie firmy i ku uciesze zapewne wielu architektów – widzę coraz więcej ogłoszeń o pracę na opiekuna architekta np. na LinkedIn.

Jakie rozwiązania mogą pomóc w komunikacji?

Przede wszystkim partnerstwo – to jest podstawa w relacjach architekt – firma. Dobrze poukładana od początku komunikacja może procentować latami. Wspomniałam wcześniej o osobie dedykowanej do kontaktu z architektami – to jest to, co w wielu firmach może pomóc poukładać relacje, czy też nawiązać wiele nowych. Nie musimy inwestować w organizacje drogich eventów, zakup wymyślnych gadżetów. Jedna osoba, która będzie takim wsparciem to w zasadzie już połowa sukcesu.

Warto też współpracować z ekspertami zewnętrznymi, którzy znają branżę, a przede wszystkim mają doświadczenie we współpracy z architektami. Z moim zespołem zaczynamy od podstaw – poukładania tego co mamy, stworzenia całego planu i strategii. Przez cały okres współpracy z firmą doradzamy i monitorujemy, ale realizacja jest po jej stronie, dzięki temu zbuduje nie tylko swoją autentyczność, ale też relacje partnerskie z architektami.

Przykład dobrego dialogu to…?

To zdecydowanie AQForm! Od 2019 roku realizujemy projekt współpracy AQForm z architektami. Wszystko opiera się na dialogu i partnerstwie, zarówno między firmą i architektami, ale też na linii AQForm – my, czyli agencja PLN Design Group. Tutaj jest bardzo mocny fundament – narzędzia, osoby do kontaktu, wsparcie techniczne. To powoduje, że możemy zrobić kolejny krok. I w zasadzie tu następuje mnogość aktywności na wielu płaszczyznach.

W 2019 roku firma otworzyła swoje Centrum Badawczo-Rozwojowe oraz showroom pod Krakowem i od tego momentu zaczęto organizować szkolenia dla architektów z całej Polski. Podczas pandemii te szkolenia odbywają się online. I pozostając przy działaniach online – tych inicjatyw jest tak wiele, ale wszystkie odpowiadają na potrzeby architektów. AQForm postawiło na edukację i każdy ich webinar jest utrzymany w tym charakterze. Idąc dalej współpraca z architektami zaowocowała powstaniem katalogów z wykorzystaniem ich projektów oraz realizacji, a także wydania specjalnego – Light Book’a. Można w nim znaleźć oświetlenie AQForm w różnych przestrzeniach – od prywatnych, po biurowe i restauracyjne. W Light Book’u znalazło się również miejsce na porady oraz wskazówki dotyczące doboru oświetlenia do konkretnych przestrzeni. Wszystko to okraszone jest ściśle wyselekcjonowanymi projektami. To oczywiście nie wszystko. W tym roku zorganizowaliśmy konkurs „Light up! With AQForm” na zgłoszenie projektu, czy już gotowej realizacji z wykorzystaniem opraw marki. Jest również zadanie dla studentów na przedstawienie koncepcji światła na rok 2050. Zgłoszenia przyjmujemy do 16.01.2022 roku.

Jak widać, sporo się dzieje, te wszystkie działania są poukładane, mają swoje harmonogramy. Do komunikacji wykorzystujemy również nasze profile w mediach społecznościowych. Z każdym rokiem efekty są coraz lepsze. AQForm mocno „wbił się” w świadomość architektów - każdego miesiąca trafiają do nas nowe biura architektoniczne, a webinary cieszą się sporym zainteresowaniem. Nasza współpraca z AQForm zaowocowała wyróżnieniem w konkursie PR WINGS za projekt zgłoszony w kategorii B2B. Podstawą każdej współpracy są relacje.

Jakie narzędzia służą współpracy?

I to jest właśnie ta druga połowa sukcesu. To jest ten fundament, którego jeszcze wiele firm nie ma. Za każdym razem bardzo mnie to dziwi. Z czego to wynika? Najczęściej z braku wiedzy i rozeznania w potrzebach tej grupy klientów, bo architekci są klientami. Pochwycenie ich uwagi naszymi produktami to dopiero pierwszy krok. Kolejny to już narzędzia.

Dla mnie podstawą są bryły 3D w różnych formatach – tutaj warto poświęcić trochę czasu i zweryfikować, jakie są najbardziej popularne (można zapytać o to wprost architektów na dedykowanych grupach). A kiedy już mamy modele 3D to ich miejsce powinno być na stale aktualizowanej www, gdzie znajdziemy również pełną ofertą produktów i ich specyfikację. Warto, żeby nasza strona internetowa zawierała również informację o tym gdzie produkt można kupić i oczywiście nie możemy zapomnieć o wskazaniu kontaktu do osoby odpowiedzialnej za współpracę z architektami. Jest coś jeszcze – katalogi. Moim zdaniem warto mieć je w wersji online do szerokiej komunikacji, bo często architekci nie mają dużo miejsca na przechowywanie tego typu materiałów. I przy katalogach zatrzymałabym się na chwilę. Zanim przystąpimy do prac nad jego tworzeniem musimy sobie odpowiedzieć na pytanie – jaką ma pełnić rolę – czy wizerunkową, czy sprzedażową. Jeśli chodzi o architektów – pamiętajmy, że to jest ich narzędzie pracy. A jeśli mowa o katalogach to nie możemy zapomnieć o wzornikach/ próbnikach. Pamiętajmy, że zdjęcia nie oddadzą w 100% koloru, czy faktury produktu.

To o czym wspomniałam to jest taki „basic” współpracy między producentem a architektem. To jest świetny zaczyn do budowania długotrwałych i świadomych relacji.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie